Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinnen efter slakt?  (läst 1904 gånger)

Shadow

• Gäst
Skinnen efter slakt?
« skrivet: 18 jun-07 kl 16:33 »
Ni som föder upp o slaktar kaniner, vad händer med skinnen?
Läste i någon tråd att kaniner som skickades till slakt kommer tillbaka, men inte skinnen.
Vill gärna veta var de då tar vägen?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Skinnen efter slakt?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-07 kl 17:45 »
Hej!

Kaninskinn. Många skinn slängs, eftersom det inte för närvarande finns marknad för dem.  

Kaninen ska inte fälla om man ska tillvarata skinnen, och jag tycker kaniner fäller jämt ::)

De skinn man kan sälja i dag är rex, och fullpälsade vinterskinn.

Man borde kunna göra något slags sämskskinn på skinn som fäller.

Edgar

Shadow

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jun-07 kl 19:57 »
Vad är det som gör just rexskinnen så bra? Och finns de i alla färger?
Inom vikingeriet finns det efterfrågan på kaninskinn, iaf vad jag har erfarit med de skinn jag haft.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 18 jun-07 kl 20:13 »
Hej!

Jag vet inte om rex är bättre än andra skinn, däremot är de lättare att sälja.  Castor rex är den vanligaste http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=984409
På bilden ses även lite av dess plyschstruktur.
Bra skinn kan man få flera hundralappar för, torkade och oberedda.

Behöver du fler skinn, även av "normala" raser? Inom kaninproducenterna finns tillgång! www.kanin.se  Skicka mig pm i så fall, eller mail!

Edgar
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 20:21 av Edgar »

Shadow

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jun-07 kl 20:27 »
Tittade lite på länkarna...
Kaninskinnen som säljs inom vikingeriet kostar 50-80 kr och en del som är stora kan man få 100 kr för. Detta är då utpriset. Färgerna är vilt, svart, grå, brun, gul, vit och i sällsynta fall vita med fläckar. Men vad de kommer från för ras vet jag inte.
Min fråga kommer sig av att jag tänkte bereda skinn själv till eget bruk.
Är det kostnaden (80-400 kr) för oberedda skinn tro?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 18 jun-07 kl 20:35 »
Skickat pm till dig!

Edgar

Risinge

« Svar #6 skrivet: 20 jun-07 kl 20:25 »
Vi föder upp kaniner för "husbehov" och har nu en Castor Rex som hane till aveln. Han är vackert orange i färgen och nu senaste kullen vart mer än hälften av ungarna orange. Honan var en Fransk Vädur så pälsens kvalitet blev inte riktigt lika kort och tät som en Castor Rex.

Vi slaktade för köttet och skinnen slängdes bort. Det kändes som ett stort slöseri men vi kan ingenting om skinnberedning och hade inte tid och utrymme att fixa med det.

Det jag undrar nu är dels vem som kan tänkas ta emot skinn, torkade och oberedda isåfall, hur får man napp på någon som vill ha?
Och sedan skulle jag höra om några tips på enkel beredning, som "vem som helst" kan klara av.

Det skulle vara roligt att kunna göra iordning några själv till någon mössa eller kanske en åkpåse inför kommande bebis.

Tacksam för alla tips!

Elisa

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 jun-07 kl 11:16 »
Vi föder upp kaniner för "husbehov" och har nu en Castor Rex som hane till aveln. Han är vackert orange i färgen och nu senaste kullen vart mer än hälften av ungarna orange. Honan var en Fransk Vädur så pälsens kvalitet blev inte riktigt lika kort och tät som en Castor Rex.

Vi slaktade för köttet och skinnen slängdes bort. Det kändes som ett stort slöseri men vi kan ingenting om skinnberedning och hade inte tid och utrymme att fixa med det.

Det jag undrar nu är dels vem som kan tänkas ta emot skinn, torkade och oberedda isåfall, hur får man napp på någon som vill ha?
Och sedan skulle jag höra om några tips på enkel beredning, som "vem som helst" kan klara av.

Det skulle vara roligt att kunna göra iordning några själv till någon mössa eller kanske en åkpåse inför kommande bebis.

Tacksam för alla tips!

Hej jag har i tidigare inlägg lagt in hur man bereder skinn ganska lätt och enkelt. Finns publiserat i en tidigare Åter tidning. Hör med redaktionen så får du nog reda på vart du hittar det.
Elisa
inga djur för tillfället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser