Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stängsla in får  (läst 6763 gånger)

Lusa

• Gäst
stängsla in får
« skrivet: 10 jun-07 kl 12:18 »
Går det bra att stängsla får med endast nät? eller behövs det tråd också?

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:stängsla in får
« Svar #1 skrivet: 10 jun-07 kl 13:20 »
Jag tycker att det har gått bra med bara fårnät till fåren. så länge det finns bete kvar i hagen ska det väl inte vara något problem. Får är "snälla" och betydligt lättare att stänga in än getter.

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Henning

« Svar #2 skrivet: 10 jun-07 kl 17:28 »
Går det bra att stängsla får med endast nät? eller behövs det tråd också?

Du bör också tänka på följande:
- Använd nät som är minst 90 cm högt.
- Se  till att vända det rätt. De små maskorna ska vara nertill.
- Änd- och hörnstolpar ska vara så kraftigt förankrade att de tål rejäl sträckning av nätet.
- Skruva ihop två kraftiga ribbor eller järn om hela nätets bredd när du ska spänna. Använd ett spärrblock så har du full koll på spänningen. Fäst spärrblocket i ribban och i en traktor. Andra änden på nätet spikas med dubbla krampor i varje tråd
- Såga ej av stolparna i höjd med nätet. Det kan vara bra att kunna sätta en eltråd över om det visar sig nödvändigt.
- Fäst nedersta nätråden nära marken. 5 cm är lagom.

Rätt uppsatt kan ett fårnät hålla formen i flera decennier. Gör man det inte omsorgsfullt får man ständigt hålla på att förbättra samt hämta fåren i grannens trädgård.

Sist men inte minst är det viktigt att fåren har bete som de trivs med. Är det för lite att äta, förvuxet eller skuggat gräs eller sådant de inte gillar t.ex hundäxing blir det stora påfrestningar på stängslet.
« Senast ändrad: 10 jun-07 kl 17:28 av Henning »

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #3 skrivet: 10 jun-07 kl 19:39 »
Frågan är väl snarare om det är så att du vill hålla fåren inne, då går det utmärkt med nät. Men vill du hålla rovdjuren ute bör du nog ta och sätta upp el-trådar utanpå nätet...

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #4 skrivet: 10 jun-07 kl 19:52 »
Och om jag inte vill stänga in fåren? Hur funkar det att ha får lösa på gården? Vi bor på en gård längst upp på vägen, alltså flera kilometer till nästa gård åt ena hållet. Det ligger diock flera gårdar och en trafikerad väg ca 500 m till 1 km före vår gård. Hur hemkära kan man få får?

Jag funderar lite på att sätta ett färister i vägen och sen göra ett stängsel lååångt åt sidorna från vägen för att hindra framfarten direkt neråt byn, men ha det helt fritt uppåt skogen. Men detta är verkligen bara en ide, jag vill gärna ha mothugg, å då kör vi på hagar.

Mitt andra alternativ är grangärdesgård. Hur funkar det tror ni?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #5 skrivet: 10 jun-07 kl 20:09 »
Nja vad jag menade var att det räcker med ett rätt så enkelt stängsel för att hålla fåren inne (om bra bete finns). Men för att hålla rovdjuren ute så kräver det lite mer av stängslet... Men har man inte rovdjur i närheten så du duger det med ett stängsel utan el...

Barbamamman

• Hobbybonde
« Svar #6 skrivet: 12 jun-07 kl 08:12 »
Hej
Jag har eltrådar runt hela min hage, allt mellan 5 och 7 st och ca 1.10 m högt. Elen är alltid på och ligger nära boningshuset.
Jag fick lamm sista två veckorna i maj och tro på f*n om inte en hungrig räv GRÄVDE sig under och in på natten och tog ett bagglamm av mig! >:(  Hittade det med huvudet avbitet 50 m längre ner mot bäcken.
Jag som trodde att jag "garderat med kryss" när jag stängslade så noga. Räven grävde sig också in under väggen in till fårhuset (en gammal liten lada som tyvärr inte har betonggolv) och in i lamningsboxen där tackan var med sina två lamm.
Tråkigt att lära sig saker på det här sättet men tackan hade ju som tur var ett lamm till.
Man lär så länge man lever  ;D
Åsbohöns, Islandshästar, Får - Gute/Gotland, Shetland sheepdogs,  Rottweiler ...........och en jäkligt lycklig man!!

gurkan

« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 10:58 »
Räven grävde sig också in under väggen in till fårhuset (en gammal liten lada som tyvärr inte har betonggolv) och in i lamningsboxen där tackan var med sina två lamm.

Vilken jävla räv!  >:(

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #8 skrivet: 15 jun-07 kl 10:41 »
Okej, det får bli ordentligt elstängsel för räv finns ju överallt, så även här.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Dollar

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 15 jun-07 kl 14:28 »
Jag har mina 5 tackor med 8 lamm på bete tillsammans med 9st tjurar. Vi har bara vanlig eltråd 3 st och det funkar hur bra som helst. Inget problem med att en räv skulle ta lamm. Vi har en del räv här, även björn.

Att ha får lösa som du beskrev tror inte jag på, de är ju inte lika hemkära som getter är även om fåren är tama osv. Du vet ju att gräset är ju alltid grönare på andra sidan ;)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Lusa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 jun-07 kl 17:37 »
Hej
Jag har eltrådar runt hela min hage, allt mellan 5 och 7 st och ca 1.10 m högt. Elen är alltid på och ligger nära boningshuset.
Jag fick lamm sista två veckorna i maj och tro på f*n om inte en hungrig räv GRÄVDE sig under och in på natten och tog ett bagglamm av mig! >:(  Hittade det med huvudet avbitet 50 m längre ner mot bäcken.
Jag som trodde att jag "garderat med kryss" när jag stängslade så noga. Räven grävde sig också in under väggen in till fårhuset (en gammal liten lada som tyvärr inte har betonggolv) och in i lamningsboxen där tackan var med sina två lamm.
Tråkigt att lära sig saker på det här sättet men tackan hade ju som tur var ett lamm till.
Man lär så länge man lever  ;D

Mycket tråkigt på lammet som räven stal  :(

Det är under lammperioden det är fint med hund i hagen  :)
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 17:38 av Lusa »

Lusa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jun-07 kl 17:37 »
tack för alla svar och tips!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #12 skrivet: 18 jun-07 kl 07:58 »
Har haft enbart stängsel över vintern. Framåt våren började dock fåren rymma, för då var gräset verkligen grönare på andra sidan. Speciellt om barnens farmor matade fåren med maskrosblad, då blev det strömhopp över stängslet. Visserligen på den sträcka som var de allra första stängsel jag byggde, och jag skäms riktigt över kvaliteten där. Sträckning, sträckning, sträckning.

De rymde också när vi alla var magsjuka, och exakta tider för utfordring inte hölls nu i våras. Nöjda får rymmer inte.

Nu har jag satt en eltråd ovanför på vinterhagen och en hage till i omedelbar anslutning till gårdscentra, så de verkar ha fått lite respekt för stängsleet igen. Skall sätta eltråd över på en hage vi har 400 meter bort på utskiftet, där det dessutom finns oskyldiga grannar med trädgårdar och milt trafikerad väg. Resterande fyra hagar får vara utan elstängsel. Kanske elstängslar in lite skogsbete dock, mycket fint gräs i en tallbevuxen gammal inäga.

När fåren har rymt har de hållit sig kring gården, rent av aldrig gått över fastighetsgränsen. Vi omgärdas av skog med obefintligt bete, och har inga grannar och är sist på vägen. Det underlättar.

För en vecka sedan rymde vår rymmerska no 1 med sitt lamm när välkomsthagens bete var slut, hon drog ner till gamla trygga vinterhagen och idisslade, och gjorde små räder ut för buskarna kring gårdscentra och längst bäcken. Tog det som ett tydligt besked på att det var färdigbetat i välkomsthagen, och flyttade dem till en ny hage. Det lammet har fått hårdträning i rymning, så hon skall definitivt in i frysen.

Är inte speciellt oroad över rovdjur, räv finnes, men lamningarna sker i vinterhagen direkt i anslutning till ladan och gårdscentra. Gutefår har horn, och lammen är inte en meter från tackan de första veckorna. Tackorna jagade bort katterna när lammen var små.

Vanligt stängsel känns mer stabilt än el, men är väl dyrare. Går åt fler stolpar, och 100 meter stängsel kostar betydligt mer än 300 meter tråd. För att inte tala om tidsåtgången. Men stängsel håller förhoppningsvis och är inte beroende av fungerande el.

Nöjda får verkar inte rymma, så det kanske egentligen är bra om de gör det så man får en tydlig signal om när de är missnöjda med betet. Fast nu har jag lärt mig att läsa deras bräkanden, så man flyttar dem i tid. Lite gnäll går bra, men när det passerar en gräns är det dags att byta hage.

Problemet med vårat fårstängsel är att vi har kuperad terräng med grunt berg, och ibland står stolparna verkligen inget vidare, bara nedslagna någon decimeter. Men bara hörnen står ordenligt med stöd (två extra stolpar med brädor på diagonalen mot hörnstolpen) och spänt nät enligt konstens regler så verkar det fungera hyfsat ändå. Fast man "får" gå och resa en del lutande stolpar upp igen.

Med idealisk mark och ordentlig jordmån borde det inte vara några problem. Här finns nästan inte en enda horisontell yta.
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 08:00 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ica

« Svar #13 skrivet: 18 jun-07 kl 14:03 »
 :P Vi trodde vi var ordentliga ifjol när vi gick och spände vårt nya stängsel med spett samtidigt som vi najade fast i stolpen och stängslet åt alla håll och kanter.

TYDLIGEN så räcker inte det när det är typ 160 kg tryck på nätet (fyra får som sträcker sig utanför stängslet) och stolparna inte är tillräckligt nedslagna.

Nåja, det blir till att göra om det stängslet tror jag. Förr, eller senare, kommer det inte att palla för tryckte längre. Man lär så länge man lever...

Är det ingen av er som använder sig av det orangea elnätet? Har sett det på ett flertal ställen nu men inte tordats gå in till ägarna och fråga vad de tycker om den lösningen. Dom ser inte ut att ha det som en tillfällig lösning i vilket fall utan som ordinarie hage.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Barbamamman

• Hobbybonde
« Svar #14 skrivet: 18 jun-07 kl 14:59 »
Är det ingen av er som använder sig av det orangea elnätet? Har sett det på ett flertal ställen nu men inte tordats gå in till ägarna och fråga vad de tycker om den lösningen. Dom ser inte ut att ha det som en tillfällig lösning i vilket fall utan som ordinarie hage.

Jo, vi var tvungna att köpa två längder (50 m/st) av orange el-fårnät i vintras. Stormen fällde ett träd precis över fårstaketet. Jag tycker att det har fungerat över förväntan!! ;D
Det är dessutom perfekt att använda om man bara vill stängsla av en begränsad yta ett tag, men en stor portion tålamod när man tar ut det ur paketet och vecklar ut det. Det har en nästan läskig förmåga att trassla in sig i stolparnas spetsar, men förutom det är jag jättenöjd och skulle gärna ha det permanent. Kostar ca 700-800 kronor hos Lantmännen.
//Ewa
Åsbohöns, Islandshästar, Får - Gute/Gotland, Shetland sheepdogs,  Rottweiler ...........och en jäkligt lycklig man!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser