Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk bonde, eller???  (läst 2255 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
sjuk bonde, eller???
« skrivet: 12 jun-07 kl 22:59 »

Jag har en fråga nu till alla ni erfarna runt får, lammning osv.
   Jo, jag var i Maj med om något besynerligt :-\. Jag har nämligen en granne som har en hel del djur.... då bl.a ett X antal får :-[. Han fick totalt 19 lamm :D. Vad som hände har rört upp en hel del känslor hos mig eftersom vi själva har djur och har nyligen skaffat oss ett par får.
   Det började med att jag skulle hjälpa honom och en annan kille med klippning av fåren. Jag tyckte det var lite tokig tid då hans tackor var högdräktiga... ??? iallafall så fick en av tackorna värkar, vattnet gick osv. Jag kunde inte stanna kvar och titta, men jag ringde honom på kvällen och frågade hur det gått... jådå ett fint lamm hade tittat ut :-[, jag for dit för att kolla på lammet och upptäckte då att det var ett till på väg  :o tackan var för trång så vi fick hjälpa henne ut med lammet ;) Jag såg sen att tackan hade ett stort märke på pannan och frågade vad det berodde på ( hon hade inte det då vi klippte henne ).
    Då berättade han att tackan stött bort lammet och betett sig underligt och att man vid såna tillfällen skulle drämma åt tackan i skallen...  :'( vilket han hade gjort med tackan, med ett vedträ.  :'(
   Jag kunde inte begripa det >:( och frågade om djuret inte kunde ha dött..... jo, sa han "antingen så dör tackan eller så återfår hon förnuftet" .   ÄR det någon annan som hört att man ska göra så vid såna tillfällen... jag blir helt sinne då jag får se såna saker >:( >:( >:(
    Men tro mig.... den karl finns inte nå mer i min lista av vänner!!!!!
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:sjuk bonde, eller???
« Svar #1 skrivet: 12 jun-07 kl 23:39 »
Bonden verkar inte ha alla hönsen hemma. Sådär får man inte misshandla ett djur.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #2 skrivet: 13 jun-07 kl 00:23 »
Ja, det är ungefär så jag oxå resonerar.... tyckte det lät absurt >:(
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #3 skrivet: 13 jun-07 kl 01:30 »
Funkade det då?  ???
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #4 skrivet: 13 jun-07 kl 07:00 »
 Usch hur vissa beteer sig mot sina djur... :'(

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #5 skrivet: 13 jun-07 kl 07:07 »
Ja, det ironiska var att det verkade som om det hade funkat eftersom tackan verkade lugn och tog lammet intill sig :-\

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #6 skrivet: 13 jun-07 kl 10:52 »
Förstagångslammare brukar ju vara lite stirriga och inte veta riktigt vad dom ska göra. Men med tiden så ger det sig, även utan att man slår dom...

gurkan

« Svar #7 skrivet: 13 jun-07 kl 11:38 »

Otroligt   :o  
   Men det kanske skulle testas på människor också, med allvarlig förlossningsdepression där barnet förnekas   ;)

turbofish

« Svar #8 skrivet: 13 jun-07 kl 11:45 »
Man ger ju el-chockterapi till psykiskt sjuka människor (fast då under bedövning) så det är ju inte omöjligt att det funkar. Men det låter ganska grymt.

Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

gurkan

« Svar #9 skrivet: 13 jun-07 kl 13:03 »
Man ger ju el-chockterapi till psykiskt sjuka människor (fast då under bedövning) så det är ju inte omöjligt att det funkar. Men det låter ganska grymt.

Ja, det är ju faktiskt lite samma grej. Fast jag är emot elchocker också - vansinnesterapi (och då är det inte patienten jag anser vara vansinnig...)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 13 jun-07 kl 13:25 »

Förr gjorde man det utan bedövning...så även lobotomi  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 13 jun-07 kl 13:45 »
Blir arg när jag läser sånt. Fy fan för vissa djurhållare. Skrämmande!!!!! >:( >:( >:( >:( >:(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

turbofish

« Svar #12 skrivet: 13 jun-07 kl 20:34 »
Ja, det är ju faktiskt lite samma grej. Fast jag är emot elchocker också - vansinnesterapi (och då är det inte patienten jag anser vara vansinnig...)

Jag känner en person som har fått elchocker mot sin depression, det funkade kanonfint. Han mådde mycket mycket bättre efteråt och kunde börja äta "vanliga" mediciner. Så visst funkar det, men kan ju fundera på bieffekter, även om han inte har fått några allvarliga vad jag vet.

Klubba får i skallen tycker jag låter väldigt suspekt dock, det enda som man borde göra är ju att ge dom en hjärnskakning så dom lullar runt och inte vet fram och bak.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #13 skrivet: 13 jun-07 kl 21:28 »
OJ  :o gör man sånt på ett får som inte vill ta emot sitt lamm ??? ??? Men varför :-\Jag menar, det måste ju va nån anledning till det ju :-\
   Vet inte själv om jag skulle klara nåt sånt... blir riktigt orolig nu :'( Tänker på om vi själva skulle få lamm och nåt sånt skulle hända.... å jag som aldrig haft lamm förut....suck :-\ :-\

gurkan

« Svar #14 skrivet: 13 jun-07 kl 21:49 »
Jag känner en person som har fått elchocker mot sin depression, det funkade kanonfint. Han mådde mycket mycket bättre efteråt och kunde börja äta "vanliga" mediciner. Så visst funkar det, men kan ju fundera på bieffekter, även om han inte har fått några allvarliga vad jag vet.

Jo, jag känner också en som fått elchocker och blivit bättre, men är emot det ändå. I de flesta fall åtminstone. Kanske är det ibland den enda utvägen, men så icke i detta fall. (Jag är tydligen inte helt bestämd...)

Men däremot, när man klubbar en tacka, med risk för hennes liv, för att slippa ett flasklamm, då är man definitivt i behov av lite el...   ;)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #15 skrivet: 13 jun-07 kl 21:54 »

Men däremot, när man klubbar en tacka, med risk för hennes liv, för att slippa ett flasklamm, då är man definitivt i behov av lite el...   ;)

;D ;D ;D   det var det roligaste jag hört...HAHAHA

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser