Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomruvar!  (läst 2219 gånger)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Tomruvar!
« skrivet: 24 jun-07 kl 10:34 »
Av ren nyfikenhet: Vad gör alla ni med hönor, när era hönor så att säga tomruvar??? Försöker ni avbryta med olika metoder eller låter ni det vara? Vilken metod tycker ni i så fall funkar bäst? :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Åsbokadorra

• Västergötland
Re:Tomruvar!
« Svar #1 skrivet: 24 jun-07 kl 17:05 »
Va trist att ingen svarar ???

MEG

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-07 kl 19:19 »
När det blir för många och långa ruvperioder brukar jag flytta de ihärdigaste till en egen box utan reden. En del ger då upp, andra lägger sig i något hörn....

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-07 kl 19:23 »
 :D ...som jag! Funderar på att prova att släppa hönan i ändan av trädgården och gå med tillbaka har hört att det kan funka ;D Vi får se!

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 22:12 »
Jag har någon gång stängt henne ute från hönsgården. Hon blir jätte ledsen men det gicik över på ett par dagar... :-\

johe71

« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 09:56 »
i en gammal bok som jag läste rekomenderade de att fixa en bur med nätbotten och hänga upp den i ett träd med hönan i... och eftersom det då inte blir någon värme under hönan så skulle den ge upp sina ruvningsförsök ganska snabbt (ett par dagar)...

jag har inte testat det själv :) (och jag är inte helt säker på vad en djurskyddsinspektör skulle säga om metoden) men man skulle kanske kunna bygga ett rede med nätbotten och låta hönan försöka ruva där (risken är väl att hon byter till ett annat rede om det finns i närheten)
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 09:56 av johe71 »

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #6 skrivet: 26 jun-07 kl 10:16 »
Jag lyfter ut mina flera gånger per dag så dom får röra på sig och får i sig mat och vatten.  Ser ingen anledning att hitta metoder som gränsar till djurplågeri för att avbryta ett  naturligt beteende hos hönorna. Samtidigt vilar dom ju lite från äggläggandet. Har förlorat 2 hönor i vår p.g.a "produktionssjukdom" så hos oss får dom luftruva ifred med lite bistånd från oss ;)
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 26 jun-07 kl 10:44 »
Jag har 3 st som luftruvar än efter ca 30 dagar. Jag lyfter ut dem en gång per dag och hoppas att åtminstone någon ska sluta snart.

Förra året låg en dvärgkochin och luftruvade i ett par månader innan hon slutligen gav upp.

Jag låter dem alltså vara frånsett att jag lyfter ut dem ur redet ibland så att de kan göra ifrån sig, sandbada, gå omkring i gräset litet grand innan de hoppar upp i redet igen.  :-\

johe71

« Svar #8 skrivet: 26 jun-07 kl 11:19 »
Av ren nyfikenhet: Vad gör alla ni med hönor, när era hönor så att säga tomruvar???

jag brukar lägga dem i en separat bur och ge dem ett hög ägg så de får ruva på riktigt... kycklingar är alltid trevligt  :)

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 jun-07 kl 15:42 »
Aaaa håller med er det är alltid kul me kycklingar! Har tyvärr inga ägg för de andra har redan kycklingar :(  Lade över 2 ägg från de andra hönorna bara för att hon åxa skulle få en liten men den bara dog halvägs på väg ut såååå typiskt. coh den andra dog inne i ägget (dock fick de andra hönorna 17 kycklingar!)  Jag lyfter ut henne ett par ggr per dag så jag hoppas att hon "kommer över det" snart: Kram på er alla djurvänner 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser