Blir toktrött på mina surhönor! De har legat och surat i en evighet. I de värpreden högt upp på väggen. Jag ordnar med ägg, och reden i bättre höjd, tänker mig bura in hönorna där. Nix, de blir hysteriska och jag måste släppa ut dem. Det som nu händer är att de genast beger sig till de gamla redena, och forsätter tomruva. Jag locker med fina äggfyllda reden framför näbben på dem, men icke. De har bestämt sig, ska ligga i de höga värpredena!
Jag är ju mån om att få kläckt den tio äggen jag fått sänt mig, eftersom årets första kläckning har gett mig fyra tuppar, och en hönkyckling (den sista är desstuom en blandras) och tvingas nu lägga dessa i kläckaren istället......men vill ju mycket hellre få framruvade kycklingar!

Jag har stängt redena på väggen, i hopp om att hönorna ska välja de reden som finns. Men de verkar ha avbrutit tomruvandet, och isället går de inne i hönshuset och skrockar hela dagen, vägrar gå ut!
Jaja, hoppas att jag få igång någon av de andra hönorna att ruva......så att de kan få ärva äggen i kläckaren!