Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredskap och Grön Omställning. Från fossilt bränsle till hållbart.  (läst 143 gånger)

Victor Rangner

Det pågår just nu en grön omställning. Själv är jag mest intresserad av solenergi och solpaneler. Men visst, när man verkligen befinner sig i en nödsituation, är det ju bäst att använda det bränsle som finns. Ändå handlar det ju, på längre sikt, om vad som kommer att ta slut, eller vilket som kan fungera en längre tid.
Elektricitet lagras ju i batterier, men de tar ju också slut, om man inte har mer energi att ladda dem med?
T-sprit, fotogen, olja, bensin, diesel, kräver ju både lagring och är ändligt?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
När det gäller batterier så skiljer man ju mellan primärbatterier (ej laddbara) och sekundärbatterier (laddbara).  Men även sekundärbatterier har som bekant begränsad livslängd, som kan vara högst varierande beroende på batterikemi, kvalitet och inte minst hur batteriet vårdas och används.

T-sprit är ju som bekant denaturerad etanol, den är ingen ändlig resurs utan framställs på ett eller annat sätt (vanligtvis jäsning + destillering) ur någon form av biomassa.
De övriga fossila bränslen du räknar upp, går ju också mycket bra att ersätta med motsvarigheter som framställs ur biomassa medelst t ex hydrering eller Fischer-Tropsch-processer (HVO är ett bra exempel), eller med vegetabiliska oljor, eventuellt förestrade (t ex RME).

I en nödsituation / beredskapsläge är det bättre att använda sig av förnybara bränslen som inte kräver fabriksmässiga processer för att bli användbara - det är bättre att använda t ex ved som den är, och bara kosta på den kapning, klyvning och torkning innan den eldas.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
I den inledande delen av en kris fungerar gasolloga eller t-röd brännare till att laga mat på och även värma.
I en husvagn räcker en p11 just nu om man håller det svalt i 3-5 dagar.

Så man måste rätt snart tänka om och inrikta sig på bränslen som finns runt om knuten.
Och då är olika slags trä ypperligt.
När det gäller spislösningar så är vedspisen dom vi känner den rätt vettigt men inte på något sätt bränslesnål utan för att hålla nere kostnaderna så är olika slags rocketstoves lämpliga. Och enkla att tillverka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Victor Rangner

Tack för tänkvärda svar! Jag tänker nog på hela landet och alla som bor och lever här. Det blir svårt om alla ska ut och tillverka eget bränsle, från träd och växter. Vi importerar nog också en hel del, idag. Men, som sagt, bara bra med flera tips och erfarenheter! Som stadsbo blir det jag kommer åt, från närmaste butik. Hembränning kanske gå, men har aldrig testat.  :laugh:

Berberis

• Närke
I den inledande delen av en kris fungerar gasolloga eller t-röd brännare till att laga mat på och även värma.
I en husvagn räcker en p11 just nu om man håller det svalt i 3-5 dagar.

Så man måste rätt snart tänka om och inrikta sig på bränslen som finns runt om knuten.
Och då är olika slags trä ypperligt.
När det gäller spislösningar så är vedspisen dom vi känner den rätt vettigt men inte på något sätt bränslesnål utan för att hålla nere kostnaderna så är olika slags rocketstoves lämpliga. Och enkla att tillverka.
Intressant! P11 fick jag dock slå upp - något slags gasoltub?
Slog också upp rocket stove och bad att få bilder: helt fantastiskt att se alla dessa varianter. Rekommenderas!

(Min mor berättade om en "noodkacheltje" som också var ett slags burk att elda i. Ett "o-ting" förstås, som de gjorde sig av med så snart kriget var över.)
« Senast ändrad: Idag kl. 16:23 av Berberis »

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Tack för tänkvärda svar! Jag tänker nog på hela landet och alla som bor och lever här. Det blir svårt om alla ska ut och tillverka eget bränsle, från träd och växter.
Att frakta ved från landbygden till huvudstaden har ju förekommit i många hundra år, när folk bosätter sej i täta städer/ samhällen och förorter brukar inte det som växer lokalt räcka för att värma utan man brukar få skeppa/ köra in lass med ved för att stadsborna inte ska frysa och fara illa.

I icke kristid går det ju självklart att ta vara på lite av allt förpacknings och rivningsmtrl av trä som stadens alla invånare genererar för att bygga upp ett eget vedlager för nån vecka eller månads matlagnings och värmebehov, när 'skiten väl träffar fläkten' är det nog svårare att få tag i spillvirke och de som redan har en inarbetad vedleverantör med regelbundna leveranser har sannolikt betydligt större chans att få bränsle behovet tillfredsställt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Intressant! P11 fick jag dock slå upp - något slags gasoltub?
Slog också upp rocket stove och bad att få bilder: helt fantastiskt att se alla dessa varianter. Rekommenderas!

(Min mor berättade om en "noodkacheltje" som också var ett slags burk att elda i. Ett "o-ting" förstås, som de gjorde sig av med så snart kriget var över.)

Lite intressant är det ändå.
Vart tvungen att googla order och då dök det upp en AI-sammanfattning, på Flams tänker jag och det gick ju rätt bra att läsa...  ;D

Man tillverkar enkla vedspisar i dag och skickar till Ukraina.
Rocket stoves tillverkar man ofta av plåtburkar och jag har en rätt stor samling stora konservburkar av bland annat den anledningen.

Och som sagt, kunskaper och övning , kunskaper och övning.
Allt anpassat till de egna förutsättningarna.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Victor Rangner

Att frakta ved från landbygden till huvudstaden har ju förekommit i många hundra år, när folk bosätter sej i täta städer/ samhällen och förorter brukar inte det som växer lokalt räcka för att värma utan man brukar få skeppa/ köra in lass med ved för att stadsborna inte ska frysa och fara illa.

I icke kristid går det ju självklart att ta vara på lite av allt förpacknings och rivningsmtrl av trä som stadens alla invånare genererar för att bygga upp ett eget vedlager för nån vecka eller månads matlagnings och värmebehov, när 'skiten väl träffar fläkten' är det nog svårare att få tag i spillvirke och de som redan har en inarbetad vedleverantör med regelbundna leveranser har sannolikt betydligt större chans att få bränsle behovet tillfredsställt.

Beroende på hur man räknar, så bor det mer än en miljon människor i Stockholm. Då behövs det mycket ved och mycket vedugnar. Sedan är det många av dem som kommer att välja att hellre fly bort från staden, ut till landsbygden och vild natur. Skulle detta fruktansvärda någonsin inträffa, så tror jag att de som lämnar stan, kommer att hamna i slags flyktingförläggningar. Men det är bara en hypotes, utan någon som helst förankring i verkligheten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
I stan är det praktisk taget omöjligt att alla invånare skulle klara någon form av grön omställning var och en för sig, den tiden är förbi. Den stora myrstacken kräver fjärrvärme, el, samlat avlopp och vattentillförsel.

Enskilda hushåll på landsbygden kämpar fortfarande med den svåra nöten att knäcka för behagligt grönt liv på vintern, elproduktion. De andra punkterna löses relativt lätt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Tror det var i går efter att Putin förstört i Ukraina så 1 miljon blev utan el. Då uppmanades stadsborna att ge sig ut på landet.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Jag tänker att människor i storstaden lämnar sina boenden efter någon vecka utan el och värme, har man möjlighet far man sannolikt till ett eget vedvärmt fritidshus eller så får man väl ta in hos bekanta?
Att vi ska komma i nån situation med en miljon stockholmare i flyktingläger innom landet håller jag för osannolikt, de medellösa lär väl få bussas till landsorten och där inhysas i bygdegårdar, skolor och gymnastiksalar om de inte har möjlighet att själva lösa sin situation.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare (1 dolda)
chpe21, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser