Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morgontrött Kia  (läst 65179 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #40 skrivet: 15 okt-24 kl 16:31 »
En av bröderna fick tag i ett kanonbra batteri på det sättet. Om de är seriösa på skroten så testar de, och då kan man få tag i ett som har riktigt bra värden.

Men jag ser det lite svartare, att de flesta missköter sina batterier så man får ett med 20% kvar...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #41 skrivet: 15 okt-24 kl 18:42 »
Nu ska jag bara fixa batteriet också. Vad har ni för erfarenhet att köpa begagnat bilbatteri uppladdade och kontrollerade på skroten?

Dåliga...
Du har en diesel, dom är betydligt kinkigare än vilken bensinare som helst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #42 skrivet: 15 okt-24 kl 20:45 »
Man ska inte räkna med att personalen på en bilskrot vare sig har några djupare kunskaper om bilbatterier eller vill lägga någon större tid på att testa dem seriöst. Ska man bara ha ett batteri som fungerar för ögonblicket, som man ska sätta i en rishög man ska sälja och är nöjd om den startar då köparen kör iväg från gården, kan man köpa det från skroten. Men förväntar man sig att batteriet ska vara användbart i flera månader eller flera år, och speciellt om det ska användas för svåra kallstarter av en diesel, bör man inte snåla utan då är det bara fabriksnytt batteri som gäller, om man inte har som hobby att pyssla om gamla batterier och är tillräckligt kunnig för att välja ut ett bra exemplar.

mulen

• Lappland
« Svar #43 skrivet: 15 okt-24 kl 22:31 »
En av bröderna fick tag i ett kanonbra batteri på det sättet. Om de är seriösa på skroten så testar de, och då kan man få tag i ett som har riktigt bra värden.

Men jag ser det lite svartare, att de flesta missköter sina batterier så man får ett med 20% kvar...

Det ska vad jag förstår vara testat och uppmätt och garanti på det. Det ska stå hur många procent det är på.

Skogsvilde

• -
« Svar #44 skrivet: 16 okt-24 kl 04:14 »
Det ska vad jag förstår vara testat och uppmätt och garanti på det. Det ska stå hur många procent det är på.

Se Torbjörns svar.

Vill du slippa problem de närmaste åren så köper man sig trygghet med bra batteri från början.
Speciellt om dina kallstarter inte resulterar i att bilen blir genomvarm var gång.
Även vintertid.

Ps...
Jag skulle utan tvekan köpa ett bättre begagnat batteri om det skulle vara till en bensinare.
Som tex till min volvo V50 som hoppar igång på ett halvt varv.
Beroende på att bensinen tänds med gnistan från tändstiftet.
Dieselmotorn börjar man med att värma upp förbränningsutrymmet med glödstiftet, när man startar så kan motorn behövs snurra flera varv innan injektorn anser att det är varmt nog för att trycka in diesel som tänder om man har tur.
Annars snurrar motorn och var fjärde takt trycker den in diesel som dels rinner ner i oljan eller följer med ut i avgasröret och ställer till det i partikelfiltret till motorn tänder.
« Senast ändrad: 16 okt-24 kl 12:41 av Skogsvilde »
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #45 skrivet: 16 okt-24 kl 10:01 »
En dieselbil, i synnerhet en med partikelfilter, ska överhuvudtaget inte användas till småkörningar. Den måste få gå en halv eller en timme i sträck åtminstone de flesta gånger motorn har startats, så den får chans att regenerera (bränna ur) partikelfiltret vid behov.

Skogsvilde

• -
« Svar #46 skrivet: 16 okt-24 kl 12:34 »
En dieselbil, i synnerhet en med partikelfilter, ska överhuvudtaget inte användas till småkörningar. Den måste få gå en halv eller en timme i sträck åtminstone de flesta gånger motorn har startats, så den får chans att regenerera (bränna ur) partikelfiltret vid behov.
Precis... Det är enormt många som fått problem med sina partikelfilter när dom bara åker lokalt.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #47 skrivet: 25 okt-24 kl 14:41 »
Problemen fortsätter - nu säger verkstan att spindelleden behöver bytas. Själv märker jag inget när jag kör… hur länge kan jag köra med en sliten spindelled utan symtom och vad händer om jag inte byter den?

mulen

• Lappland
« Svar #48 skrivet: 25 okt-24 kl 14:42 »
Fel formulerat inte sliten utan glapp

Skogsvilde

• -
« Svar #49 skrivet: 25 okt-24 kl 17:33 »
Problemen fortsätter - nu säger verkstan att spindelleden behöver bytas. Själv märker jag inget när jag kör… hur länge kan jag köra med en sliten spindelled utan symtom och vad händer om jag inte byter den?

Det kan gå bra tills nästa besiktning eller så säger den upp sig om kvart 14 dagar.
Det är ett slags lager och det som antagligen hänt är att det kommit in vatten eller grus pga att gummitätningen är sönder.
Pga spricker eller att mössen tuggat på den.
Rost och grus maler sakta ner kulor och lager tills det helt enkelt släpper från varandra.
När det händer så trillar bärarmen loss och hjulet viker sig.
I de flesta fall slutar det med att bilen blir skrot.
Har du tur händer det i låg hastighet och du får på sin höjd skrotningspremien.
Har du otur så sker det i hög hastighet och försäkringsbolaget kan ge ersättning pga att det var en olycka, har du tur så har du glädje av denna utbetalningen.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #50 skrivet: 26 okt-24 kl 09:09 »
Låter otäck om det händer i hög hastighet, kan jag själv bli skadad då?
Hade ni bytt omedelbart?

Skogsvilde

• -
« Svar #51 skrivet: 26 okt-24 kl 09:12 »
Låter otäck om det händer i hög hastighet, kan jag själv bli skadad då?
Hade ni bytt omedelbart?

"Har du tur kan du få glädje av utbetalningen" Jo du kan bli skadad.
Jag hade antagligen bytt rätt snart.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #52 skrivet: 26 okt-24 kl 09:26 »
Borde det inte ge några varnings symtom innan det blir så farligt?

Skogsvilde

• -
« Svar #53 skrivet: 26 okt-24 kl 11:23 »
Borde det inte ge några varnings symtom innan det blir så farligt?

Man kan märka att bilen blir fladdrig strax innan det går åt helskotta.

Problemet i dag är att moderna bilar har servostyrning och förutom att hjälpa dig svänga så håller den emot en del.
Det innebär att man känner av vibrationer betydligt senare.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #54 skrivet: 26 okt-24 kl 13:50 »
Oki ja byter den till veckan. 1000 kr lån vara värt för livet
Finns det bara spindelleder fram eller även bak

Skogsvilde

• -
« Svar #55 skrivet: 26 okt-24 kl 13:55 »
Oki ja byter den till veckan. 1000 kr lån vara värt för livet
Finns det bara spindelleder fram eller även bak

Bara fram på den bilen.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #56 skrivet: 28 okt-24 kl 09:35 »
Imorse startade inte bilen alls, glömt att ha i motorvärmare. Inte ens med batteristartare, tror ni ändå att det kan vara batteriet? För sen, 2 timmar med motor laddare så fick jag igång den

Skogsvilde

• -
« Svar #57 skrivet: 28 okt-24 kl 09:40 »
Imorse startade inte bilen alls, glömt att ha i motorvärmare. Inte ens med batteristartare, tror ni ändå att det kan vara batteriet? För sen, 2 timmar med motor laddare så fick jag igång den

Precis så uppförde sig min gamla dieselsubaru, daihatsu, caddy.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #58 skrivet: 28 okt-24 kl 10:28 »

Var det full fart på startmotorn eller gick den långsammare än vanligt?  Mätte du batterispänningen och kollade hur mycket den sjönk medan startmotorn kördes?
Gjorde du något försök att rulla eller bogsera igång bilen? Startade den i så fall lätt då?

Hjälpstartanordningar har ju ofta inte direkt försumbart inre motstånd, så det är långt ifrån säkert att det blir lika bra startförhållanden med en sådan som med ett batteri i bra skick på plats i bilen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #59 skrivet: 28 okt-24 kl 10:30 »
Visst kan glödstiften vara dåliga, men inget blir bättre av ett dåligt batteri. Om du mäter spänningen över batteriet och sedan slår på tändningen så du ser vad som händer när glödstiften jobbar, och så ser vad som händer efter innan du vrider på startmotorn. Glödstiften tar en del, men inte i närheten av vad startmotorn tar, men om spänningen över batteriet far ner rejält bara av glödstiften så säger det att stiften är bra och batteriet dåligt.

Batteristartare kommer i olika tappning, så det är svårt att gissa vad din duger till. Jag brukar starta med ett friskt batteri och korta kablar (har ett 45 Ah som är perfekt till allt som behöver lite 12 V, startar stora motorer med det), men får man inte bra kontakt så hjälper inte det heller. Och är batteriet helt slut i fordonet så kan det vara svårt. Jag tycker det är tryggt att ha ett färdigt start-kit när det jävlas, för då tar det bara ett par minuter så är man igång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
mrnic, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser