Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur funkar min rök?  (läst 6554 gånger)

Anders Plogen

• -
Hur funkar min rök?
« skrivet: 17 jun-07 kl 00:06 »
På vår gård finns en gammal "basturök". Den är ca 150 x 150 x 200 cm (bxdxh) och murad av slaggsten (bergslagssten). Taket är av trä och klätt med tegel. På ena sidan finns en eldstad längst ner. Den är lite förfallen, men lätt att fixa till.

Ska slakta två grisar till hösten och är lite sugen på att röka själv för första gången. Men jag har ingen aning om hur röken fungerar. Har rökt en del i små hobbyrökar och i en större fiskrök som också finns på gården, men det är ju lite skillnad.

Hur reglerar man temperaturen i rökhuset? Hur lång tid tar det att röka t.ex. en skinka på 4-5 kg. Måste röken passas dygnet runt? Vad elar man med? etc etc. Tacksam för råd, boktips etc.

Om_Kring

• Gäst
Re:Hur funkar min rök?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-07 kl 09:22 »
Nu har jag aldrig rökt i en "basturök". Men det kan inte skilja sig så mycket från när samerna röker i tält och dom riktigt skickliga rökarna sitter i tältet under hela rökningsprocessen.
Kom och tänka på det när du frågade:
Citera
Måste röken passas dygnet runt?

Men det finns en rökarbok i bokklubben som sidan har. Väl värd pengarna.
Rökning av kött och fisk av Alf Andersson

Anders Plogen

• -
« Svar #2 skrivet: 20 jun-07 kl 08:59 »
Nu har jag studerat röken lite närmare... Det är som en murad bakugn i botten av huset, med eldstaden ut mot sidan. Ska rökspån, enris etc läggas ovanpå "bakugnen" eller ska det läggas på elden. Det finns också en smal (ca 50mm) skorsten ut genom taket. Ska draget regleras på något sätt i den?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 20 jun-07 kl 13:36 »
Nu har jag studerat röken lite närmare... Det är som en murad bakugn i botten av huset, med eldstaden ut mot sidan. Ska rökspån, enris etc läggas ovanpå "bakugnen" eller ska det läggas på elden. Det finns också en smal (ca 50mm) skorsten ut genom taket. Ska draget regleras på något sätt i den?
Hej.
Du har en varmrök.
Rökmaterielet skall eldas direkt i bakugnen, kan med fördel blandas med kol eller briketter så den inte brinner för fort. Om du har ett spjäll i skorstenen kan du delvis reglera temperaturen där men vanligtvis reglerar man temperaturen i varmrökar genom att elda mer eller mindre.
Använder du färskt rökmateriel brukar det gå bra att lägga det direkt på elden (som inte skall vara någon egentlig eld utan snarare ligga och "pyra").
Är rökmaterielet torrt så brukar resultatet bli bäst om det får ligga och dra i vatten innan det används.
Det är lite svårt att sia om bästa sättet på bara en muntlig beskrivning av rökanläggningen, men som du beskrivit den så skulle jag pröva med en kol-/brikettbädd och rökspån som fått ligga i vatten ett tag.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Om_Kring

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jun-07 kl 00:19 »
Så här beskriver jag lättast en varmrök/kallrök

_[]_ _  <---- Skorsten
 [____] <---- Plats för fisk och t.ex enris eller spån
 [____] <---- Eldstad

Hoppas det också hjälper.
Skillnad mot en kallrök
 _[]_ _  <---- Skorsten
 [____] <---- Plats för fisk
 _[]___ <----Rökgång (säreget för kallrök)
 [____] <---- Eldstad där diverse bränselen eldas, dock bör träd som kolar vara i minsta laget.

Fast jag är ju bara en hobbybrukare  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser