Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag trodde vår Highland skulle kalva igår!  (läst 1262 gånger)

dalina

• Gäst
Jag trodde vår Highland skulle kalva igår!
« skrivet: 11 jun-07 kl 09:07 »
Men det verkar vara falskalarm.... det blir ju första kalven som föds här på gården. Kon gick ensam långt från flocken och låg mycket. Men hon reste sig om man kom i närheten. När hon går så ser det ut att vara väldigt jobbigt. Hon liksom svajar fram och stannar och "vilar" ofta. Juvrerna är väl fyllda sen några dagar tillbaka. Blir lite orolig att når går på tok, men hon verkar ju inte må dåligt annars. Imorse när jag var ut och tittade till henne så gick hon och betade som vanligt. Vi får se vad som händer...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:skulle kalva igår!
« Svar #1 skrivet: 11 jun-07 kl 09:57 »
Är hon väldigt gammal (hon ser ut att vara i dåligt hull) ?

Håll koll på henne så du ser snabbt om det är något fel.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

dalina

• Gäst
Re:Jag trodde vår Highland skulle kalva igår!
« Svar #2 skrivet: 11 jun-07 kl 19:23 »
ja, hon är väldigt gammal, det här blir nog hennes sista kalv. Vi har precis fått hem vårt hc-gäng, jag har tänkt avmaska och greja med dom så en del av dem lägger på sig mer.

lantmoran

« Svar #3 skrivet: 22 jun-07 kl 16:44 »
våra kor har en tendens att kalva, gömma kalven och springa ut och säga ; ja men jag har inte kalvat ::)
 Det är inte alltid det verkligen syns på kossan. önskar lycka till! Den första kalvningen är rätt häftig
Lantbrukare av den utdöende arten. Am-kor, hästar, getter och vallhundar. Odlar även spannmål för att hjälpa upp i de värsta svackorna.

dalina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jun-07 kl 22:14 »
ja,  nu gick det ju inte så bra, ett par dagar senare kalvade hon, kalven klarade sig inte... skrev ett inlägg om det "dödfödd kalv"

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser