Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du för idéer om Hemberedskap för Privatpersoner och Självförsörjning?  (läst 1315 gånger)

Nataks

• Övriga världen
Jag har som målsättning att lära mig det som ingen annan bryr sig om att lära sig. I en kris, kan det vara bra att kunna spela schack, i en annan kan det vara nyttigt att kunna rida och sköta hästar, i en tredje är det navigation som gäller. Den som är schackmästare kommer att förklara alla fördelar som finns med att kunna flytta pjäserna rätt. Hästtränaren avgör vilket foder som kan duga för en långdistansridning. Sjökaptenen kan använda både stjärnhimlen, kartan och kompassen, samt datorn.
Vilken kunskap är bäst att kunna i ett fängelse, eller på en öde ö?

Min rubrik i min CV.
""Jack of all trades - master of none" "

Bra att kunna lite om mycket.
Jag kan vårda både barn, vuxna och äldre och erfarenhet av olika handikapp och sjukdomar och en mängd mediciner och handikappredskap.
Kan mjölka kor och rida hästar.
Har odlat det mesta.
Kan köra bil (men taskig på att parkera ha ha ha)

Jobbat inom en mängd olika yrken och fått olika kunskaper hit och dit samt där har det ingått crises management training och civilförsvar.
Har et välfyllt skafferi och frys samt elverk.

Mina grannar? Har hjälpt dom med olika saker utan at ta betalt. Tror inte dom kan ge mig ett enda dugg nytta, de har enbart klagat anonymt till  myndighet på att de inte får/kan gena över min tomt då det står en traktor i vägen och jag enbart plogar in till oss men inte ut genom vår trädgårdsgång., de hade fel, kommunen sa det är hemfridsbrott att köra hem till mig. Bara en sån grej som at anmäla sin granne när de har egen utfart!!
Tror inte dessa grannar kan ge mig ett enda dugg nytta i eventuella situationer.
Skulle inte skylta en enda sekund med vad jag har för krisberedskap.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Skulle inte skylta en enda sekund med vad jag har för krisberedskap.

Men det gör du ju likafullt "Har et välfyllt skafferi och frys samt elverk"
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Men det gör du ju likafullt "Har et välfyllt skafferi och frys samt elverk"

Nu är det nog inte så många som vet var hen har sitt knappa käll.

I vissa byggder är elverk dessutom normalt förekommande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Ja det är just det -  inte skylta med.

Hur döljer man ett elkraftverk som går på bensin? 95 decibell lär ju höras över hela nejden när allt annat är tyst.

Kan man bygga in det bakom lastpallar och presenningar m.m.? Något ljuddämpande?

Det enda den vill ha är väl luft och ett utlopp för avgaser.

getalina

• Halland
Julas elkraftverk till och med 96 decibell. Försökte lägga in en skärmdump men när jag tryckte på Monalisa = bild så kom bara två klamrar infoga. Fattar ingenting.  ???

Håkan B

• Värmland
Har du ingen egen initiativförmåga?
Eget ansvarstagande?
Väldigt ofta i ett krisläge handlar det om att lösa problemen själv, eller i en lokal grupp.
För du kan inte på något sätt förvänta dig att samhället ska fungera som normalt.

Hur du löser det i slutändan beror på förutsättningarna, jag har två möjligheter att ta hand om fekalierna här.
Den ena är att kompostera dom, eller så eldar jag helt enkelt upp dom.
Det går tom elda dom i kökspannan om man har dåligt med ved. Förutsätter visserligen att man har en kökspanna, men du förstår andemeningen.
Man löser problemet utifrån de förutsättningar som finns att tillgå.
Du har helt andra förutsättningar jag pratar om dom som bor i lägenhet . men du verkar änd inte vilja förklara om du nu ens kan det .

getalina

• Halland
Vi skulle fråga någon som varit i Ukraina hur de gör när strömmen går och de bor i lägenhet.

Enklast är väl att gå ut i en park och skita. Någon får väl hålla för en filt. Eller hitta ett buskage.

Eller spara skiten på balkongen och ha en spade och gräva ner i parken. Finns kombispadar typ militärens.

Laga mat över öppen eld har man ju sett på bildreportage.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare
Berberis, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser