Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kul kaninunge  (läst 4159 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Kul kaninunge
« skrivet: 14 jun-07 kl 14:37 »
Har parat en av mina NZ med min gotlandshane och upptäckte i kullen idag att det har blivit någon slags mutation. ???

En av kaninungarna har päls som växer åt fel håll... så på ryggen möts pälsen och bildar en "ås". Pälsen växer alltså nästan bakifrån och fram och underifrån och upp. Svårt att beskriva men lustigt är det. Ska ta en bild och lägga in.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Kul kaninunge
« Svar #1 skrivet: 14 jun-07 kl 14:40 »
Jag har också 2 muterade kaniner därhemma. 2 Långhåriga belgiska jättar. Jättelurviga och söta. Oerhört vackra och bara mina  :)

Ska sätta in en bild så småningom.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 14 jun-07 kl 14:48 »
Ja, in med bilder !!!!

(säger jag som inte fattar ett smack hur alla får in så fina bilder)
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 14 jun-07 kl 14:51 »
Ja, in med bilder !!!!

(säger jag som inte fattar ett smack hur alla får in så fina bilder)
Beskrev jag just för dig på ljugarbänken  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #4 skrivet: 14 jun-07 kl 15:13 »
Beskrev jag just för dig på ljugarbänken  :)

Nu är jag en stjärna på biler. Det gick ju på ett kick !!!  :o))

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 14 jun-07 kl 15:49 »
Vad var det jag sa  ;D

Du kan du med  ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 14 jun-07 kl 20:46 »
Bild som lovat, visst e han söt?  :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 14 jun-07 kl 20:49 »
Ännu en

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #8 skrivet: 14 jun-07 kl 23:04 »
Hahaha....långhåringar är ju supersöta ju.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 15 jun-07 kl 10:04 »
Visst e dom det, förutom att Belgiska jättar inte ska vara långhåriga :)

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 15 jun-07 kl 10:21 »
åhhh...precis så hade jag min bild i huvet att mina ungar av  belgiska/blå wiener parade med angoran skulle se ut!!!!!!! exakt...vad avis jag blir!!!!!!
dom ser inte ut så...än iallafall...mer brungrå...kanske heter viltgrå? och inte fluffiga :-(
men såta ändå...ena har ett modifierat öra!

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #11 skrivet: 15 jun-07 kl 12:40 »
Ännu en

de va ju grymt söta  :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 15 jun-07 kl 15:01 »
de va ju grymt söta  :D

Visst e dom! Och mjuka o goa och kela med  ;D

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #13 skrivet: 15 jun-07 kl 18:29 »
Visst e dom! Och mjuka o goa och kela med  ;D

du kan ju tänkta på mig om du får fler sådan söta kaninungar  ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 15 jun-07 kl 23:07 »
du kan ju tänkta på mig om du får fler sådan söta kaninungar  ;)
Tyvärr, har sålt hanen som gav sånna ungar  :-[

Vet inte om det är så bra att sprida sånna ungar på marknaden heller  ::)  :-[
Dom är ju inte rastypiska menar jag  ::)

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #15 skrivet: 16 jun-07 kl 09:59 »
Tyvärr, har sålt hanen som gav sånna ungar  :-[

Vet inte om det är så bra att sprida sånna ungar på marknaden heller  ::)  :-[
Dom är ju inte rastypiska menar jag  ::)

oki.. men finns det inte långhåriga belgisk jättar i något annat land? jag har för mig jag läste det någonstans fast jag kan ju ha fel ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 16 jun-07 kl 10:03 »
Ingen aning faktiskt, har bara stött på det en gång tidigare och det var systern till honan jag har som ger dessa ungar. Men uppfödaren jag köper mina jättar av i Holland har även haft sånna ungar då och då, uppenbarligen är det som med färgerna att de måste ha dubbel uppsättning gener för att det skall slå ut, men deras päls blir inte som normalt långhåriga kaniner utan mer fjunig och svår att sköta. Det ser mest ut som om de saknar täckhår och är alldeles fluffiga. Men söta är det, det måste jag hålla med om, därför sparade jag dem. Jag har en vit och en viltfärgad, båda är lika lurviga och söta  :)

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #17 skrivet: 16 jun-07 kl 10:15 »
Ingen aning faktiskt, har bara stött på det en gång tidigare och det var systern till honan jag har som ger dessa ungar. Men uppfödaren jag köper mina jättar av i Holland har även haft sånna ungar då och då, uppenbarligen är det som med färgerna att de måste ha dubbel uppsättning gener för att det skall slå ut, men deras päls blir inte som normalt långhåriga kaniner utan mer fjunig och svår att sköta. Det ser mest ut som om de saknar täckhår och är alldeles fluffiga. Men söta är det, det måste jag hålla med om, därför sparade jag dem. Jag har en vit och en viltfärgad, båda är lika lurviga och söta  :)

oki.. ja de är grymt söta..

Dandelia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 jun-07 kl 17:30 »
Kimma! Nu måste jag fråga: Du nämnde att du köper dina jättar i Holland. Är det för att få fräscht blod till Sverige eller håller de bättre kvalité utomlands ??? HUR klarar djuren frakten till Sverige och vad gäller för regler för kaninimport? Papper, vaccinationer, karantän etc.

Kan du/har du lust att upplysa mig/oss på forumet litegranna? :)

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 17 jun-07 kl 11:29 »
Kimma! Nu måste jag fråga: Du nämnde att du köper dina jättar i Holland. Är det för att få fräscht blod till Sverige eller håller de bättre kvalité utomlands ??? HUR klarar djuren frakten till Sverige och vad gäller för regler för kaninimport? Papper, vaccinationer, karantän etc.

Kan du/har du lust att upplysa mig/oss på forumet litegranna? :)

/Dandelia

Jag köper större delen av mina jättar i Holland, dels för att de är mer rastypiska, större, tyngre har rätt benstomme och det finns ett större urval av djur och uppfödare än här. Tröttnade på att leta jättar för något år sen samt blev less på dessa små miniatyrer vi har i Sverige som har alldeles för klen benstomme och fel kroppstyp så jag åkte ner och hämtade 3 st. Blev så nöjd att jag startade importförmedlingen när jag insåg hur dyrt och kämpigt det är för enskilda att ta in importdjur. Samt behöver vi nytt blod i Sverige. Och numera tar jag även in andra raser.

Kaninen klarar resan utan problem, den tar ca 9,5 timme och det går alldeles utomordentlgt sålänge temperaturen inte överstiger 18 grader i bilen, därför skall jag installera en soldriven fläkt på bilens tak så snart jag får tid. Än så länge har jag kört tidigt på våren och sent på hösten pga värmeproblemet. Det är också viktigt att inte stressa kaninen i onödan. Det är bra om den sitter mörkt under hela resan och inte störs för mycket. Kaninerna lastas på morgonen efter de fått vatten (ingen mat) och sen klarar de sig tills de kommer fram. Vid hemkomsten får de hö och vatten och de brukar börja äta och dricka nästan genast. Har än så länge inte haft några dödsfall under resans gång.

Vid avresa besiktigas alla kaniner av behörig veterinär, alla öronnummer skrivs upp i hälsointyget som också fungerar som importbevis. Dokumentet får sen en speciell vattenstämpel, utan den kommer man inte genom tullen. Dokumentet får inte vara äldre än 24 timmar när du passerar tullen. Kaninerna skall förtullas och helst skall man ringa tullmyndigheten 1 dygn innan avresa så att kontoret är bemannat men i Helsingborg är där alltid bemanning och de känner igen mig vid dethär laget.  ;D

Jag har ett speciellt tillstånd från SJV så jag kan ta in  många på en gång. Vilken typ av tillstånd det är vill jag inte gå närmare in på då jag är rädd om min affärsidé  :-[

/Kimma

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser