Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  400 kr kvar till mat.  (läst 257 gånger)

Susanna Ramirez

400 kr kvar till mat.
« skrivet: 27 jul-25 kl 13:49 »
Hej.
Jag söker efter ljus och lykta efter tips på egentligen vad som helst som gör att jag kan tjäna lite kosing och tips på väldigt billig käk! Jag ska klara mig fram till den 18/8.
Det skulle verkligen betyda jätte mycket!
300 kr är liksom inte mycket men jag hoppas kunna lösa det på något sätt.
Tack för mig. 😊

Schwartz kalle

• -
SV: 400 kr kvar till mat.
« Svar #1 skrivet: 27 jul-25 kl 14:57 »
Hej.
Jag söker efter ljus och lykta efter tips på egentligen vad som helst som gör att jag kan tjäna lite kosing och tips på väldigt billig käk! Jag ska klara mig fram till den 18/8.
Det skulle verkligen betyda jätte mycket!
300 kr är liksom inte mycket men jag hoppas kunna lösa det på något sätt.
Tack för mig. 😊 
Tjena, Det är alltså ca 66 måltider, då är det ca 6 kronor per måltid om det är 400 du har som på rubriken. Har du ett kök att laga maten får det blir ris och något av baljväxter. 5kg av billigaste riset kan kosta runt 100kr och 2kg baljväxter låt säga linser och nåt till kan kosta runt 60kr och till det kan du köpa nåt billigt kort bäst före datum kött. 100 påsar te är runt 20 osv. Om jag vore du skulle jag kolla på Ica Basic priser. Du klarar dig väl! Man kan vänja sig till vilken situation som helst. I koncentrationslägret fick de knappt nåt för att bara kunna andas vidare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 27 jul-25 kl 16:08 »
Just nu är det idealisk årstid för att klara sig helt utan matutgifter om man bara håller tillgodo med sånt som går att plocka med stöd av allemansrätten (och för den delen ids pallra sig ut och göra det).  Blåbär finns det ju hur mycket som helst för närvarande, och bor man på ett ställe i landet där det kommer regnskurar då och då, kan man lätt rafsa åt sig stora mängder svamp. Många fleråriga växter har använt hela sommaren för att samla på sig energi i rötterna, dem kan man dra eller gräva upp för att dra nytta av det energiförrådet själv, osv osv. Det är bara att damma av biologikunskaperna från skolan och komplettera med lite studier på t ex Wikipedia innan man drar ut för att fylla en säck med mat!

Dre

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 27 jul-25 kl 18:02 »
Ouch, tight budget :(

Kanske kolla wwoof eller liknande om du kan få komma och jobba för mat och husrum. då är maten kirrad och kaske kan du hyra ut ditt vanliga boende under tiden. (negativa är ju att du måste betala för att ta dig _till_ wwoof-stället)

När jag studerade hyrde jag ut vardagsrummet som sovrum på airbnb när det var tight med cash. plus för kul sätt att träffa folk!

Bjud in dig till vänner på opretantiös fika/macka. Våga vara ärlig och säga det är jäkligt tight just nu. Goda vänner fattar, och bjuder gärna in en på billig middag.

Länsa kyl och skafferi på allt som kanske kan finnas i hörnen, konstiga konserver odyl.

Ett kilo havregryn räcker till grötfrukost en månad och kostar typ 30 spänn.

Lycka till, hoppas kommande månader blir bättre!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-25 kl 21:34 »
Vi vet ju inte förutsättningarna, så det är ju lite svårt att ge tips för de kan träffa helt fel... Men om jag gissar att TS är blivande student så skulle jag säga att folk behöver hjälp med gräsklippning och städning, vilket både kan ge en slant och fria middagar.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 27 jul-25 kl 21:41 »
Vad har du i kylskåp, frys, skafferi och/eller matkällare just nu? Börja där, börja med att äta upp det som finns där innan du köper mer. Vill du ha inspiration av oss i tråden kan du skriva upp det du har i förråden här!
Odlar du något, eller känner du någon som gör det?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: Idag kl. 08:31 »
När jag var riktigt fattig i min ungdom, levde jag ett par omgångar på potatis, smör och vitkål. Ingenting annat! Det var rätt enahanda, men det gick bra. jag hade kroppsarbete på den tiden.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
Hantverkaren, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser