Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jos av morötter  (läst 165 gånger)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
Jos av morötter
« skrivet: 30 jul-25 kl 09:17 »
 Är inte så glad i morötter men gillar josen. Har förstått att den bl.a. hjälper till med att få blodet att uppta syret från lungorna. Har man då försämrad hjärtkapasitet borde det ju vara bra med josen. Ett kg morot ger ca 1/2 l jos.

När jag idag skrubbade morötterna rena kände jag en lukt som liknade bensin. Svagt men ändå nått petroliums likt. Näsan satt som vanligt mellan ögonen och moroten nere i vasken. När så näsan var nära moroten var inte lukten lika "kemisk"
 Vid disk av jouspressen finner jag plastdelarna "dimmiga". Även den bytta där saften sammlas (då ju där inte är fysisk slitage) är dimmig.

Nu undrar jag om morotens kemi påverkar plasten och vad denna påverkan gör med josen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Jos av morötter
« Svar #1 skrivet: 30 jul-25 kl 10:29 »
Förmodligen gör inte terpenerna i morötterna något annat med plasten än att gärna hålla sig på ytan. Har svårt att tro att polypropen som är den vanligaste plasten i byttor skulle gå att lösa med morotsaften.

Lite intressant att du känner dessa lukter, och kopplar ihop dem med bensin. Människor har förvånansvärt bra luktsinne, men det varierar rätt rejält i populationen. Jag tycker bara morötter luktar just morötter. Skall testa med några genetiskt nära om de känner något speciellt, för vi har haft olika reaktion på exempelvis koriander.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Jägarskägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser