Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill komma igång med drejning  (läst 11841 gånger)

Nypålandetsfru

  • Gäst
Vill komma igång med drejning
« skrivet: 27 jun-07 kl 14:31 »
Har kikat lite på kurser i drejning. Hittar bara nära där jag bor (bor 5 mil norr om Gbg) med start till hösten.
Är så höggravid och kommer nog få svårt att komma intill drejskivan :)
Är det någon som ev vet ngt om sommarkurser?
Drömmen vore att ha ngt litet hemma, men keramikugn kostar inte lite har jag förstått.

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 11:49 »
Här finns lite kurser, utanför Ytterby. http://www.vavrakeramik.seHar inte gått själv, men säljer lite av mina grejer där.
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 20:03 »
Tack snälla för tipset. Ska genast kolla.
Må så gott!

koko

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 15:37 »
Höggravid är nog för trinda för att dreja, tror jag, men har sett mammor med mycket små barn hängandes i sjal på magen medans de drejade, så det kan nog funka, tar tillbaka....
Men tänk vilken mysko känsla om man lär sig dreja som höggravid, sen ska fortsätta utan mage, det måste vara en helt annan teknik man får ha!.. Berätta gärna hur det går!

Läs o inspireras av denna länk till det enklaste enkla, billigaste (och vackraste) inom keramik och bränning:
http://www.uiowa.edu/~africart/Pottery_catalogue/index.htm
« Senast ändrad: 15 aug-07 kl 15:38 av koko »

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #4 skrivet: 22 aug-07 kl 20:39 »
Enklare kan det väl inte bli men helt enkelt genialt  :)
Tack för trevligt länktips!

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #5 skrivet: 11 sep-07 kl 12:06 »
Höggravid nu? Då kanske du ska spana efter kurser för föräldralediga. Jag gick en keramikkurs för föräldralediga när jag var mammaledig med lillpojken. Då var han bebis och var med där och jollrade elelr sov. Alla hade ju med sina barn så det var liksom en del av iden. De större barnen deltog lite smått i kursen och bebisarna sov/lekte/skrek/jollrade.

Just dreja fick vi itne göra av nån anledning. Bebisarna kunde inte tas med i keramikverkstaden pga giftiga glasyrer mm. men det hade säkert gått att ta in en drejskiva i ett annat rum om man insisterat. Jag gjorde i alal fall eget kakel som det nog finns en bild på här i nån kakeltråd.

Nu ska jag snart vara mammaledig igen så jag ska kolla efter en ny kurs.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #6 skrivet: 12 sep-07 kl 09:19 »
Kan tänka mig att det är mysigt med barn och allt  :)
Tror inte det är så vanligt häromkring med barn och mamma
ihop. Men jag hade gärna gått en sådan kurs.
Man blev ju ruskigt biten av det här med keramik.
Så kul! :)

koko

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #7 skrivet: 12 sep-07 kl 18:15 »
Ja, man blir lergalen. Och eldgalen. Det är helt livsfarligt. Härligt, alltså.

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #8 skrivet: 13 sep-07 kl 16:41 »
Det är synd att man får vänta länge tills nästa tillfälle  :(
Men som sagt man blir biten  :)

annan

  • Inlägg: 918
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #9 skrivet: 17 okt-07 kl 16:50 »
ja gick en kurs på

http://www.dreja.com/

för några år sedan, jättebra lärare, mysigt ställe, och god mat :)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

annaofia

  • Inlägg: 26
  • jord under naglarna och frid i själen
    • Öland
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #10 skrivet: 02 dec-07 kl 15:29 »
Capellagårdens sommarkurser är super! Capellagården ligger på Öland och kurserna är 2 veckor har jag för mig. Tyvärr lite svåra att komma med på men helt klart värt försöket att söka!

Alissa

  • Inlägg: 71
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #11 skrivet: 04 dec-07 kl 23:40 »
Jag har själv jobbat med keramik i flera år och förstår precis hur du känner, för jag har fortfarande inte tröttnat - tvärtom. Om du bor så att du inte stör grannar kan du bränna dina saker utomhus med ved eller gas. Antingen på flera sätt ā la svartbränning eller ā la raku.

Ett annat alternativ är att du väntar ett tag med keramik, medan magen är i vägen, och istället lär dig arbeta med silverlera (Art Clay). Det är 99,9% äkta silver men i form av lera. Du kan antingen pensla leran (som en slicker), eller kavla den, eller trycka ut den ur en spruta för att få fina linjer eller ihåliga föremål. Sedan bränner du leran med en vanlig gaslåga - en sådan som man bränner vissa maträtter med. Då sintrar leran ihop, bindemedlet och vattnet brinner bort och kvar blir finsilver = 99,9% silver, som du stämplar med en särskild finsilverstämpel som du köper hos lerantörer till guld- och silversmeder.

Du kan sitta vid köksbordet hemma och skapa av hjärtans lust! Silverleran kan också brännas fast på keramik och glas men då måste man ha en keramikugn. Du kan även sätta fast ädelstenar, sötvattenspärlor, glas m.m. på olika sätt. Och du kan emaljera ytan om du vill ha färg på vissa partier. Det finns t.o.m. 22 karat guld i form av lera, men den måste brännas i ugn.

Hur de olika lertyperna ska hanteras, hur lång bränntiden är, hur man putsar och polerar etc. måste du lära dig på en grundkurs, men sedan kan du i princip lära dig resten hemma med hjälp av någon bok även om de flesta har gått flera kurser och betalat jättemycket för det. En del vill ha mycket och långvarigt stöd på vägen medan andra helst vill experimentera själva för att inte känna sig styrda.

Hoppas att du hittar vad du vill och kan göra under tiden magen växer. Lycka till!

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #12 skrivet: 11 dec-07 kl 07:54 »
Jag har själv jobbat med keramik i flera år och förstår precis hur du känner, för jag har fortfarande inte tröttnat - tvärtom. Om du bor så att du inte stör grannar kan du bränna dina saker utomhus med ved eller gas. Antingen på flera sätt ā la svartbränning eller ā la raku.

Ett annat alternativ är att du väntar ett tag med keramik, medan magen är i vägen, och istället lär dig arbeta med silverlera (Art Clay). Det är 99,9% äkta silver men i form av lera. Du kan antingen pensla leran (som en slicker), eller kavla den, eller trycka ut den ur en spruta för att få fina linjer eller ihåliga föremål. Sedan bränner du leran med en vanlig gaslåga - en sådan som man bränner vissa maträtter med. Då sintrar leran ihop, bindemedlet och vattnet brinner bort och kvar blir finsilver = 99,9% silver, som du stämplar med en särskild finsilverstämpel som du köper hos lerantörer till guld- och silversmeder.

Du kan sitta vid köksbordet hemma och skapa av hjärtans lust! Silverleran kan också brännas fast på keramik och glas men då måste man ha en keramikugn. Du kan även sätta fast ädelstenar, sötvattenspärlor, glas m.m. på olika sätt. Och du kan emaljera ytan om du vill ha färg på vissa partier. Det finns t.o.m. 22 karat guld i form av lera, men den måste brännas i ugn.

Hur de olika lertyperna ska hanteras, hur lång bränntiden är, hur man putsar och polerar etc. måste du lära dig på en grundkurs, men sedan kan du i princip lära dig resten hemma med hjälp av någon bok även om de flesta har gått flera kurser och betalat jättemycket för det. En del vill ha mycket och långvarigt stöd på vägen medan andra helst vill experimentera själva för att inte känna sig styrda.

Hoppas att du hittar vad du vill och kan göra under tiden magen växer. Lycka till!

vad mycket bra tips! :D
Nu har magen växt klart och den lille är snart 2 månader. Vi håller på om gör iordning vårt stora garage här hemma (110m2) där kan det kanske rymmas en liten kermikvrå för mig! :)

rebec

  • Inlägg: 49
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #13 skrivet: 06 jan-08 kl 22:12 »
Hoppas att du kan få din egna keramikvrå i garaget, vilken dröm! Som 'Alissa' skriver kan det ju passa fint med en grundkurs för att lära sig hantera olika lersorter, bränningar, glaseringar osv.. Jag har hållt på med keramik på ABF i Göteborg, de har sina lokaler precis vid Järntorget (Allégatan). Och kan man inte gå en gång i veckan så har de även intensivkurser och helgkurser, tänkte att det kanske kunde vara något...!?! Lycka till!
- hjärtat är inte en konjunktur -

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #14 skrivet: 09 jan-08 kl 21:59 »
Tack! :D
Det är mkt att lära sig, men det är ju så otroligt kul!

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #15 skrivet: 11 jan-08 kl 21:46 »
medborgarskolan i stenungsu nd hade kurser förr, vet inte om de har det längre?

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #16 skrivet: 12 jan-08 kl 12:08 »
oj har inte ens kikat så nära hemmaplan...tog för givet
att det inte fanns ngt då jag blev upplyst om det :-[

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #17 skrivet: 24 jan-08 kl 21:10 »
Dreja är en av de saker som jag gjort i mitt tidigare liv, ungdomen alltså.
Nu när jag har mitt egna hus och en verkstad så kan det ju faktiskt bli möjligt att ta upp igen...
Men hur ska jag få tid med allt som jag vill göra ???
Egentligen har jag inte tid att jobba ;)
Jag vill dreja, bränna raku, måla birramålning, bygga ankhus, gräva damm....

jojo, en sak i tagen så...
Det är nästan lika roligt med planeringen , men är ju förbaskat kul varje gång man satt ett projekt i verket och det blev lika bra som man tänk sig *kaxig* ;)
/Maya
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 21:10 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Vill komma igång med drejning
« Svar #18 skrivet: 27 jan-08 kl 09:32 »
Dreja är en av de saker som jag gjort i mitt tidigare liv, ungdomen alltså.
Nu när jag har mitt egna hus och en verkstad så kan det ju faktiskt bli möjligt att ta upp igen...
Men hur ska jag få tid med allt som jag vill göra ???
Egentligen har jag inte tid att jobba ;)
Jag vill dreja, bränna raku, måla birramålning, bygga ankhus, gräva damm....

jojo, en sak i tagen så...
Det är nästan lika roligt med planeringen , men är ju förbaskat kul varje gång man satt ett projekt i verket och det blev lika bra som man tänk sig *kaxig* ;)
/Maya
Helt rätt ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 2 användare
Olofssonskan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser