Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläderblommor - till vad?  (läst 10516 gånger)

Marieberg

• Gäst
Fläderblommor - till vad?
« skrivet: 15 jun-07 kl 11:23 »
Flädern blommar för fullt - två veckor tidigare än normalt.
Jag skulle vilja ha tips om vad jag kan göra med blommorna.

Flädersaft - gott!

Doppa blommorna i pannkaka - smakar ju ingenting!

FLER TIPS?

Marieberg

• Gäst
Re:Fläderblommor - till vad?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 13:51 »
Jag svarar på min egen tråd, har nämligen hittat något som verkar väldigt spännande:

Fläderblomsglass
Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt
vatten i minst 5 minuter. Koka upp rabarberpuré,
fläderblommor, socker, honung
och citronsaft. Tillsätt de avrunna gelatinbladen
och blanda väl. Låt dra i 60 minuter.
Sila genom chinoise och tillsätt matyoghurt
och Kesella. Kör i glassmaskin.
Frys in.

Receptet är hämtat från denna sida:
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 13:51 av Ior »

Vildis

• Västergötland
Re:Fläderblommor - till vad?
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 22:45 »
Här en fläderreceptsarmada  ;D http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=526&a=131519
Personligen har jag mycket god erfarenhet av:

Jordgubbs- och flädersaft
ca 3 ½ l färdig saft
2 l jordgubbar
20 fläderblommor
1 citron
30 g citronsyra
2 l vatten
2 l socker
2 krm natriumbensoat

1. Lägg de sköljda och rensade jordgubbarna tillsammans med fläderblommorna i en hink. Tvätta citronen väl och skär i skivor, lägg dem i hinken. Strö över citronsyran
2. Koka upp vatten och socker till en lag som hälls kokhet över bären i hinken. Låt blandningen kallna. Täck hinken och ställ kylskåpskallt i 5 dygn.
3. Sila bärmassan
4. Rör ut konserveringsmedlet i lite av saften och rör därefter ner i blandningen.
5. Fyll saften på kalla väl rengjorda flaskor. Går utmärkt att frysa om man inte fyller flaskorna helt.

Sommartorparn

SV: Fläderblommor - till vad?
« Svar #3 skrivet: 02 jun-08 kl 16:18 »
Jag har plockat fläderblommor och fryst in en del för två omgångar vetebröd och en omgång gelé (måste köpa lite andra ingredienser innan jag sätter igång). Dessutom blir det fläderblomssaft och -vinäger. Kanske vin och champagne, men först måste jag plocka mer. Jo och så hittade jag recept på flädersnaps också.

Har googlat lite och hittat ett recept på fläderblom-rabarbersylt (15 blomklasar till 1 kg rabarber, samt 1/2 finhackad chili och socker förstås - i det här receptet speciellt syltsocker, som jag inte vet om det finns i Sverige - och blommor, chili och rabarber skulle dra 3 timmar, kokas i 4 min och sen pureras).

Sen hittade jag ett häftigt recept på nässelravioli i fläderblomssås. Alltså pastadeg. 200 g nässlor steks i smör, hackas, blandas med 50g hackad lök och 50 g hackade pinjekärnor (jag skulle ta mandel eller solroskärnor), 40 g (get-)ost och salt. Göra ravioli. Samtidigt ska man hetta upp 150 g crème fraiche och låta 50 g fläderblommor utan grönt dra i detta. Sila och smaksätt med salt och peppar. Detta ska jag testa vid tillfälle.

Den som har hittat på receptet tycker såsen passar till all pasta, lasagne mm och till sparris.

Jordgubbssylt med fläderblommor är visst också väldigt gott.

Har ni fler recept?

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 13 jun-08 kl 14:57 »
Har just kokat fläderbloms-rabarber-chili-sylt. Annorlunda gott. 1kg rabarber i småbitar, 15 blomklasar med så lite grönt som möjligt, 2 krm chili (skulle vara 1 halv finhackad färsk, men det har jag inte fått tag på) och 1 kg (tyskt) syltsocker blandas och ska stå i minst 3 timmar. Sen ska det kokas enligt sockerpaketets anvisning (4 min) och därefter mixas. Eftersom min handmixer har gått sönder och jag inte ville riskera att hälla kokhet marmelad i köksmaskinen, körde jag den där före kokning, vilket inte gav så bra resultat som i originalreceptet - men det visste jag. I alla fall blev det gott, även om det finns små rabarberflisor i.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 jun-08 kl 19:06 »
Gör ett gott, starkt vin.  Jäs en vinhink med mycket blommor och 8 kilo socker. Du måste använda turbojäst. Vinet kommer upp i 20% styrka.

Se till att det klarnar riktigt.  Frys in så kallt du kan, försök nå minst -30 grader.

Ta ut issörjan och smält den i ett durkslag, kasta hälften av resterna eller om du vill drick det.

Den smälta mängden har ca 35% styrka och flädersmaken har kommit med koncentrerat.

Metoden är samma som för applejack.

Lagra en tid och drick försiktigt, liksom konjack kan det bli en härlig baksmälla om man tar en kraftig fylla.

Det är mycket smakrikt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anna H

« Svar #6 skrivet: 21 jun-08 kl 20:42 »
Jag har plockat fläderblommor och fryst in en del för två omgångar vetebröd och en omgång gelé...

Hej Sommartorparn,
Jag har letat och letat efter ett recept för flädergele. :) Har du lust att dela med dig av ditt? Tycker att det är ljuvligt att ha flädergele till delikatess-ostar.

Har precis gjort iordning flädersaften för i år. :)

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 22 jun-08 kl 10:10 »
Bunta ihop 15-20 fläderblomsklasar, 3-4 i varje bunt och lägg dem i 3/4 l äpplejuice med skaften uppåt. Låt dem dra 1 dag och ta bort dem. Koka juicen med 1 kg syltsocker enligt förpackningen - 4 min (?). (Jag använder ju tyskt syltsocker, så jag vet inte om det ev. är ngn skillnad mot svenskt - förutom att det är konserveringsmedel i den svenska. Jag använder inte heller ngt annat syltsocker än det som är tänkt för lika viktandelar bär/socker).

OBS! Det fungerar inte med 1 l juice på 1 kg socker - jag har prövat - fast det går med 1 kg bär för syltrecept.

Det smakar väldigt mycket fläder om du gör så här. Så ska det visst gå att göra andra gelésorter - rosmarin, lavendel, ros. Återkommer ev. när jag har gjort så.

Anna H

« Svar #8 skrivet: 22 jun-08 kl 21:22 »
Tack snälla för receptet till gelen. Det låter komplicerat i mina öron men jag ska minsann testa! :)

Anna H

« Svar #9 skrivet: 23 jun-08 kl 21:27 »
Nu har jag bundit ihop små knyten som ska dra i äppeljuice tills imorgon. :) Ska bli jätteroligt att göra gele.
:)

papputten

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 22 feb-09 kl 23:22 »
Bunta ihop 15-20 fläderblomsklasar, 3-4 i varje bunt och lägg dem i 3/4 l äpplejuice med skaften uppåt. Låt dem dra 1 dag och ta bort dem. Koka juicen med 1 kg syltsocker enligt förpackningen - 4 min (?). (Jag använder ju tyskt syltsocker, så jag vet inte om det ev. är ngn skillnad mot svenskt - förutom att det är konserveringsmedel i den svenska. Jag använder inte heller ngt annat syltsocker än det som är tänkt för lika viktandelar bär/socker).

OBS! Det fungerar inte med 1 l juice på 1 kg socker - jag har prövat - fast det går med 1 kg bär för syltrecept.

Det smakar väldigt mycket fläder om du gör så här. Så ska det visst gå att göra andra gelésorter - rosmarin, lavendel, ros. Återkommer ev. när jag har gjort så.

vad är det för nåt i det tyska syltsockret då? vad är det för skillnad gentemot vanligt vitt socker?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 09 mar-09 kl 09:31 »
Torkade blommor ger ett enl mig mkt gott te, särskilt ihop med mynta...  :P
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

K@rin

• Närke
« Svar #12 skrivet: 12 jul-09 kl 22:21 »
Hej!

Fläderthé ska dessutom vara bra mot förkylning.

S k syltsocker innehåller också pektin som gör sylten tjockare. Vet inte procenten på det tyska syltsockret.

Mvh Karin

karsan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 16 jul-09 kl 01:43 »
Är det ingen här som använder bären? I Danmark är hyllebär (fläderbär) vanlgit till saft och ungefär som blåbärssoppa.  Man kokar bären och silar saften som är det man använder. C-vitaminrikt. Jag misstänker att det är det man använder som te (eller egentligen varm saft alltså) mot förkylning.

Min danskfödde make älskar hyllebärsoppa, alltså saften med socker och kanel och avredd med potatismjöl, och med äppelbitar i.  Det brukar serveras som en varm förrätt. Fast gammaldags.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 17 jul-09 kl 11:18 »
Jodå, jag gör både saft och soppa. Jättegott!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

karsan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-09 kl 03:42 »
Tack  Nettis vi får sprida detta svar på trådfrågan - fläderblommor är till för att det ska bli fläderbär.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 19 jul-09 kl 08:56 »
Tack  Nettis vi får sprida detta svar på trådfrågan - fläderblommor är till för att det ska bli fläderbär.
Håller med!
Även jag är uppväxt med fläderbärskräm med äppelbitar och klimp till. Hur gott som helst!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser