Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har ni råd?  (läst 17063 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Hur har ni råd?
« skrivet: 13 sep-03 kl 23:54 »
Johan Silfverin (Silfverin)
 Lö 12 Maj, 2001 - 06:11
--------------------------------------------------------------------------------
Jag undrar hur alla ni som bor på landsbygden har finansierat byggnation och köp av mark etc.
Att låna pengar till en mindre lantgård skuldsätter dig för livet, och amorteringen blir en dyr hyra för många år framöver. Jag ska själv flytta ut på landsbygden om 5-10 år och förstår inte hur det ska gå till. Jag vill inte lönearbeta mer än nödvändigt. Hur har ni gjort? Vilka olika sätt finns det att finansiera sånt här? Tacksam för alla råd.

tg
 Sö 22 Jul, 2001 - 19:42
--------------------------------------------------------------------------------
Ett JAK-lån är en god idé.

Eller att leta efter gård på platser där ingen letar ?!

Alltså, leta inte utanför en större ort utan, t.ex. i inre Dalsland, eller i norra Småland, m.m.

Men vänta inte föör länge, - livet är inte såå långt.
Lycka till. Det kan bli några tuffa år, men räknar man inte alltför fel, så fixar det sig.

Mirjam
 To 9 Aug, 2001 - 21:32
Detta är något jag också ligger sömnlös över. Jag är långtidssjukskriven, "lever" på bidrag. Jag mår inte bra i staden och vill börja leva på riktigt ute på landsbygden! Men jag har INGA möjligheter att ordna detta ekonomiskt... Är det någon här som lyckats ta sig loss, och som vet hur man går till väga?

Anna
 Må 13 Aug, 2001 - 21:36
Det bästa är att hyra in sig på någon gård på landet eller hyra ett hus/torp. Ofta är det billigare än en lägenhet i storstaden.
Vi flyttade på vinst och förlust till Gotland utan jobb och A-kassa och utan att känna en kotte här. Efter ett tag fick vi jobb och kontakter och sedan rullade allt på.

Johan Silfverin
 Ti 14 Aug, 2001 - 10:57
Att hyra boende på landsbygden är naturligtvis ett bra sätt för den som vill ut snabbt. Jag kan tänka mig att hyra men på sikt har man ju större krav, man vill ju inte bara bo utan också använda uthus, skaffa familj, ta emot besökare, fritt disponera mark och bygga eget. Skapa sig ett livsrum där man trivs och kan vara sig själv. Om man har tur kan man genom att hyra skaffa sig de nödvändiga kontakterna för att hitta billiga gårdar till försäljning eller arrende. Man måste vara utåtriktad och ihärdig i sitt sökande.

tg
 Sö 19 Aug, 2001 - 00:23
Jag vill åter upprepa.....

Det går! Jag bestämde mig för mer än trettio års sedan att lämna staden, och det gick . Jag har flera gamla kompisar som har gjort detsamma.

Det löser sig, bara man tar steget ut.

Sara
 Sö 19 Aug, 2001 - 13:03
Hur hittar man hus att hyra då??
Har letat på nätet men finner bara hus till salu...

Anna
 Må 20 Aug, 2001 - 18:36
Vi bestämde oss som sagt för att flytta till Gotland och satte helt sonika in en annons i tidningen. Vi fick ett svar och dit flyttade vi. Hyresvärden var helt fel och hade helt motsatta värderingar än vi. Vi bodde bredvid hans tennisbana, pub och golfutslagningsplats. Inte så lyckat alltså men man blev en erfarenhet rikare. Vi blev vän med vår arbetsförmedlare som äger en fårgård och flyttade sedan dit. Här har det under 70-talet varit ett jordbrukskollektiv så vår nye värd är inte främmande för våra idéer. Vi får låna ekologisk jordbruksmark för våra odlingar och uthus för våra höns och gäss. Det är helt okej att bo så här för vi har varken råd eller känner oss redo för att köpa eget än. Men vi jobbar, lever enkelt och sparar för framtiden. Efter att vi flyttat ut har vi lärt känna många bönder, hantverkare och idealister som har lärt oss massor om jordbruk, djurskötsel, hantverk m.m som vi kommer att ha nytta av hela livet.
Sitt inte i stan och planera att du ska lära dig odla, djurskötsel och hantverk längre fram i livet och senare, det är ett livslångt lärande. Börja Nu!

Sven Bergersjö
 Ti 21 Aug, 2001 - 07:23
Bra skrivet Anna, det finns ingen anledning att sitta kvar i stan längre än nödvändigt... Själv har jag tyvärr inget val eftersom min fästmö går en läkarutbildning här i tre år till... Men sen bär det av!

KarinMalin
 Må 1 Okt, 2001 - 12:57
MIn familj flyttade ut på landet när jag slutade sexan, vi hade köpt det lilla torpet som sommarstuga men ville aldrig fara hem så vi var tvungna att flytta dit. Det är det bästa jag har gjort i hela mitt låånga tjugoåriga liv. Vi kunde ingenting när vi flyttde till vårt lilla torp men vi satte igång med att bygga ut så att alla kunde rymmas och sen har allt bara flytit på. Jag tror att det viktigaste man bör tänka på är att inte skuldsätta sig på nån bank som bara luras utan att ha en vettig ekonomisk medvetenhet. Vi klarade det med hjälp av JAK och det kan andra också göra!

mattis
 Ti 26 Nov, 2002 - 13:43
Hej!
Har bott gratis på två gårdar eftersom ägarna ville att någon skulle elda över vinterhalvåret, fick även gratis ved. Detta kräver tur o skicklighet. Att man är mycket utåtriktad o social och skiter i sin blygsel. Leta i norra värmland för billigt boende. Finns även planer på "brukarstöd" ..alltså en lön till den som flyttar in på en ödegård och renoverar o har djur o hantverk. Du skriver i så fall kontrakt på tre eller fem år och tar emot turister som motprestation. Öppnar upp gammal hävd. Renoverar gården och sköter sysslorna med hänsyn till miljö, signalarter och natur o kulturvärden. Allt detta får man hjälp med och man lär sig också att söka bidrag o sköta gården. Djur finns att låna. Skall skriva mer om detta i åter.

Bodil
 Må 13 Jan, 2003 - 13:16
Vi har (med modifikation)följt ett gott exempel som en kompis gjorde: Flyttat till en husvagn. För en tid ska tilläggas  Bodde i en lägenhet i stan som kostade oss 5000:-/mån. Nu bor vi på landet i trädgården hos en äldre dam som lär oss om vegetarisk mat och odling och allmänt om livet. Vi hjälper henne med allehanda grejor som snöskottning, grävning, ta skräp till returinsamling etc. Detta till ett självkostnadspris om 750:-/mån (innan elprisstegringen..!). Vi åker lite mer bil nu än förut, och har mitt kontor (driver eget företag) där vi har dator och en del böcker + skrivbord, men annars överväger fördelarna de nackdelar som såklart också finns. På ett par år sparar man i alla fall runt 100 000:- (vi räknar med att kunna sälja husvagnen till samma pris som vi köpte den för), och även om det inte räcker ända fram till en liten stuga på landet (som också är vår dröm) så är det i alla fall en bit på väg. Dessutom får vi bo på landet och lär oss en massa under tiden!

Detta kanske inte funkar för alla, men det är ett exempel i alla fall...

Kramar till alla er som längtar!

mortb

• Gäst
Re:Hur har ni råd?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-03 kl 14:44 »
Vad är det här brukarstödet för något? Är det statligt?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 05 jan-04 kl 13:28 »
Mirjam, jag är också sjukskriven sen flera år och numera sjukpensionär men lever numera BILLIGARE än jag gjorde i stan. Jag skulle ha råd med tre sånna här boenden för det jag betalade i hyra (ca: 1900:-/mån) för min lilla lägenhet i stockholm.

Yehala

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-04 kl 02:58 »
Dyrt att bo på landet?   Men inte måste man ha en hel bondgård för att bo på landet?   Min boendekostnad de senaste åren har varit på ca 220 kr/mån + ved 150kr + el 75 kr. (då hyrde vi två torpstugor delat på tre pers)

Jag har gjort så att jag har bott billigt i små hus samtidigt som jag har jobbat (dvs pendlingsavstånd med cykel / buss).   På så vis kan jag spara ca 7000 per månad eller 84000 per år. Så jag har köpt mitt hus med lagård, åker och skog kontant. Sparande kan vara en bra förberedelse inför att leva på landet utan nån stor inkomst.

SSusanne

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-04 kl 10:19 »
Hur mycket ett hus på landet kostar varierar enormt var i landet man bosätter sig. I mellersta sverige och norrut kan ni få en mindre gård runt och under 100 000 kr beroende på läge. Dvs hur långt i från city och ålder på hus. Räkna då inte med att det är toppmodernt.

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 aug-04 kl 18:09 »
Det beror på vart man vill bo i norrland kan du säkert få en stuga för under 60.000:- och omkostnadernaa är faktiskt inte så farliga om man eldar med ved

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 26 aug-04 kl 09:59 »
Vill bara påpeka att det finns billigt boende på andra håll än i Norrland. Här i Skåne kan man oxå hitta gårdar, torp och hus för  rimliga pengar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

trädman

« Svar #7 skrivet: 27 feb-07 kl 19:11 »
Om man ska köpa ett hus eller en gård utan någon belåning alls krävs naturligtvis en hög med pengar hopskrapad på ett eller annat sätt.  Men varför är det fel att låna? De flesta som flyttar till landet har någon form av löpande någorlunda "fasta" inkomster. Betalar man idag exv 5000kr i hyra fär sin lägenhet räcker det till att betala ränta på på ungefär 1,7 miljoner (antaget 5% ränta 30% skatteavdrag). Driftkostnaderna brukar gå att hålla ganska låga på landsbygden genom eget arbete (ofta=vedeldning) och låg fastighetsskatt.

Som de flesta andra hade vi aldrig kunnat köpa vår gård utan belåning. Det vore naturligtvis trevligt att vara helt skuldfri, men å andra sidan känns inte belåningen som något stort problem. Det känns bättre att betala ränta än att betala hyra för min del. Fördelen med räntan är att den är avdragsgill och, förutsatt att det man köper behåller sitt värde, inflationen sakta, sakta hjälper en att amortera. Amorteringstakten kan man ju i stort sett bestämma själv, vilket ger möjligheter att anpassa utbelalningarna om inbetalningarna minskar under någon period. Dessutom avkastar skogen och marken en del pengar årligen vilket gör att kalkylen inte riktigt ser ut som den för ett vanligt husköp.

Det finns en del info om finansiering, skatteregler etc under rubriken skogsbruk på forumet

Iselin

• Gäst
SV: Hur har ni råd?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-10 kl 13:47 »
*puttar upp denna tråden för jag tycker den är intressant*

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-10 kl 18:39 »
http://www.blocket.se/gavleborg/Hus_Uthyres_3300kr_man_25507278.htm?ca=10&w=3
Billigt boende på landet för den lilla familjen att hyra tex .
eller varförinte typ denna att köpa billigt http://www.blocket.se/jamtland/Mjolk_gard_kottgard_22793765.htm?ca=10&w=3

Kolla på denna !! Superbilligt !! http://www.blocket.se/vasternorrland/Gard_i_Halafors__Solleftea_kommun_25873595.htm?ca=10&w=3

Så är man bara ute efter billigt så finns det ju massor jue!

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 feb-10 kl 18:45 »
Jag skulle inte kunna hyra en etta ens, i förorten, för det jag betalar för mitt boende.
3000 kvm + stort hus.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bullerybo

• Närke
« Svar #11 skrivet: 18 feb-10 kl 19:03 »
Fördelen med att bo i hus är ju liksom att det blir billigare och billigare ju längre man bor där. Inflationen äter förhoppningsvis upp huslånet till slut.

Transportkostnader (bensin mm) minskar inte i samma takt (tvärtom) så frågan är ju hur billigt det där superbilliga torpet i norrlands inland blir till sist om man måste pendla därifrån till ett jobb.

Om jag ville bo billigt skulle jag värdera avstånd till närmsta busshållsplats högt.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 18 feb-10 kl 19:38 »
Fördelen med att bo i hus är ju liksom att det blir billigare och billigare ju längre man bor där. Inflationen äter förhoppningsvis upp huslånet till slut.

Transportkostnader (bensin mm) minskar inte i samma takt (tvärtom) så frågan är ju hur billigt det där superbilliga torpet i norrlands inland blir till sist om man måste pendla därifrån till ett jobb.

Om jag ville bo billigt skulle jag värdera avstånd till närmsta busshållsplats högt.

Ja närheten till bra kommunikation är värt en del. Jag valde även med det i tankarna.
Busshållplatsen finns nära - på tomten!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 feb-10 kl 20:40 »
Njae, hur går det till? Normala bolåneräntor brukar ju ligga 3-4-5 procentenheter över inflationen. Den matematiken får i alla fall inte jag ihop utan att räkna in en avbetalning, och då är det ju inte inflationen som gör att lånet minskar.

Dessutom vill i alla fall jag gärna slippa att i praktiken hyra av banken. När man väl lyckats betala av lånet så bor man definitivt billigt i hus, i synnerhet om man inte har galenskaper som till exempel uppvärmning med direktverkande el! Och "mitt i ingenstans" kan man ju få hus för nästan ingenting, och tillräckligt billigt för att man realistiskt ska kunna spara ihop till åtminstone en stor del av köpeskillingen på förvärvsarbete. Ännu mer sant blir det om man kan tänka sig att köpa något i lite sämre skick och har tid och kunskap att renovera själv.

Håller däremot helt och fullt med om att närhet till kommunikationer, gärna allmänna sådana (men cykel, eller exempelvis moped om nöden kräver, klarar man sig ju faktiskt ganska långt med också), är en viktig sak att ta hänsyn till.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Bullerybo

• Närke
« Svar #14 skrivet: 18 feb-10 kl 21:14 »
Jag kanske inte använder begreppen riktigt i enlighet med ordboken...men jag tror du förstår vad jag menar om du tänker efter.

Om du lånar 1 miljon till ett hus idag är det skitmycket pengar, men det är det inte om 30 år.

Nej det är inte kul att betala hyra till banken men inte ett dugg roligare att betala hyra till hyresvärden under tiden som man sparar ihop till huset heller.

Om jag plötsligt skulle få ett behov/önskan av att bli helt skuldfri skulle jag ju för övrigt kunna sälja huset och få drygt en mille över att köpa ett rart norrlandstorp för.
 Helt utan lån.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 feb-10 kl 21:26 »
Vår boendekostnad är rimlig. Vi har lån och amorterar på dem.

Vi är två som jobbar i stort sett heltid.

Stallkostnad för två hästar är intjänad, vi har stallet på tomten.

Vi har möjlighet att odla grönsaker för konsumtion på tomten.

Vi slipper också köra till och från stallet.

För oss är hus+ränta+amortering+underhåll av fastighet alltså ett billigare alternativ än att bo i lägenhet i stan, inackodera hästarna och handla maten vi odlar på Ica.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #16 skrivet: 18 feb-10 kl 21:41 »
Genom att köpa ett billigt boende - t.ex. i Nordanstigs kommun som har mycket överkomliga priser och där du kan välja mellan havsutsikt eller fjällnära ...  8)
Och nej, jag får inte betalt för att jag marknadsför kommunen - kanske borde man begära provision ... säg till mig ifall ni flyttar hit ...  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 feb-10 kl 21:46 »
Genom att köpa ett billigt boende - t.ex. i Nordanstigs kommun som har mycket överkomliga priser och där du kan välja mellan havsutsikt eller fjällnära ...  8)
Och nej, jag får inte betalt för att jag marknadsför kommunen - kanske borde man begära provision ... säg till mig ifall ni flyttar hit ...  ;D

Garanterat vargfritt är det där också

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 feb-10 kl 22:32 »
....

Dessutom vill i alla fall jag gärna slippa att i praktiken hyra av banken. ...
....

En liten fundering bara.

Jag förstår att man inte vill 'hyra av banken' men om du bor i hyreslägenhet så betalar du ju din hyra till banken ändå, bara att hyresvärden får lite provision emellan. Om nu inte hyresvärden köpt fastigheten 100% kontant vilket torde vara ganska ovanligt.  Banken äger ditt hyreshus.

Banken äger mer än hälften av mitt hus också.  :(

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 feb-10 kl 07:42 »
35000kr kvar, sedan äger banken inte det minsta av min stuga  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
Karlsdotter, nummas

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser