Du pratar om hemberedskap.
Och är ute och går i skogen, inget fel i det men är det till någon nytta?
För en del är skogen källan till allt liv.
Där finns allt man behöver för att faktiskt leva ett riktigt bra liv med minimalt med utrustning.
Men, man måste ha kunskaperna och övat.
Det är samma sak när det gäller att bygga upp egen hemberedskap.
Kunskap och ha övat....
Och identifiera bristerna i ens beredskap.
Nu har jag turen att bo på ett sätt där vi har väldigt mycket resurser runt omkring oss.
Och för skojs skull gör jag stresstest då och då för att se hur beredskapen egentligen är.
Tre veckor kan lätt gå att undvika resor till samhället för diverse inköp.
Vissa typer av produkter odlar jag
Värmen kommer från skogen runt omkring.
Resan hit har på inget sätt varit enkel och smärtfri.
Det händer hela tiden grejer där den enklaste lösningen är att köpa nytt men man måste ställa sig frågan kan jag lösa det på annat sätt?
Det är kunnande/kunskaper intuitivt tänkande som man behöver som självhushållare.
Och som självhushållare behöver man inte använda sig av utryck som hemberedskap mm.
Det är vardag! För de flesta blir vardagen väldigt besvärligt om strömmen försvinner.
Det blir den för mig också.
Men det är ingen katastrof .
Jag är inte ute och går för att göra någon nytta, utan för att jag tycker om det.
Sedan är jag mer intresserad av Beredskap inom tät bebyggelse och framför allt storstädernas innerstad. Vad kommer människor boende i storstädernas innerstad att göra vid en längre kris?
Vad finns att tillgå?
Har just sett på hela "Nedsläckt land" på SVT Play. Det som är mycket intressant, tycker jag, är att så mycket handlar om vad just "du och jag" kan göra vid en kris, vars ände vi inte kan ana eller föreställa oss.
Det finns någon underförstådd uppfattning att vi här i Sverige är ärliga och moraliska och gärna vill hjälpa varandra. Så är det också förhoppningsvis.
Risken finns att det uppstår kriminella gäng, typ Los Angeles för några år sedan, som stal så mycket de kom åt, från butiker och företag.
Här i Hässelby Gård har det i flera år förekommit både skjutningar och sprängningar, både på torget och inne i flerfamiljshus och villor. I en kris skulle mycket väl sådana grupper kunna ta sig in i butiker och lager och sedan stjäla det som de kom över, för att sälja till betydligt högre priser på Svarta Marknaden, eller använda till utpressning och starkare maktpositioner. Likaväl skulle de kunna ta sig in i sjukhus och äldreboenden, för att där kunna klara sig längre.
Det är förstås idag bara ren hypotes, men i storstäderna finns gott om sådant som kan bli livsnödvändigt i en långvarig krissituation. Likaså när det handlar om bensin, diesel och annat bränsle.
Likaså ransonering och ransoneringskort.
Att föreställa sig det osannolika, men ändå behålla lugnet och harmonin inom sig. Själv har jag flera alternativa planer, beroende på olika händelseutvecklingar.
Just nu, här utanför på gatan, står en bil som bara slirar och inte kommer någonstans. Har försökt att hjälpa dem att putta, men de har själva ingen förståelse om hur de, rent praktiskt, ska lösa situationen. De har ringt efter bärgning, men det tar nog tid innan den kommer. Temperaturen sjunker, snö överallt och mer är på väg. Förhoppningsvis så har de någonstans att värma sig, om ingenting annat händer.
Det gäller att komma ut ur sin egen bubbla, för att kunna komma vidare och hjälpa andra. Tycker jag.