Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du för idéer om Hemberedskap för Privatpersoner och Självförsörjning?  (läst 523 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jodå, vi har varit ute fyra gånger redan. Men det är minst minus 10. Brukar gå ut i skogen ca fyra timmar varje dag, men idag blir det bara kortare, men flera, promenader.

Du pratar om hemberedskap.
Och är ute och går i skogen, inget fel i det men är det till någon nytta?

För en del är skogen källan till allt liv.
Där finns allt man behöver för att faktiskt leva ett riktigt bra liv med minimalt med utrustning.
Men, man måste ha kunskaperna och övat.
Det är samma sak när det gäller att bygga upp egen hemberedskap.
Kunskap och ha övat....
Och identifiera bristerna i ens beredskap.

Nu har jag turen att bo på ett sätt där vi har väldigt mycket resurser runt omkring oss.
Och för skojs skull gör jag stresstest då och då för att se hur beredskapen egentligen är.
Tre veckor kan lätt gå att undvika resor till samhället för diverse inköp.
Vissa typer av produkter odlar jag
Värmen kommer från skogen runt omkring.
Resan hit har på inget sätt varit enkel och smärtfri.
Det händer hela tiden grejer där den enklaste lösningen är att köpa nytt men man måste ställa sig frågan kan jag lösa det på annat sätt?
Det är kunnande/kunskaper intuitivt tänkande som man behöver som självhushållare.
Och som självhushållare behöver man inte använda sig av utryck som hemberedskap mm.
Det är vardag!  För de flesta blir vardagen väldigt besvärligt om strömmen försvinner.
Det blir den för mig också.
Men det är ingen katastrof .
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Victor Rangner

Du pratar om hemberedskap.
Och är ute och går i skogen, inget fel i det men är det till någon nytta?

För en del är skogen källan till allt liv.
Där finns allt man behöver för att faktiskt leva ett riktigt bra liv med minimalt med utrustning.
Men, man måste ha kunskaperna och övat.
Det är samma sak när det gäller att bygga upp egen hemberedskap.
Kunskap och ha övat....
Och identifiera bristerna i ens beredskap.

Nu har jag turen att bo på ett sätt där vi har väldigt mycket resurser runt omkring oss.
Och för skojs skull gör jag stresstest då och då för att se hur beredskapen egentligen är.
Tre veckor kan lätt gå att undvika resor till samhället för diverse inköp.
Vissa typer av produkter odlar jag
Värmen kommer från skogen runt omkring.
Resan hit har på inget sätt varit enkel och smärtfri.
Det händer hela tiden grejer där den enklaste lösningen är att köpa nytt men man måste ställa sig frågan kan jag lösa det på annat sätt?
Det är kunnande/kunskaper intuitivt tänkande som man behöver som självhushållare.
Och som självhushållare behöver man inte använda sig av utryck som hemberedskap mm.
Det är vardag!  För de flesta blir vardagen väldigt besvärligt om strömmen försvinner.
Det blir den för mig också.
Men det är ingen katastrof .
Jag är inte ute och går för att göra någon nytta, utan för att jag tycker om det.
Sedan är jag mer intresserad av Beredskap inom tät bebyggelse och framför allt storstädernas innerstad. Vad kommer människor boende i storstädernas innerstad att göra vid en längre kris?
Vad finns att tillgå?
Har just sett på hela "Nedsläckt land" på SVT Play. Det som är mycket intressant, tycker jag, är att så mycket handlar om vad just "du och jag" kan göra vid en kris, vars ände vi inte kan ana eller föreställa oss.
Det finns någon underförstådd uppfattning att vi här i Sverige är ärliga och moraliska och gärna vill hjälpa varandra. Så är det också förhoppningsvis.
Risken finns att det uppstår kriminella gäng, typ Los Angeles för några år sedan, som stal så mycket de kom åt, från butiker och företag.
Här i Hässelby Gård har det i flera år förekommit både skjutningar och sprängningar, både på torget och inne i flerfamiljshus och villor. I en kris skulle mycket väl sådana grupper kunna ta sig in i butiker och lager och sedan stjäla det som de kom över, för att sälja till betydligt högre priser på Svarta Marknaden, eller använda till utpressning och starkare maktpositioner. Likaväl skulle de kunna ta sig in i sjukhus och äldreboenden, för att där kunna klara sig längre.
Det är förstås idag bara ren hypotes, men i storstäderna finns gott om sådant som kan bli livsnödvändigt i en långvarig krissituation. Likaså när det handlar om bensin, diesel och annat bränsle.
Likaså ransonering och ransoneringskort.
Att föreställa sig det osannolika, men ändå behålla lugnet och harmonin inom sig. Själv har jag flera alternativa planer, beroende på olika händelseutvecklingar.
Just nu, här utanför på gatan, står en bil som bara slirar och inte kommer någonstans. Har försökt att hjälpa dem att putta, men de har själva ingen förståelse om hur de, rent praktiskt, ska lösa situationen. De har ringt efter bärgning, men det tar nog tid innan den kommer. Temperaturen sjunker, snö överallt och mer är på väg. Förhoppningsvis så har de någonstans att värma sig, om ingenting annat händer.
Det gäller att komma ut ur sin egen bubbla, för att kunna komma vidare och hjälpa andra. Tycker jag.
« Senast ändrad: Idag kl. 16:15 av Victor Rangner »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Sverige har gått över gränsen när det gäller kriminella elements procenttal av befolkningen för att en nedsläckning skall gå fredligt förbi. På 70-talet, kanske 80-talet hade det inte blivit plundring ens i Stockholm. Nu blir det väl elände även i mindre orter så fort gatubelysningen slocknar.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland

Just nu, här utanför på gatan, står en bil som bara slirar och inte kommer någonstans. Har försökt att hjälpa dem att putta, men de har själva ingen förståelse om hur de, rent praktiskt, ska lösa situationen. De har ringt efter bärgning, men det tar nog tid innan den kommer. Temperaturen sjunker, snö överallt och mer är på väg. Förhoppningsvis så har de någonstans att värma sig, om ingenting annat händer.
Det gäller att komma ut ur sin egen bubbla, för att kunna komma vidare och hjälpa andra. Tycker jag.
Om och när någon kör fast / kör i diket på landet hjälper vi dem om möjligt loss, skjutsar dem hem eller till lämplig allmän kommunikation om det behövs, om bärgare trots allt måste tillkallas och människan ser ut att frysa tänker jag att man bjuder in sin medmänniska på en kopp te i väntan på hjälp.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Vi hade en liten dikeskörning 1 km från mig i fredags, och det blev en samling av halva byn som råkade komma förbi. Medan jag hämtade traktorn hade de redan fått upp bilen, och nu får vi snart börja döpa kurvor efter de som stått där ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag är inte ute och går för att göra någon nytta,

Det är där du och de flesta missar målet.
Det jag menar med "nytta" är att se möjligheterna med skogen.
Söka svamp och bär när det finns.
Fundera på hur du skulle lösa det om du blev tvingad att övernatta i skogen.
Samma sak gör man i sin hemmiljö, hur lösa de vardagliga problemen när vattnet försvinner, elen försvinner osv osv.

Vår brunn sinade i september och vattnet var tillbaka precis innan det frös på i december.
Hur löser man det problemet, nu är det inte första gången det händer så jag har beredskap.
Åker och fyller en 1200 liter vattentank och kopplar in den på huset.
En lösning som väldigt få har men som gör att det blir ett litet problem.
Det blev dock svårare när det sinade igen när det blivit kallvinter. Men då fick det helt enkelt bli dunkar.

Hur klarar grannarna det?
Svårt att säga, ett visst engagemang finns det nog.
Men det är extremt få i stan som ens har kommit till handling i att ens ha kommit en bit på vägen att ha pasta hemma för en vecka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser