Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny höna i gården  (läst 2530 gånger)

Lotus74

• Värmland
    • Struven
Ny höna i gården
« skrivet: 27 jun-07 kl 11:38 »
Jag var och hämtade en höna i söndags (nu onsdag) och har märkt nu att det börjat bli lite bråk i gården mellan hönorna. Tydligen så var de en väldigt bra grupp innan.
Det är fullt med fjädrar på marken och jag har ingen aning om vad jag ska göra.
Det är en blommehöna, precis som tre av de andra men hon är 3 år äldre.
Är det bara att vänta ut och se vad som händer?
/D
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

carmencha

• Gäst
Re:Ny höna i gården
« Svar #1 skrivet: 27 jun-07 kl 12:10 »
Hej!

Ja, det ordnar sig nog med tiden snart.
Hon är ju äldre dessutom och vill  gärna bestämma då.
Det här är vanligt då en ny kommer in i flocken. Håll ett öga på dem så att ingen blir allvarligt skadad.

Men det är vad jag tror... ;D

mvh Carmen
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 12:11 av carmen »

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #2 skrivet: 27 jun-07 kl 12:12 »
Den nya hönan är den som blir mobbad. Tycker synd om henne. Samma dag jag hämtade henne så fick hon vara i en kattbur i hönshuset fram tills alla gick och la sig sedan släppte jag ut henne. (Hon hade mat och vatten i buren då)
Nu är alla ute i gården men den nya sitter bara inne i hönshuset på en pinne verkar det som. Har överraskat henne i sandbadet en gång.
/D
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

johe71

« Svar #3 skrivet: 27 jun-07 kl 12:59 »
hönor har en väldigt strikt rangordning... och kommer det en ny höna så sätts den lite ur spel - och det enda sättet den nya hönan kan hitta sin plats i rangordningen är att utamana de andra hönorna (inte i slagsmål till döden :), men ändå... lite gruff blir det)

sen så tar det tid innan hönor vågar sig långt från sitt bo... det finns gamla trådar här som handlar om en hel grupp nya höns (fanns inga gamla) som inte har gått ut på en hel vecka... men de gick allt ut tillslut. Pappa köpte uttjänade "industrihöns" första gången han skaffade höns. På förmiddagen fick han bära ut dem, på eftermiddagen satt de kvar på mer eller mindre samma plats och han fick bära in dem... det pågick i tre veckor innan de gick in och ut själv...

så jag är inte förvånad över att din nya höna fortfarande sitter inne.

ge det en vecka eller två till så kommer hon att vara en del av gruppen...

Lena A

« Svar #4 skrivet: 27 jun-07 kl 13:06 »
Ge henne tid. Hon går ut så småningom. Hönorna måste hitta sin rangordning och hon är ovan vid sin nya bostad och nya kompisar. Du bör hålla ett öga på dem så att ingen skadas.

Johe71. Att din pappas industrihöns inte ville gå ut eller in i början är inte konstigt. De stackarna hade väl inte sett dagsljus innan. Sedan tyckte de nog att de kommit till paradiset.  :)

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jul-07 kl 20:50 »
Varför tog du bara en höna om du tagit två hade hon haft en kompis  ???

Lena A

« Svar #6 skrivet: 05 jul-07 kl 21:14 »
Hur har det gått med hönan?  ???

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #7 skrivet: 06 jul-07 kl 02:15 »
Jag fick en höna av en kvinna förra veckan. Jag satte in en mindre bur i hönsgården så den nya hönan har fått vara i den mitt i hönsgården med alla andra hönor. Nu har jag öppnat burdörren så att hon kan gå ut när hon känner för det och sen kunna " gömma " sig i sin lilla bur när hon blir stressad.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #8 skrivet: 06 jul-07 kl 09:33 »
Hönan har börjat gå ut nu men så fort tuppen närmar sig så vänder hon in igen.
Skrivet av: TERRIN7A  Postad: 05 Jul, -07, 20:50  
Varför tog du bara en höna om du tagit två hade hon haft en kompis    
Jag tog/fick bara henne då hon hade legat i ett rede i tre veckor för att hon vägrade bli våldtagen av den 4 månaders aracuna-tuppen som ville ha henne. Har inte plats för mera höns just nu därav historian.
Så fort jag lockar med något gott så kommer hon ut igen.
Ordningen i gården börjar ske....

Lena A

« Svar #9 skrivet: 06 jul-07 kl 09:57 »
Det verkar gå åt rätt håll.  :) Fortsätt berätta hur det går för henne och övriga flocken.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 06 jul-07 kl 11:37 »
då hon hade legat i ett rede i tre veckor för att hon vägrade bli våldtagen av den 4 månaders aracuna-tuppen som ville ha henne.

Våldtagen  ??? Hönor blir inte våldtagna, inte av tuppar i alla fall...
Om dom inte vill så bara vrider dom sig undan snabbt som blixten och ingen parning kan ske.
Det var säkerligen en annan orsak till att hon låg i redet i 3 v.. *funderar*  ::)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jul-07 kl 10:16 »
Aha jag förstår trodde du kunde ta fler ,då kan det bli lite knepigt med en ny ensam höna i en sammansvetsad grupp,hoppas det går bra iallafall

Taggis

• vänner
« Svar #12 skrivet: 09 jul-07 kl 13:44 »
Höns kan visst bli tagna md våld!Jag har tidigare haft en tupp som vägrade släppa taget på den höna han fick tag på.Har även nu nån tupp som inte fattar detta med uppvaktning,han tar alla tillfälle han kan med att "attakera"hönsen tom när dom sandbadar >:(
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #13 skrivet: 16 jul-07 kl 10:35 »
Vill bara berätta för alla att nu äntligen har hönan börjat gå ut i hönsgården. I morse var det första gången jag såg henne frivilligt vara ute en längre stund.
Sedan gick jag till jobbet och det ska bli intressant att se vad som har hänt och var hon är när jag kommer hem.
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser