Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tänker ni om att kosta på sina höns veterinärvård?  (läst 1748 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Läser allt oftare om folk som ringer in veterinär för sina höns.

För mig låter det helt galet faktiskt. Jag har mina höns för självhushållning och tänker att de är lantdjur som jag har för mat (kött och ägg). Tycker ofta det verkar som att folk låter hönsen må dåligt ganska länge utan att avliva. Enligt min erfarenhet så blir höns oftast inte bra om det blivit riktigt sjuka, så jag brukar avliva dem om jag märker att de bara blir sämre. Håller inte på med dem så mycket. Det kanske inte ens är önskvärt att en höna som blivit riktigt dålig överlever. Tänker på smitta och kanske även på att föra vidare dåliga gener.

Om man kostar på hönsen veterinär så blir det i mina ögon ett sällskapsdjur och inte ett lantdjur.

Hur ser ni andra på det hela? :)

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Vad tänker ni om att kosta på sina höns veterinärvård?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-25 kl 01:02 »
Hit kommer inte någon veterinär till hönsen om jag är hemma. Vet faktiskt inte hur långt frun kan gå. Hon har lite svårt att låta bli att behandla (i och för sig hedervärt, men man måste se var gränsen går). Vi (hon) har haft veterinär ute till hopplöst fall med en tacka som borde avlivats direkt, och lite (tror jag) onödiga besök hos veterinär med hundarna. Men men, hundarna förstår jag.

Vi har haft höns i köket som piggnat till och blivit bra höns efter lite vitaminer och värme, så inte är det fel att ta hand om dem, och lamm som precis klarat sig på samma sätt som vuxit upp och blivit fina djur. Men när det gäller veterinär idag så gäller det att tänka efter. 20 000 kronor för att vi trodde en hund ätit plast, och veterinären röntgade 4 gånger och verkligen mjölkade försäkringen... Man behöver verkligen se upp!

Efwa

• Uppland
SV: Vad tänker ni om att kosta på sina höns veterinärvård?
« Svar #2 skrivet: 27 jan-25 kl 10:47 »
För mig är fåglarna nyttodjur även om jag verkligen älskar mina gäss (men inte som husdjur). Jag försöker behandla de som går dvs lätta grejer som ögoninflammationer, bumblefoot, stopp i i krävan, gapmask etc.
Ibland har vi även hittat medtagna höns som fått någon/några dagar inne i värme och ibland har det fungerat och ibland inte.

Jag har mina gränser och tar hellre livet av dem för tidigt än för sent men givetvis har jag varit för sen några gånger när jag trott att det varit en sak men haft fel och slutet kom tidigare än jag trott.

Nä, någon veterinär tar jag inte ut till mina fåglar och inte åker jag in med dem heller. Det skulle vara om jag misstänker någon smitta som kan påverka andra djur eller vilda fåglar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1157 gäster, 2 användare
torbjorn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser