Vad göra med lammkoket?

Startat av ärt, 10 Okt-25 kl 10:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ärt

Fick i går ett slacktat lamm 17 kg. Styckat i bak och framben, slag och kotletter.

När delarna var paketerade ligger de i frysen.
De delar som styckaren skar bort (revben, bäcken.....) kokabe jag med gul lök,vitlök, salvia, rosmarin, lagerblad och pepper. Kokades tills löken var borta.
Fick svalna och jag silade av vätskan som i små byttor förvaras i frysen och  nyttjas som buljong.

Har nu tagit bort alla ben, större fettbitar och brosk. Köttet är skuret i bitar och det blev mer än en liter.

Vad kan jag göra med detta kokta kött?
Tacksam för förslg.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

Det borde väl gå utmärkt att använda till "blöta" (eller dopp i grytan, som det heter söderöver) ?   Eller till köttsoppa, gryta etc.

ärt

Citat från: torbjorn skrivet 10 Okt-25 kl 10:51
Det borde väl gå utmärkt att använda till "blöta" (eller dopp i grytan, som det heter söderöver) ?   Eller till köttsoppa, gryta etc.

Rätten "får i kål" käns inte fel. Kål ute, får lamm inne.

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

javill

Tänker också till gryta eller soppa
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

283 Gäster, 3 användare
Anders Flix, LimJans, Malin Thorslund