När nu bilen är 15 år gammal så är det inte alls förvånande om det behövs en översyn av kopplingshydrauliken. Ofta blir ju bromsvätskan aldrig bytt där även om den har bytts i broms-delen av systemet, och det är inte alls omöjligt att t ex gammal vattenhaltig bromsvätska har orsakat gravrost i huvud- eller slavcylindern. Eller helt enkelt att gummipackningar har passerat bästföredatum och börjat bli lite väl dåliga. Jag har en Peugeot av ungefär samma årsmodell stående, och den har likartade kopplingsproblem.
Normalt kommer det inte in luft i hydraulsystemet av sig självt annat än om man har skruvat isär någonting eller nivån i behållaren har varit för låg. Så om det finns luft i systemet utan att det har mekats, bör man hitta och åtgärda anledningen.
På en del bilar krävs det speciella metoder för att lufta kopplingshydrauliken, så man bör läsa på noga i verkstadshandbok innan man försöker lufta.
Dock kan man gärna öppna luftnippeln, trampa ner kopplingspedalen med nippeln öppen och kolla hur den bromsvätska som kommer ut ser ut. Är den mörk eller grumlig så är det dags att byta, likaså om den inte luktar lika starkt som ny bromsvätska. Kom ihåg att stänga nippeln innan pedalen som släpps upp (det är bra att ha en medhjälpare), så det inte sugs in luft bakvägen.