Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla linser  (läst 16246 gånger)

Jordefamn

• Skåne
Odla linser
« skrivet: 27 jun-07 kl 01:28 »
Är det någon som har försökt att odla linser, och lyckats?
Jag bor i Skåne, så om det går att odla någonstans i Sverige, borde det väl gå här också.
Vad jag hört finns det arter som klarar -23 grader kallt och inte bryr sig om frost.
Har någon provat?

Månvind

• Gäst
Re:Odla linser
« Svar #1 skrivet: 27 jun-07 kl 11:45 »
Jag frågade samma sak för ett tag sedan, se länk:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=2;action=display;threadid=18959

Men jag har läst nånstans att det skall gå bra att odla linser i Sverige. Kanske kan man kontakta SLU i Alnarp och höra om de vet något om detta.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 27 jun-07 kl 14:37 »
Hej
Jag har försökt mig på linsodling några gånger på några ställen. Traditionellt har linser i Sverige mest odlats på Gotland. Detta plus mina erfarenheter indikerar att det kan vara gynnsamt med:
-torrt klimat
-kalkrik jord
-kanske även relativt mager jord
Men det kan mycket väl handla om delvis andra parametrar så pröva gärna på andra platser också.
Dock blev det hopplös ogräskonkurrens på sank lerjord i Sörmland!
Det finns en svensk lantsort (eller om de är två) av lins från Gotland. Dock mycket småfröig. Mest musealt intressant.
Pröva annars gärna någon av dessa:
http://www.shop.dreschflegel-saatgut.de/index.php?cPath=168_179&osCsid=3354b353bd9ed4711d0cd641d2f19436
Jag har i varje fall prövat en tysk lantsort från Dreschflegel och den gick rätt bra i torrt, kalkrikt och ganskla magert läge i Uppland. Dock var det kanske inte någon av de sorter de har nu.
Obs dock att jag efter ca 8 år ännu inte tröskat dessa linser! Det går nog men de är relativt svårtröskade för hand så det har inte blivit av...
Att linser tål frost stämmer nog och utvecklingstiden är vad jag vet relativt kort (inga siffror just nu!) så de kan nog odlas relativt långt norrut i landet. Värt att pröva där man har lämpliga betingelser i varje fall.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 27 jun-07 kl 15:03 »
PS
Även kikärter är värda att pröva! De är förvånansvärt nog inte särskilt frostkänsliga.
Jag lyckades i varje fall få en liten skörd kikärter på hyfsad lerjord i Sörmland ifjol. Dessa får bli utsäde för vidare förädling och anpassning.
Här är en kanadensisk fröfirma som har kikärtsutsäde (de odlar sina egna fröer!) som är rätt så klimatanpassat:
http://www.prseeds.ca/
Dock lite svårhandlad från Sverige då de inte tar kreditkort.
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 16:46 av Anders Skarlind »

Jordefamn

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 jun-07 kl 19:48 »
Tack så mycket för era svar, det låter ju jättebra!
Kikärter äter jag så mycket så det hade varit bra att kunna odla också.
Det trodde jag inte var möjligt i Sverige.
Ändring: hittade just att Impecta (www.impecta.se) har kikärtsutsäde.
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 20:24 av Jordefamn »

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 4 användare
Bokohammare, Biofilo, jörgen66, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser