Till batterier behövs nickel, kobolt, mangan, grafit och i vissa fall fosfat och järn.
Blandade ihop det här med jordartsmetaller, så du har alldeles rätt, Torbjörn.
Som information kan jag nämna att Citroën C4 Hybrid Air tillverkades redan 2013. Det var en bil med bensindrift på en 1,2L motor och tryckluftsdrift. Ska enligt fabriken bara dra 0,29 L per mil. Blev väl ingen större framgång, tror det var pga att toppfarten var alldeles för låg, bara 70 km/h, har jag för mig.
Sen har du alldeles rätt i att sterlingmotorn är svår att reglera effektmässigt. Men då tänkte jag varför inte låta spillkraften som sterlingmotorn gör sig skyldig till ladda bilbatteriet för ett sådant vill man väl ha till att mata elektroniken i bilen med. Eller så får den driva en kompressor som vid behov fyller en extratank med tryckluft för bilens framdift.
Sen har vi ju risken med tryckluftstankar förstås men jag har för mig att det numera finns kompositmaterial som har tagit ner den risken betydligt. Vi tillåter förresten husbilar och husvagnar kors och tvärs med gasol i högtryckstuber på allmänna vägar och gasolen är ju minst sagt brandfarlig. Det viktigaste för att en Sterlingmotor skall fungera är väl att skillnaden mellan de två temperaturområdena är så stor som möjligt?