Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånggrindar  (läst 1876 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Fånggrindar
« skrivet: 10 jun-07 kl 13:11 »
Eftersom jag behöver behandla mina djur så har jag satt upp fånggrindar samt gjort ett foderbord bakom den. Nu ska jag bara lura kossorna att använda den också.

Lite frågor till er som redan har såna:
Hur högt har ni underste balken i fånggrinden från marknivå?
Hur brett är springan när fånggrinden är låst?

Tips för hur man får sin ko att titta genom den?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

nordtravare

• Medelpad
Re:Fånggrindar
« Svar #1 skrivet: 10 jun-07 kl 20:51 »
Hej se efter att den inte är för hög så att dom inte fassnar och inte kommer loss  den får inte vara för hög

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 10 jun-07 kl 21:22 »
Nu sitter den på 35cm högt, det verkar ok för mina rödkullekor, kanske till och med lite lågt eftersom ena kor inte sänker huvudet tillräckligt för att stänga grinden. Däremot tycker gallowaytjuren Pudding att den är för högt och vill överhuvudtaget inte stoppa in huvudet.  Det kommer säkert om ett år när han är större än våra kossor men nu är han fortfarande 15 cm lägre. Han behöver dock komma in där för jag behöver ha honom fast till bvd-provtagning.

Förresten när vi ändå är igång, hur stor har ni öppningen till kalvgömman? Höjd x bredd.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-07 kl 23:36 »
Hur små Rödkullor har du ?  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 11 jun-07 kl 10:26 »
Hur små Rödkullor har du ?  ;)

Normalstora. Jag är mest ute efter ett mått att börja på för jag kan ställa fånggrinderna från alldeles för stor till en liten jäkla springa. Att jag sedan behöver justera är ju en annan historia.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-07 kl 21:49 »
Jag har 18 cm till mina Fjällkor  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 13 jun-07 kl 10:59 »
utfodra dem med god mat i grindarna..kraftfoder o tex äpplen i grindarna...

har du grindar som är både låsbara o ej så kan du ju låta den vara olåsta i början...
då står ju allihop o äter o slamrar med grindarna... så brukar kalvar o ungdjur vänja sig att det inte är så farligt..

tyvärr så brukar självstängande foderhäckar ( köptas) vara ett bra sätt att få korna o tappa öronmärkena..
Gäller då helst fjällisar då de i allmänhet är lite mindre än tex kött raser o större mjölkkor som grindarna är gjorda för.
så i bland så kan fjällisarna dra ut huvudet fast grinden är stängd..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser