Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elak höna  (läst 3794 gånger)

nettitas

elak höna
« skrivet: 18 jun-07 kl 12:18 »
Jag har 5 hönor, ingen tupp då grannarna inte vill höra galandet. En höna fick 2 kycklingar för 3 veckor sedan. Jag såg att en höna var och skulle bestämma över maten och inte ville unna dom små eller helst någon maten. De flesta höll sig undan från henne men nu imorse såg jag att en kyckling blödde från ena vingen. Jag har inte någon annan höna att skylla på, jag har inte behövt nacka någon höna någon gång. Det känns inte kul att ta bort en frisk höna men jag ser ingen anledning till att hon gör såhär. Hur skulle ni ha gjort, hon är en av de bästa värphönorna. Men hon kan va en riktig mobbare. Hur tar man skonsammast bort hönsen? :'(

johe71

Re:elak höna
« Svar #1 skrivet: 18 jun-07 kl 12:48 »
min gissning är att den "elaka" hönan är den hönan som har högst rang.
Går någon annan höna in i hennes "matzon" så kommer hon att bli arg, då varnar hon först med att höja huvudet och kanske något ljud... om den andra hönan inte flyttar sig så blir det en mer fysisk varning med näbben.
De flesta kycklingar lär sig det (både hur det funkar med matzoner och vilka hönor som har hög rang) den hårda vägen. Jag brukar släppa in mina kycklingar till hönsen när de är 8 veckor gamla och det är alltid några tuffa veckor i början för kycklingarna... men de lär sig och sen brukar det bli lugnt (ända tills det blir höst och kycklingtupparna tycker de är tuppar... och måste utmana varje höna med början på den den med lägst rang osv för att bli accepterade som tuppar... då är det kaos igen ett par veckor :))

Nu är ju dina yngre och kanske inte lika snabba på att uppmärksamma situationen. När jag skaffade höns så frågade jag min pappa (som haft höns så länge jag kan minnas) när man kunde släppa in kycklingarna (och mamman) till de andra hönsen, och han rekomenderade 8 veckor för enligt honom riskerade man annars döda kycklingar... något med att hönsen såg dem som konkurrenter om maten. Ser man till hur det skulle vara ute i naturen så har ju hönsen mycket större plats och det blir aldrig någon trängsel omkring maten som det blir i ett hönshus.

Du kanske kan prova med att ställa in fler skålar att hälla mat i så de inte äter i närheten av varandra, men jag tror inte hönan gör något annat än sitt "naturliga" (hur naturligt det nu kan bli i ett hönshus) beteende - om du tar bort den så är risken stor att den hönan som får högst rang kommer att göra likadant...
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 12:50 av johe71 »

winn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jun-07 kl 14:12 »
jag tycker inte du ska döda henne.
Utan låt kycklingarna vara i en egen inhängnad tills dom är större och sedan släpp ut dom men dom andra hönerna. ;)
vi har också en höna som brukar jaga våra kycklingar ,men det blir bättre när dom är större och kan försvara sig.

så vänta med att döda henne!!!!!!
//winn

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-07 kl 14:19 »
Det händer att hönor är aggressiva mot kycklingar. Om kycklingarna har plats att gå undan och gärna något att gömma sig under klarar de sig bättre. Tuppar verkar vara tolerantare och reagerar knappt när kycklingarna står och drar dem i slören.

nettitas

« Svar #4 skrivet: 18 jun-07 kl 21:42 »
Oj va skönt
Tack för alla svar, jag hade hört att om en höna går på kycklingar ska hon nackas. Jag ville verkligen inte göra det, hon är ju frisk och en riktigt duktig äggläggerska :D
Härligt att man har några erfarna människor man kan rådfråga ;)
Tusen tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser