Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yta  (läst 2496 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
yta
« skrivet: 24 jun-07 kl 15:30 »
Jag kollade på djurskyddsm. hemsida för att hitta nåt om storlek till hönshus och rastgårdar -men ingenting.

Vet någon av er hur många hönor/kvm man få hålla i ett hönshus och  hur många hönor/kvm man få hålla i en rastgård ?

Där stod ochså att höns få ha en 8 timmars långa sammanhängande mörkeperiod per dygn.
Hur fixa jag det med dom långa dagar vi nu har ?

Hur fixar man det i Norrland där dagarna är ännu längre ?   ;D
Eller gäller det bara burhöns som är inspärrad i stora stallar ?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:djurskyddsmyndigheten
« Svar #1 skrivet: 24 jun-07 kl 16:02 »
Du det gäller nog värphöns..för att man inte ska driva dom mer än dom redan gör... :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 24 jun-07 kl 16:04 »
Där stod ochså att höns få ha en 8 timmars långa sammanhängande mörkeperiod per dygn.
Hur fixa jag det med dom långa dagar vi nu har ?

Genom att tända och släcka en lampa!?!
Dom menar nog att man inte får ha taklampan tänd dygnet runt.
Höns sover bra även fast det är ganska ljust i hönshuset på sommaren, det finns tillåmed höns som trivs bra med att sova utomhus uppflugna i ett träd.
Det kommer inte att komma en djurskyddsinspektör hem till dig och kräva att du sätter upp mörkläggningsgardiner i hönshuset  8)
Fönster är bra för välmående höns!

Ang. höns/kvm så rekommenderar jag dig att börja med en liten flock på en stor yta och succesivt öka antalet höns, då ser du hur många höns du kan ha utan att du eller hönsen mår dåligt.
Man kan ha ganska många höns på väldigt liten yta, men det är mycket trevligare att ha en flock som är harmonisk för att dom slipper trängas och kan uträtta sina aktiviteter utan att någon annan står ivägen.
Höns som lever trångt hackar på varandra och blir lättare sjuka.
Sen beror du på hur stora höns du vill ha och vilken ras.
« Senast ändrad: 24 jun-07 kl 16:09 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #3 skrivet: 24 jun-07 kl 16:08 »
Genom att tända och släcka en lampa!?! ::)

ursäkta om jag är otrevlig, men det är väl ett problem som är ganska enkelt att lösa?

Och sen persienner för fönstren eller ?

Det var väl  att skapa mörker i 8 timmar som var problemet och inte ljuset !!
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 24 jun-07 kl 16:10 »
Förlåt, jag läste om din fråga och ändrade mitt svar så det blev lite lämpligare/trevligare.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 24 jun-07 kl 16:45 »
Hej!

Bestämmelser om hönor etc finns i deras författning om Lantbrukets djur, nr DFS 2004:17 saknr L100.
Länk: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/DFS_L100_1_2_3_4.pdf

Edgar
« Senast ändrad: 24 jun-07 kl 16:47 av Edgar »

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-07 kl 22:16 »
I nya hönsboken tror jag det stod 9 djur per kvm!!!!?! På mina 4 kvm hönshus kan jag ha 36 hönor!! Tänk vilket ljud och vilken stank det skulle bli :'(

johe71

« Svar #7 skrivet: 26 jun-07 kl 09:52 »
hos djurskyddsmyndigheten finns en bra föreskrift (kanske den du läst?) Djurskyddsbestämmelser, Fjäderfä (hela listan med deras publikationer)

Vet någon av er hur många hönor/kvm man få hålla i ett hönshus

på slutet i den publikationen finns en massa tabeller... om hönsen väger mindre än 2.5 kg får man ha 9 st per kvm, väger de mer får man ha 7 per kvm

Enligt KRAVs regler får man ha 6 st per kvm

och  hur många hönor/kvm man få hålla i en rastgård ?

Finns inga regler för det, men en rekomendation (kursiv stil längst ner på sidan 20): Enligt EUs handelsnormer för märkning av ägg ska utomhusaren för utehöns vara minst 4 kvm per höna (vid rotation av utomhusytorna minst 2.5 kvm per höna)

det är precis som redan nämnts en rekomendation för att få maximal äggproduktion

så ta en kvadratmeter (1x1m) och försök att bygga/rita följande till 6 st höns och gissa sedan om hönsen kommer att må bra...
*minst en tredjedel av värphönsens inneplats ska utgöras av ströbädd
*varje höna ska ha 18 cm sittpinne (sittpinnen måste ha 20 cm till väggen och finns det fler ska det vara 30 cm mellan sittpinnarna)
* det ska finnas ett värprede (25cm brett och 30 cm djupt)
* en vattenkopp
* 60 cm fodertråg

men om du sedan gör en utehage till dem (vilket iof inte är ett krav) så ska den vara 24 kvm!
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 09:52 av johe71 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 5 användare (3 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser