Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar  (läst 1558 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Kycklingar
« skrivet: 23 jun-07 kl 10:32 »
Tack  :D för alla svaren jag fick den sista veckan på mina olika hönsfrågor.  :)
Jag har nu köpt 15 styck 1-3 veckor gamla kycklingar av rasen Rhode Island Red. Dom är jättesöta, sitta på mitt finger, jag kan klappa dom... -helt underbart att ha höns som tycker om mig.

Fast dom är inte mina längre, min pojke är helt såld på dom. Vi hade ett föl, lammungar, getkillingar, kaninungar, kattungar och valpar. Han har inte tyckt om en av dom lika mycket som om kycklingarna och är helt begåvad att hantera dom, han matar dom, titta efter dom jätteofta, så vi bestämde att dom ska vara hans egna.

Dom är jättesöta där dom sitta under sin värmelampa och och tjirpa...
 :)
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 10:26 av Angelika »

carmencha

• Gäst
Re:Kycklingar
« Svar #1 skrivet: 23 jun-07 kl 21:47 »
Hej!

Ja, visst är de vackra! ;D
Det är ju också en bra ras som värper även vintertid (mina gjorde det). Men det jag föll för var den vackra röda färgen....

Lycka till!

mvh Carmen

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 24 jun-07 kl 16:48 »
Tack, Carmen.

Dom bli vackra har jag sett på foto, men jag valde mer utifrån tillgänglighet NU. Jag ville ha nykläckta kycklingar nu, och ville inte köra längre än 1-2 timmar för att hämta dom.
Och för att jag senare vill ochså ha en ras som är duktiga på att ruva passade det bra nu med en ras som värper bra och ruvar nästan inte alls.

Dina la ägg ochså på vintern ? Behöver dom inte en viloperiod ?

Mvh/angelika

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-07 kl 17:03 »

Dina la ägg ochså på vintern ? Behöver dom inte en viloperiod ?

Normalt sett går alla hönor i vila under vintern. Det är bara om du tillsätter ljus och värme så kan du lura dem till att värpa undr vintern dock tycker jag själv att det är bäst att de får vila. Förmodar att du tycker som jag :D. Dock är ju detta ett annat ämne.
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 24 jun-07 kl 17:25 »
Ja, men jag tycker som du.

Jag har tänkt om det kunde gå att ha två flockar i olika hus där man "förskjuta" deras vilotid mot varandra så att den ena flocken börjar vilotiden tidigare och slutar tidigare och den andra börjar sin vilotid när den andra har slutat. På så vis har man alltid ägg. Men jag vet inte om det skulle gå, jag vet för lite om höns än, ochså fanns det gamla metoder hur man förvara äggen över vintern tills hönsen börjar  värpa igen...
Men mina fina nya RIR ska få sin vilotid på vintern !

carmencha

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jun-07 kl 02:03 »
Hej!

Nu är det ju så att jag inte kan hindra mina hönor att lägga ägg då de vill... ???

Oftast lägger mina hönor ägg i olika perioder och ALLA vilar de fast på olika tid. Ex har jag två av fyra Orpington som värper nu, de andra brukar värpa när de här vilar. Vill de ha det så så är det ok för mig att hellre få ett fåtal ägg än inga alls...RIR gjorde likadant!

Mina höns styr helt själva. De flesta, men inte alla, vilar på vintern.

mvh Carmen

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-07 kl 13:44 »
Det var inte illa menat. Jag bara månnar om hönor som vilar under vintern! Många kör extra belysning och värme under vintern för att få ägg vintertid. Dock inte menat att du gör det eller att du inte får  :(.Hoppas du förstår mig! :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 25 jun-07 kl 17:44 »
Jag menade inte heller illa.
Bara att mina hönor inte få nån extra belysning för att lura dom att dagarna är längre.
Om dom då inte vila ändå, det är väl deras sak :-[
Men en chans till "semester" få dom.

carmencha

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jun-07 kl 00:07 »
Hej!

Nej, det tror jag inte, men jag ville förklara för er att det inte alltid är så att alla hönor följer samma mönster och att jag absolut inte hetsar dem....

;D

mvh Carmen
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 00:07 av carmen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
torbjorn, Gabrielelale

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser