Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarkanin  (läst 1142 gånger)

Insanity

Mördarkanin
« skrivet: 22 jun-07 kl 14:40 »
Min kaninhona Embla vars ungar nu snart är 4 veckor är fortfarande en mördarkanin.

Hon har alltid varit lugn, dock sprallig, men aldrig visat aggressiva tendenser, men sen ungarna föddes har hon blivit en mördarkanin.

Kommer detta försvinna efter att ungarna fått flytta?
Hade ju tänkt behålla en av honorna så hon fick bo med sin mamma, men nu vet jag inte riktigt om jag vågar.

Embla är riktigt ilsk av sig och det går inte gå in boxen utan att bli attackerad.

Nu när ungarna hoppar omkring också är hon nästan ännu värre i humöret..  :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Dollar

• Västerbotten
Re:Mördarkanin
« Svar #1 skrivet: 26 jun-07 kl 10:44 »
Min ena hona brukar oxå bli aggressiv när hon har ungar. Hon vaktar varje steg man tar. Detta går över när ungarna blivit större eller har flyttat. Då har jag behållt flera honor efter denna argbigga och det har aldrig varit ngt problem för mig.

Min hona hotar mest men respekterar man det så händer inget. Men man ska inte vara och rota i boet för då kan man få sig ett bett. Men jag har sett att hon reagerar olika för varje kull. Tycker att hon blivt mindre sur ju fler kullar hon fått.... När det hela är över blir hon som vanligt igen.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 26 jun-07 kl 11:34 »
Hej!

Alla mammor försvarar sina ungar,  kaniner kanske minst av de djur jag kommit i kontakt med.  De gömmer dem hellre verkar det som.

Jag brukar ta ut honan när jag inspekterar ungar och bo. Sedan sätter jag in mat till henne och slutligen sätter jag tillbaks honan. Fungerar bra för mig.

En del kaninhonor kan vara griniga i samband med brunst, jag har blivit biten några gånger genom åren.

Jag tar oftast ut griniga honor ur aveln.

Edgar

« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 11:35 av Edgar »

Insanity

« Svar #3 skrivet: 26 jun-07 kl 12:11 »
Dessa ungar hoppar ju omkring över hela kaninboxen nu så jag tycker det borde minskat med mammans aggressivitet när dom lämnade boet.

Jag har fått bra tips av min uppfödare så jag hoppas jag får ordning på honan. Fortsätter hon med sitt beteende efter att ungarna flyttat så får jag se vad jag gör med henne, men i aveln får hon inte fortsätta iaf om humöret fortsätter i samma stil.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ollefund, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser