Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiska i östersjön  (läst 183 gånger)

Stektatomater

• -
Fiska i östersjön
« skrivet: 10 jun-25 kl 11:28 »
Är det okej att äta fisk från Östersjön lite mer regelbundet? Kanske undvika feta fiskar?
Jag funderar på att börja fiska för att dryga ut matkassan, men vill ju inte få i mig massa gifter på köpet.
Detta gäller då Smålandskusten och ölands-området.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Fiska i östersjön
« Svar #1 skrivet: 10 jun-25 kl 16:42 »
Lite svårt att ge råd när det kan påverka folks hälsa, men du får å ena sidan läsa vad Livsmedelsverket ger för råd (ät bara några fiskar per år) och å andra sidan titta på hur sälstammarna växer till (en säl äter nog ca 4 ton fisk per år).

För egen del skulle jag utan att tveka äta fisk från Östersjön varje dag, för det blir ju inte mer än 100 kg per år även om jag lyxar till det med stora portioner var dag. Men jag skulle för säkerhets skull läsa på lite mer innan jag satte barnen på en sådan diet.

Sedan är det ju så att gamla (stora) fiskar innehåller mer gifter än unga, och lax innehåller mer än strömming som innehåller mer än abborre.

Och hellre vild fisk från Östersjön än kassuppfödd Pangasus från Mekongdeltat, men den varnar Livsmedelsverket inte för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

961 gäster, 1 användare
Stektatomater

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser