Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidsbanker - Hur vi kan ta tillbaka makten över vår tid och våra liv  (läst 1241 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Påminner om att detta är ett forum för praktisk kunskap om självhushållning, inte politisk debatt!
Fortsätt gärna att diskutera hur en tidsbank skulle kunna fungera, eller varför det inte skulle fungera,
men lämna politiken utanför,  tack!
Du Einh kan lämpligtvis berätta om hur du organiserar (eller tänker organisera) en tidsbank i din hembygd!
Vänligen
/skräptanten,  moderator  (:)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Om jag ber dig om hjälp med att klippa gräset, måla, skotta snö osv. så får du uppskatta hur många timmar du vill ha för det jobbet och sen för vi bara över dessa timmar från mitt saldo till ditt saldo.

Ja vi tar exemplet med målning, du har bett mej om hjälp med målning och jag har uppskattat tiden till 40 timmar vilket du accepterat.(Du har dessutom fler timmar  innestående i tid banken för enkelhetens skull)

Vad händer om jag gör jobbet fortare än de 40 timmarna du accepterat? ( Jag är ju i detta fiktiva exempel van yrkesmålare och har ju erfarenheter av ackordsarbete)

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Ja vi tar exemplet med målning, du har bett mej om hjälp med målning och jag har uppskattat tiden till 40 timmar vilket du accepterat.(Du har dessutom fler timmar  innestående i tid banken för enkelhetens skull)

Vad händer om jag gör jobbet fortare än de 40 timmarna du accepterat? ( Jag är ju i detta fiktiva exempel van yrkesmålare och har ju erfarenheter av ackordsarbete)

Protesterar och vill bara betala för verklig tidsåtgång.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Protesterar och vill bara betala för verklig tidsåtgång.
Precis som vissa kunder som inte förstått vad fast pris innebär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1045 gäster, 2 användare
Nataks, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser