Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markpriser  (läst 206 gånger)

JoB K

• Småland
Markpriser
« skrivet: Igår kl. 13:46 »
Hej! Har eventuellt chansen att köpa en obebyggd fastighet på ca 4 ha.
  2 ha består av halvgammal granskog i delvis blockig terräng och  resterande 2 ha utgörs av betesmark.
Det ligger i inre Småland på landet. Vad är ett rimligt pris att köpa för tror ni?

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Markpriser
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 14:20 »
Hur mycket virke finns det på fastigheten?
Varje skogskubik betalas kanske 800kr i småland dvs har fastigheten 100kubik skog är den värd minst 80 000 och handlar det om 1000 kubik är värdet  av virket ca 800 000kr, betesmarken är sannolikt nått värd oxå, jag gissar att det förmodligen bara handlar om 10 eller 20 000kr/ha.

Har fastigheten tillgång till väg?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

JoB K

• Småland
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 17:06 »
Jag är inte van att räkna på sådant. Ser bara att det är 2 ha och att det är en granskog med blandad ålder, men ganska stor andel fullvuxna träd bitvis blockmark med få träd o något stycke med mest sly..
  Ja det finns en traktorväg till fastigheten. Går att köra bil sommartid iaf.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 17:30 »
Jag tänker att en sådan liten fastighet riskerar att inte generera några vidare inkomster om man inte avverkar, vad är ditt syfte med marken?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

JoB K

• Småland
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 19:51 »
Jag tänker att en sådan liten fastighet riskerar att inte generera några vidare inkomster om man inte avverkar, vad är ditt syfte med marken?

Jag vill köpa för att etablera ett torp på stället. Så är inte primärt ute efter skogen.  Har timrat en stuga som jag vill sätta upp på marken :)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 20:38 »
JHar timrat en stuga som jag vill sätta upp på marken :)
👍

Schwartz kalle

• -
« Svar #6 skrivet: Idag kl. 10:32 »
Hej! Har eventuellt chansen att köpa en obebyggd fastighet på ca 4 ha.
  2 ha består av halvgammal granskog i delvis blockig terräng och  resterande 2 ha utgörs av betesmark.
Det ligger i inre Småland på landet. Vad är ett rimligt pris att köpa för tror ni?
Du får kolla försäljningspris under senaste åren i det aktuella området och runt omkring och sedan komma fram till en pris index för obebodd mark och sedan kolla hur långt är det till närmaste elstolpen, och sedan kontrollera ungefärlig kostnad för dra el till objektet, likaså kolla vem är det som äger vägen från allmänna vägen och vilka eventuella vägkostnader kan vara i framtiden och sedan kontrollera hur mycket kan det kosta för att lösa vatten tillgången. Bygglov kan du får troligen men värt att kolla om det finns speciella bestämmelser kring det aktuella objektet.

I regel är det guldvärt om det redan finns nåt ruckel med skorsten och objektet ligger utanför detaljplanelagt område då har du allt ovannämnda och lite till på köpet och till stor del byråkratiska friheten att leva som du vill vilket egentligen har ett eget värde men får helt gratis. Tänk också på att en torpare's egna marker behöver nödvändigtvis inte vara så stor om torpet ligger redan i en stor industriskog.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 11:44 »
Här finns prisstatistik https://ludvig.se/tjanster/fastighetsformedling/salja-fastighet/prisstatistik/ man måste ange något namn för att kunna ladda ned... För e-post kan du använda mailinator.com, anger du kalas@mailinator.com som e-postadress kan du sen gå in på mailinator.com och skriva kalas i en liten ruta uppe till vänster så får du se vad som skickats till den adressen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: Idag kl. 11:48 »
  och sedan kolla hur långt är det till närmaste elstolpen, och sedan kontrollera ungefärlig kostnad för dra el till objektet,
Tillgången till el tror jag inte påverkar värdet på skogs och betesmark.

Om man köper tomtmark får man vara beredd att betala ett betydligt högre pris per m2 än för skogs och betesmark.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, beekeepern, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser