Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombination tryckluft sterlingmotor i bil  (läst 34 gånger)

Ollefund

• Västmanland
Kombination tryckluft sterlingmotor i bil
« skrivet: Idag kl. 14:26 »

Jag har en liten fundering på om inte det skulle gå att kombinera en tryckluftsdriven bil med en sterlingmotor. Jo, jag vet att en tryckluftsdriven bil inte har speciellt stor verkningsgrad eller energitäthet. Men det som händer när man har använt tryckluften och sänkt dess tryck från kanske 400 bar till atmosfärstryck är att luften blir väldigt kall efter att den gjort sitt arbete i cylindern. Varför inte sätta den luften i arbete på den kalla sidan av en sterlingmotor. Om den luften blir avsevärt kallare än den vanliga uteluften borde ju sterlingmotorn kunna hjälpa tryckluftsmotorn i dess drift. Jo, jag förstår att i Norrland på vintern är det inte optimalt att använda en dylik motor när det är kallt ute, men annars i världens varmare delar. Fördelarna är uppenbara världen slipper slåss om jordartsmetallerna. Eftersom tryckluftsmotorn och sterlingmotorn inte behöver jordartsmetaller. Vet inte om det är något jag förbisett eller inte tänkt på. Rätta mig gärna om jag har fel.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Kombination tryckluft sterlingmotor i bil
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 18:32 »
Om du tänker på sällsynta jordartsmetaller så behövs ju de inte heller oundgängligen i elbilar.  Många elbilar har ju synkronmotorer med permanentmagneter, och i de magneterna ingår oftast jordartsmetaller. Men det är inte den enda möjliga tekniken. Renault använder t ex synkronmotorer med fältlindning istället för permanentmagneter, så för deras motorer går inga sådana metaller åt. Det är också fullt möjligt att använda asynkronmotorer, men jag vet inte om det förekommer i någon av dagens elbilar. Asynkronmotorn ställer större krav på små luftgap, noggranna mekaniska toleranser mm, och det blir väl för dyrt för biltillverkarna när man kan köpa billiga permanentmagneter.

Jag vet inte om det överhuvudtaget har tillverkats några tryckluftdrivna bilar i historisk tid. På 90- och 00-talet förekom en massa försök till investeringsbedrägerier kring tryckluftbilar, det rörde sig om att försöka lura av kommuner, myndigheter och ibland godtrogna privatpersoner pengar som påstods gå till att bygga upp en fabrik och skapa arbetstillfällen. Ibland hette det att uppfinningen kom från Indien, ibland någonstans i sydamerika.

Stirlingmotorer har en allvarlig nackdel som gör dem opraktiska för bildrift om man inte kombinerar dem med hybridteknik och ändå får en elektrisk drivlina. De har nämligen svårt för plötsliga ändringar av gaspådrag och varvtal.  Gasar man på, tar det någon minut innan den ger full effekt och släpper man gasen tar det tid innan motorn slutar ge effekt också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 18:45 »
Rimligheten med att köra på tryckluft kan man snabbt räkna ut tänker jag.
För att det ska fungera så behöver tankarna vara förhållandevis små och luften måste lagras vid enormt högt tryck.
Då kan man möjligtvis få med sig så pass mycket att man kan ta sig någon rimlig sträcka.

När det gäller stirlingmotorn, den behöver rätt varm luft för att fungera.

När det gäller tryck i tankar så har man 200 bar i tankar för fordonsgas.
Och om säkerhetssystemen inte fungerar...  Det säger bom rätt högt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ollefund

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 20:02 »
Till batterier behövs nickel, kobolt, mangan, grafit och i vissa fall fosfat och järn.
Blandade ihop det här med jordartsmetaller, så du har alldeles rätt, Torbjörn.
Som information kan jag nämna att Citroën C4 Hybrid Air tillverkades redan 2013. Det var en bil med bensindrift på en 1,2L motor och tryckluftsdrift. Ska enligt fabriken bara dra 0,29 L per mil. Blev väl ingen större framgång, tror det var pga att toppfarten var alldeles för låg, bara 70 km/h, har jag för mig.
Sen har du alldeles rätt i att sterlingmotorn är svår att reglera effektmässigt. Men då tänkte jag varför inte låta spillkraften som sterlingmotorn gör sig skyldig till ladda bilbatteriet för ett sådant vill man väl ha till att mata elektroniken i bilen med. Eller så får den driva en kompressor som vid behov fyller en extratank med tryckluft för bilens framdift.
Sen har vi ju risken med tryckluftstankar förstås men jag har för mig att det numera finns kompositmaterial som har tagit ner den risken betydligt. Vi tillåter förresten husbilar och husvagnar kors och tvärs med gasol i högtryckstuber på allmänna vägar och gasolen är ju minst sagt brandfarlig. Det viktigaste för att en Sterlingmotor skall fungera är väl att skillnaden mellan de två temperaturområdena är så stor som möjligt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare (1 dolda)
Ollefund, javill, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser