Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänlig lusbekämpning i hönshuset?  (läst 25252 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Miljövänlig lusbekämpning i hönshuset?
« Svar #160 skrivet: 01 dec-07 kl 20:13 »
Tråkigt och trist
Det blev inga små :'(

Å nu när äggen är borta har hon återgått till att vara med dom andra, efter att ha försökt och försökt att ruva i tre månader.

Det känns i alla fall bra att hon slutat ruva, jag var lite orolig för hur jag skulle få henne att sluta när det inte ville bli några små.

/Jenny

Nej... :'( trist, så mycket arbete av henne utan utdelning...skönt ändå att hon nu gett sig med att ruva.

Margit

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 09 dec-07 kl 22:08 »
Hmmm nu ligger Den svarta elaka Hönan och har tänkt sig till att ruva...på ett sätt bra för då håller hon sig undan de små  :-\.

Jag tycker ändå att det är tidigt?? De är ju bara c:a 8 månader och har inte värpt mer än cirka 1 månad...ruvar ALLA dvärgkochin tro? Vad har ni för erfarenheter?

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #162 skrivet: 09 dec-07 kl 23:16 »
Min dotters dvärgkockin har börjat värpa för ca en månad sedan och två av hönorna har lagt sig att ruva redan. Det ser rätt roligt ut när de ligger, en vit och en svart, tätt intill varandra. Ibland sticker den ena in huvudet under vingen på den andra. Gosa? -nehej då. Stjäla ägg.
Om det blir nåt så blir det lagom till jul. Vi tycker det ska bli spännande att se vad det blir. Hade inte någon startat den här tråden hade jag varit totalt oförberedd på att det skulle kunna hända.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Tindranu

• Småland
« Svar #163 skrivet: 10 dec-07 kl 09:29 »
Hmmm nu ligger Den svarta elaka Hönan och har tänkt sig till att ruva...på ett sätt bra för då håller hon sig undan de små  :-\.

Jag tycker ändå att det är tidigt?? De är ju bara c:a 8 månader och har inte värpt mer än cirka 1 månad...ruvar ALLA dvärgkochin tro? Vad har ni för erfarenheter?

Hej Margit!
Ja, dvärgkockin är rätt kända för att vara ruv-villiga!! Mina lägger sig oavbrutet typ hela tiden, men vi snor ju äggen. (o när vi inte skickar dem till behövande ull´or, så bakar vi utav bara den...hehehe ;))
Vi har ju inte så varmt o gott som du har det till dina!
OT
Jag såg att ni döpt en kyckling till Wilma!! Va roligt! Då blir min Wilma glad... hon är en briard, fransk vallhund och hon är rädd för fjädrar...  :-\
Hade påskris inne i påskas o gud va hemskt! Stor hund blev livrädd!!
Så fick hon följa med in i hönshuset o då var hon minsann inte rädd...hon flög fram mot gallret o fjädrarna flög runt henne, hönorna skrek o Wilma bara NJÖT...fast husse tog henne i örat...hehehe...Hon ville ju bara skrämmas LITE...

Kramisar Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Margit

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 17 dec-07 kl 22:01 »
Jaha, nu ligger den svarta hönan på 7 st. ägg  :-[ kunde inte låta bli...men det verkar inte som att hon är lika "haj på ruveriet" som den andra.
Hon ligger med baken halvvägs ute ur redet och nästan på sidan, ett ägg låg inte riktigt under henne så det har nog blivit kallt.
Idag har hon inte varit ute ur redet en enda gång...inte ens druckit...de är verkligen hängivna.

Vi får se hur det går.

Lilla Zoo! Hur gick det för dig, blev det några kycklingar?

morellen

• Västergötland
« Svar #165 skrivet: 18 dec-07 kl 14:20 »
hade missat den här tåden o det var nog tur *s* ble ju SÅ kycklingsugen när man ser de små dunbollarna. Skall köpa kläckare nån gånge efter nyår är det tänkt men det lär nog bli svårt att vänta med att lägga i nått ( o sambon hade nog ite tänkt sig gillestugan som hönshur *s*)

amarantus

• Gäst
« Svar #166 skrivet: 18 dec-07 kl 15:35 »
Det är idiotiskt att låta hönsen ruva vid denna årstid men..........idiotiskt nog så låter jag min ena höna ligga och sura på 9 ägg sedan en vecka :-[

Men att kläcka i kläckare nu är etter värre skyddar jag mig med ;)

Margit

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 18 dec-07 kl 18:16 »
Det är idiotiskt att låta hönsen ruva vid denna årstid men..........idiotiskt nog så låter jag min ena höna ligga och sura på 9 ägg sedan en vecka :-[

Men att kläcka i kläckare nu är etter värre skyddar jag mig med ;)

:-[ Oj, nu kände jag mig som en idiot...varför är det så idiotiskt? Är det för att det är kallt eller vad menar du?
På något sätt borde väl hönan kunna avgöra om det är idiotiskt eller inte, tycker man.  ??? Dessutom verkar det vara svårt att få hönapönan på andra tankar  ;D. Går det så går det.
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 18:17 av Margit »

amarantus

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 18 dec-07 kl 18:27 »
:-[ Oj, nu kände jag mig som en idiot...varför är det så idiotiskt? Är det för att det är kallt eller vad menar du?
På något sätt borde väl hönan kunna avgöra om det är idiotiskt eller inte, tycker man.  ??? Dessutom verkar det vara svårt att få hönapönan på andra tankar  ;D. Går det så går det.

Nä då du e ingen idiot ;) menar att det e kallt och kallare blir det!!! Men fattar inte att hönsen inte fattar det :o
Onaturligt anar jag....

Det går ju att envist ta bort äggen men man har inte alltid tillräcklig lust ju ;)

Min höna gick av dem idag för jag råkade skrämma henne igårkväll :-[ :-\ När jag kikade in i redet så såg jag att hon hade hystat ut halmen och äggen låg illa så jag tog hönan och fixade lite bädd till dem men det gillade hon inte........

Nu pustar jag ändå ut för det blir så mkt extra pass med kycklingar på vintern fast hönan värmer dem gott. Man springer ju ut och fjantar en ggr i minuten ändå :P

Men mysigt e det ;)

anette i bugared

• -
« Svar #169 skrivet: 18 dec-07 kl 18:29 »
Jag tycker att det är ett bra sätt för hönan att utnyttja sin viloperiod,hon lägger ju inga ägg under tiden hon ruvar,och inte under de nästkommande veckorna heller. Hon gör i själva verket ingenting alls.

Snacka om att ta igen sig ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Margit

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 18 dec-07 kl 18:49 »
Jag tycker att det är ett bra sätt för hönan att utnyttja sin viloperiod,hon lägger ju inga ägg under tiden hon ruvar,och inte under de nästkommande veckorna heller. Hon gör i själva verket ingenting alls.

Snacka om att ta igen sig ;)

;D Ja det har du rätt i!!

Tindranu

• Småland
« Svar #171 skrivet: 18 dec-07 kl 19:42 »
Sen Margit, du har ju dina i pannrummet i en varm källare antar jag!
Du har ju inte ett kallt o dragit hönshus utan foder i väggarna...
 :D
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Margit

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 23 dec-07 kl 12:17 »
 :'(Stackars svarta hönan...hon hade lyckats fastna mellan två kompostgaller som hon försökt trycka sig emellan.
Kl. 9.00 var jag nere och tittade till dem och då låg hon på äggen, men kl. 11.00 satt hon fast mellan gallren...äggen kändes kalla, hur länge klarar sig äggen utan värme?? Någon som vet??

Tusan också, hönan är chockad och hade lagt en megadiarré, hon är kladdig och stinker men jag vet inte om jag vågar tvätta av henne nu, hon får väl lugna ner sig någon dag...hmm i bland är det bekymmer.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #173 skrivet: 23 dec-07 kl 12:33 »
tråkigt att höra med äggen
hoppas det löser sig

men jag satt o var nyfiken hur ser dina kycklingar ut nu ?
finns det bilder
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Margit

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 23 dec-07 kl 15:37 »
tråkigt att höra med äggen
hoppas det löser sig

men jag satt o var nyfiken hur ser dina kycklingar ut nu ?
finns det bilder

Här kommer en bild på dagens sandbad  ;D De liknar nästan små kajor, eller trastar? Den lilla vitsvarta tuppen är en hel del mindre än de andra  ??? trodde tupparna skulle vara grövre, hans kam syns inte så bra heller...
« Senast ändrad: 23 dec-07 kl 16:07 av Margit »

Margit

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 23 dec-07 kl 16:06 »
Kolla in filuren längst bak, jag tycker det ser ut som en tupp  ??? men i så fall funkar inte Barbros könsbestämningstips...

Synd att det blir så suddigt när man förminskar...
« Senast ändrad: 23 dec-07 kl 16:08 av Margit »

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #176 skrivet: 23 dec-07 kl 17:24 »
*skrattar*  
sicken söt en som sitter där längst bak  ;D

så söta så
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Margit

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 23 dec-07 kl 19:49 »
Tackar  :-[
Ska försöka mig på lite bättre närbilder i morgon  :)

Prosit

• Södermanland
« Svar #178 skrivet: 24 dec-07 kl 16:36 »
Det är nog ingen fara att de legat utan ruvning ett par timmar. Jag har hittat två ägg som ramlat ur redet på natten som kändes iskalla men jag la dem tillbaka i redet och de kläcktes! De överlevde dock inte. Antagligen beroende på hönsmamman.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lena A

« Svar #179 skrivet: 24 dec-07 kl 19:21 »
Margit, vad stora det blivit.  :D Visst tycker jag också att den lille längst bak ser ut som en tupp.

Jag har också sandbad i en kattsandlåda till mina hönor. Det fungerar utmärkt för mina också.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser