Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur farligt är klöver?  (läst 6428 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Hur farligt är klöver?
« skrivet: 22 jun-07 kl 21:54 »
Hej på er alla.

Jag är ju i färd med att flytta min kaninmamma och hennes underbara ungar tilll en betesbur.

Men min gräsmatta är fyll med klöver. Är det dödligt? Är det ok med en liten mängd? Är det ok om de betar av det själva - att man inte repar och lägger i buren alltså.

Är det ok för äldre kaniner, eller är det lika illa.

/k
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur farligt är klöver?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-07 kl 21:56 »
Hej på er alla.

Jag är ju i färd med att flytta min kaninmamma och hennes underbara ungar tilll en betesbur.

Men min gräsmatta är fyll med klöver. Är det dödligt? Är det ok med en liten mängd? Är det ok om de betar av det själva - att man inte repar och lägger i buren alltså.

Är det ok för äldre kaniner, eller är det lika illa.

/k

Vet inte hur det är med vitklöver. Vet dock att rödklöver (som finns i kohagar) kan vara ytterst dödligt, fråga mig inte varför.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 22 jun-07 kl 22:14 »
Aha...är det olika farligt med olika sorter. Det visste jag inte. Detta är ju vanlig vitklöver som växer i gräsmattan. Inga blommor direkt, mest blad.

Är kaniner så himla känsliga egentligen? Ju mer jag läser här desto räddare är jag för att ge dem av det som finns i naturen.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 22 jun-07 kl 22:29 »
Aha...är det olika farligt med olika sorter. Det visste jag inte. Detta är ju vanlig vitklöver som växer i gräsmattan. Inga blommor direkt, mest blad.

Är kaniner så himla känsliga egentligen? Ju mer jag läser här desto räddare är jag för att ge dem av det som finns i naturen.

Vissa saker kan slå ut kaninen på ett fåtal timmar medans de andra gånger verkar oerhört sega. Kaniner är mer stresståliga än man tror, de klarar även torka och matbrist bättre än man tror men sen är där specifika saker de absolut inte tål som kan slå ut dem på mindre än 24 timmar, bland annat kål och klöver.

Många frågar om kaniner kan dö av skräck om hunden kommer farande in i kaninstallet så kaninerna far som pingpongbollar i sina burar, nej,det gör de inte. De vänjer sig snabbt vid nya och häftiga ljud, syn och känsel intryck. Men deras magar är och förblir känsliga.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 22 jun-07 kl 23:38 »
Det sägs att bl.a. klöver blir "farligare" om det är vått, att det jäser lättare/snabbare i magen då, men det gäller förmodligen för alla sorters färskt grönt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-07 kl 10:35 »
Mina erfarenheter av klöver, både vit och röd, är att det går bra vid långsam tillvänjning. Ge några blad och öka lite allteftersom _men_ jag har aldrig gett enbart klöver utan gräs från klöverfylld gräsmatta, blandat med allt möjligt alltså.

Är klövern fuktig kan det gå illa! Speciellt unga kaniner kan svälla upp, så har det regnat plockar jag relativt klöverfritt gräs eller grenar som är lättare att skaka av vattnet på..

Hade en femveckors unge i förra veckan som blev betänkligt rund. Som tur är klarade den sig och såg frisk ut igen dagen efter. Jag misstänker att den ungen tyckte extra mycket om klöversmak och plockade ut det godaste  :-\
« Senast ändrad: 23 jun-07 kl 10:36 av Potatisblomma »
Landsflykting i storstan...

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #6 skrivet: 27 jun-07 kl 00:13 »
Klöver (spec röd) och kål till ovana magar i för stora mängder kan skapa gaser som i sin tur kan leda till ex trummsjuka som kan vara dödlig. Men självklart kan man ge klöver till kaninerna - mina älskar det i alla fall :)

Även jag tycker att kaniner har blivit lite av symbolen för något "mesdjur" som faller död ner av minsta lilla, denna bild tror jag kommer från vissa djurböcker som är överdrivet pjoskiga. Saker som att de kan bryta ryggen om de hoppar ned från soffan, att de är extremt stresskänsliga och rädda för det mesta, att de bara ska få max 2 msk frukt/vecka osv. Visst är det bra att barn/nybörjare är försiktiga men man kan ju tro att djuren ska gå sönder om man blåser på dem när man läser dessa böcker  ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jun-07 kl 01:38 »
Sorterar inte bort klöver. Inte smörblommor, tistlar eller brännässlor heller. Det får kaninerna sortera själva.

Vid blötväder kan man slå gräset några timmar innan det skall ätas så det får droppa av.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #8 skrivet: 27 jun-07 kl 09:59 »
Brännässlor?

Är det farligt?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 27 jun-07 kl 10:51 »
Brännässlor?

Är det farligt?

Nä, tvärtom!  ;D

Men kaninerna gillar dem inte färska, utan vill ha dem torkade!
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
torbjorn, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser