Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingfråga  (läst 1607 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Kycklingfråga
« skrivet: 19 jun-07 kl 01:11 »
Jag undrar bara...
vad äter kycklingarna egentligen ?
Förra året fick jag två kullar och dom fick inget mat av mig, ingen starter eller vad det heter, för att jag tänkte inte så långt att ge dom nåt speciellt. Vi har annars getter och kaniner och dom får ju inte heller nåt av mig. :-[ Det tar mammorna hand om.

Båda kullar blev ruvade av sina mammor och jag gjorde ingenting. Dom som katterna inte tog blev ju stora.
Mina hönor får vetekorn och vatten, det kan dom små ju inte ha ätit...

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Kycklingfråga
« Svar #1 skrivet: 19 jun-07 kl 07:14 »
Kycklingarna pickar instinktivt på allt som är lagom stort att äta. Om hönsen fick vete har alldeles säkert kycklingarna också ätit det. Dessutom letar hönsmor upp lämplig mat och visar med energiskt skrockande att de skall komma och äta.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jun-07 kl 08:42 »
Jag undrar bara...
vad äter kycklingarna egentligen ?
Förra året fick jag två kullar och dom fick inget mat av mig, ingen starter eller vad det heter, för att jag tänkte inte så långt att ge dom nåt speciellt. Vi har annars getter och kaniner och dom får ju inte heller nåt av mig. :-[ Det tar mammorna hand om.
Getter och kaniner diar sina ungar, men det vet du väl ;), har däremot inte sett några diande kycklingar ;D. Skämt åsido, som Ulrik säger så hittar mamman säkert mat åt sina små. Får de gå lösa så finns massor att äta i naturen, insekter, gräs m.m.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 19 jun-07 kl 09:10 »
Javisst får dom gå lösa, över hela gårdsplanen. Det är så mysigt.
Det var ju ochså därför att kattorna tog sig den ena eller andra måltid...

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #4 skrivet: 19 jun-07 kl 10:33 »
Jag kokar ägg som jag mosar och blandar med undulatfrö, kokt ris, kross, havregryn, bröd eller vad som finns hemma. Och lite grönt förstås.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 jun-07 kl 12:25 »
Tack för svaren :)

Då jag går i tankar att köpa nykläckta kycklingar (så att jag få lite tamare höns) om jag hittar några i närheten, är det bra att veta vad man kan ge dom, eftersom dom där Starter säckar med kycklingfoder är säkert jättestora och jag ska ju har inte mer än tio kycklingar.
Och jag vet ju inte vad egentligen är i dom där säckarna...

Mmmm, vad är våtarv ? En växt ?  (jag är invandrare :-[...)

Sofia H

« Svar #6 skrivet: 19 jun-07 kl 12:35 »
Våtarv är väl det där ogräset? 15-20 cm högt, smala, mjuka stjälkar, små avlånga lite spetsiga blad tror jag. Vita blommor som har uttalat smala kronblad, de liknar pyttesmå stjärnor. När man plockar dem luktar det som isbergssallat tycker jag - grisar tycker att det är jättegott. Det är bara att ta en näve och dra, rötterna blir kvar i jorden, vilket är ett elände om man ska rensa ogräs, men om man betraktar dem som foderresurs för höns är det ju bara ett plus... ;D/Sofia.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare
fall, Strömmen i dalen, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser