Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsfråga om raser  (läst 1575 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
hönsfråga om raser
« skrivet: 15 jun-07 kl 10:52 »
Jag fick ju mina höns när det var fågelinfluensahysterie och dom är blandisar och lite det o det... några silke/dvärg-blandisar och två blommehöns och en gammal svart en och några pyttesmå svarta o så. Men dom är inga höjdare på värpning eller ruvning och inte tama heller.
Jag har dom i två år nu, men kan ändå inte mycket om höns...

Så min fråga är: vilka små eller medelstora raser som man kan lätt få tag i (inga sällsynta) är duktig på att  värpa ?
och vilka medelstora eller stora raser (ochså lätt att få tag i) är duktiga på att ruva ?

Jag tänkte då ha dom i en grupp -eller är det en dålig idee?  7 värpare och tre ruvare (läste att tuppar trivs bäst med ca. 10 hönor, och han är ju ganska ung)
Tuppen är efter en Orpington-höna och en Åsbo-tupp och ganska stort.

Sen, med vilken ålder är det bäst att jag få mina nya kycklingar så att dom kan bli lagom tama (inte rusar bort i panik när jag kommer) ?  Just nu är tuppen den enda som ta det lugnt när jag kommer.

Tack för hjälpen,
Angelika

« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 15:05 av Angelika »

orloff

• Gäst
Re:hönsfråga
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 11:09 »
Sattsa på en lugn renrasig ras från början. T.ex. Orpington eller Faverolle. Bägge är bra värpare med ruvinstinkt.  Ta en renrasig tupp också så du slipper blandningarna med tiden.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 11:18 »
Jag har inget emot blandningarna.
Tuppen är trevlig och snygg och honom ska jag behålla.
Dom flesta hönsen är ganska gammal, tror jag, och jag läste att dom då lägger inte lika många ägg. Mest vill jag ha ägg men ochså lite omväxling på matsedeln, och jag läste att dom olika raserna är inte lika bra på värpning och på ruvning.

ang. Faverolle -jag vill inte ha höns med fjädrar på benen -svårare att behandla kalkben då.
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 11:27 av Angelika »

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 15 jun-07 kl 12:10 »
Ja, jag får ju föreslå svarthöns. Jag har iofs inte så många och är nybörjare, men dom värper duktigt och har en väldigt bra ruvinstinkt. Mina hann bara värpa ihop 12 ägg sedan kunde den ena inte motstå och la sig på äggen (där hon ligger än).
På minussidan är äggen väl inte så väldigt stora, men man kan ju ta 2 istället (sedan läste jag att gulan är förhållandevis stor om man tycker om det).

Så svarthöns rekommenderar jag!

orloff

• Gäst
Re:hönsfråga om raser
« Svar #4 skrivet: 15 jun-07 kl 19:04 »
Kalkben klarar man sig från om man låter bli att köpa djur från en besättning som har det. Har nästan bara raser med fjädrar på fötterna och har inga kalkben alls.  ::) Orpington är ju en vanlig bra och värpglad ras.

winn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jun-07 kl 14:36 »
orpington har väldigt bra ruvlust, hade en som ruva varje sommar, hon var väldigt snäll och bra mamma.
new hampshire har väldigt bra värpförmåga, men har dålig ruvlust
dom 2 raserna tycker jag själv är bäst att ha.
//winn

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 17 jun-07 kl 14:59 »
Jag fick veta av nån som säljer höns på blocket att orpington är utställningshöns för att dom är så vackra, men har svårt att para sig för att dom är så tunga.
Använder du dina för att ruva fram äggen av new hampshire eller para dina sig ?

orloff

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-07 kl 15:13 »
Det var nog bland det dummaste.... >:(  Visst är Orpington vackra och bra djur kan man även ställa ut men att äggen skulle vara svåra att få befruktade har jag aldrig varit med om.  New Hampshire är också en vacker "utställningsras" som värper bra men ruvar mindre.
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 15:14 av orloff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser