Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen ratar tuppen  (läst 2868 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Hönsen ratar tuppen
« skrivet: 10 jun-07 kl 16:38 »
För några dagar sen fick jag en ny tupp -jättevackert är han faktiskt. Men hönsen gillar honom inte. Han får inte para sig, dom springer ifrån honom när han försöker och han förföljer dom inte ens... :o
Är han inte tillräckligt tuff ?
Eller är det hönsen? Dom flesta är gamla sur-kärringar och han är bara ett år gammal. Kan det blir bättre med tiden? Jag vill ju gärna ha lite kycklingar. Eller ska jag skaffa honom några nya unga fruar?
Han håller inte heller flocken ihop speciellt bra (men det gjorde ingen tupp med dom damerna), och det lyckades dom förra två tuppar (bröder som delade ansvaret för flocken) inte heller  -men dom fick i alla fall para sig.
Hönsen är 9 stycken av olika raser och storlekar.

LEK

Re:Hönsen ratar tuppen
« Svar #1 skrivet: 10 jun-07 kl 17:00 »
Hej!
Ge honom lite tid. Det kommer säkert att lösa sig... låt dem gärna vara instängda i hönsgården ett tag för att de ska få möjlighet att lära känna varandra ordentligt och göra upp rangordningen. Det tar längre tid om de är lösa och alla går åt varsitt håll under dagen.
Lycka till!

BitterKing

• [DIST]
« Svar #2 skrivet: 10 jun-07 kl 18:26 »
Trist för tuppen  ::)
Kanske tycker de gamla surkärringarna att han är en ohängd slyngel,,, ge honom lite tid som sagt.
Har två tuppar, som parar sig vare sig hönorna vill eller inte.
Månskens bonde som snöat in på fåglar. Man vill ju bara ha fler och fler.
Bor med Dolvis på en gård med Katter, får, höns, vaktlar, ankor och påfåglar,,,, och så de där jävla fästingarna förstås.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 10 jun-07 kl 20:53 »
Jag visste ju inte att han skulle vara så mesigt.
Hur ser man sånt i förväg ?

LEK

« Svar #4 skrivet: 10 jun-07 kl 22:14 »
Hej igen!
Det är inte säkert att han är mesig han kanske bara måste känna in först. Låte det ta lite tid, det ordnar sig säkert! Det jag har lärt mig vad det gäller höns är att det mesta ordnar sig och det hjälper inte att man spiller energi på att oroa sig. Faktiskt! (så länge det inte handlar om sjukdomar eller regelrätt mobbing eller liknande, då) Lita på deras normala hönsinstinkt!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 11 jun-07 kl 09:06 »
Tack så mycket för svaren!
Hönsen har fått "husarrest" så att dom kommer på bättre tankar!
Vanligtvis få dom ju gå på hela gården för att det är en så mysigt syn, men några dagar ska det nu bli lite mindre utrymme så att dom kommer inte undan lika lätt.

LEK

« Svar #6 skrivet: 11 jun-07 kl 23:29 »
Jag tror du valt en bra strategi! Nu blir de tvugna att göra upp rangordningen och blir på så sätt en sammansvetsad flock.
Om en vecka tror jag du kommer att se att det blivit stora förändringar, vänta och se :)

carmencha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 01:52 »
Hej!

Jag har tyckt mig märka att yngre tuppar får kämpa för sin plats i hönshuset...han är nog yngre än hönorna?

mvh Carmen

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 13 jun-07 kl 10:33 »
Ja, han är yngre än dom flesta, han är ett, bara fjolårshönsen är ju lika gammal, några är två år och några få är tre och äldre.
Dom ska få gå ut på gården om ca. en vecka, då få vi se...

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #9 skrivet: 14 jun-07 kl 00:35 »
Min nya tupp är förpassad till ungdjuren, gammalhönsen tycker att han är en mes... :-[
så han kliver som sagt omkring med de som är 10-15 veckor, där funkar det bra.
Gammelhönsen njuter säkert över att slippa bli "våldtagna" ett par gånger om dagen, vilket den förra tuppen roade sig med.... :-\

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 14 jun-07 kl 01:41 »
Jag tänkte faktiskt ochså att skaffa några unghöns men jag ska läser på lite först (eller fråga en massa dumma frågor för tionde gången här på forumet). Jag vill ju dels ha hönor som värper bra, men ochså några som ruvar gärna så att jag ha lite kyckling i frysen för att laga kycklingsoppa på vintern när alla är förkylda.
Och det vore inte fel om dom vore lite mer tama...

Jag fick hönsflocken när fågelinfluensa-hysterie var som störst, visste ingenting om höns, hade aldrig haft några, men fick dom för att nacka eller behålla levande -det fick jag bestämma själv.
Så jag gav mig och dom en chans att försöker.

Tuppen våldför sig inte på hönsen, det tycker jag är trevligt, men han ska ändå visa vem som bestämmer och dom ska följer med honom in när det börjar bli mörkt.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 28 jun-07 kl 09:50 »
Vill meddela att han nu blev akcepterad av hönsen och nu vaktar dom, tar in dom till natten, och tar hand om dom -nu när han får. Han även jagade in hela flocken (igår) under en gammal vagn som står på gården som skydd när det var en attack från luften. Jag kunde inte se rovfågeln, bara att tuppen Allan tog hönsen i säkerhet.
Så han är duktig och stolt och glad nu !  :D

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #12 skrivet: 28 jun-07 kl 10:43 »
Duktig tupp.
 :)
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Lena A

« Svar #13 skrivet: 28 jun-07 kl 11:45 »
Vad bra att allt löste sig!  ;D

Vad tror ni kommer att hända med min vad-jag-tror-är-en-tupp-kyckling när han växer upp med 5 vuxna hönor och en årsgammal tupp?

Jag hade hoppats att lilla kycklingen var en höna men jag tror tyvärr inte det (fast jag kan ha fel). Den lille går i flocken nu och beskyddas än av sin mor men jag undrar vad som händer när han blir äldre och könsmogen.

johe71

« Svar #14 skrivet: 28 jun-07 kl 12:24 »
men jag undrar vad som händer när han blir äldre och könsmogen.

då kommer han först att få kämpa sig upp i rang förbi de fem hönorna, antagligen en i taget och med lite småbråk eftersom hönorna inte helt frivilligt släpper förbi någon i rang... och sen så kommer tupparna att göra upp om vilken tupp som har högst rang...

är det i boken "höns i trädgård" (eller någon annan kanske?) där det står ganska utförligt beskrivet om den livliga tiden på hösten (om man nu fick sina kycklingar på våren alltså) som man kommer att få om man har en stor flock (30 höns) och kanske 10 tuppkycklingar som ska kämpa sig förbi alla dessa höns och sedan bestämma sin inbördes rangordning med de gamla tupparna och som om det inte vore nog så har man dessutom 10 hönskycklingar som ska försöka kämpa sig upp i rang bland de vanliga hönsen ... fjärdrar överallt :)
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 12:25 av johe71 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser