Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morgontrött Kia  (läst 38923 gånger)

mulen

• Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #20 skrivet: 09 okt-24 kl 10:02 »
Kopplar den alltså inte ur ordentligt när du trampar ner pedalen? Är det kopplingsvajer eller hydraulisk manövrering av kopplingen?
Hur vet jag det? Det är manuell växling

mulen

• Lappland
« Svar #21 skrivet: 09 okt-24 kl 10:05 »
Nej den kopplar inte ur och kopplar inte i. Men sen vips så funkar kopplingen utan problem, fast jag får trampa långt ner, för att sedan inte fungera och växlarna går inte att rubba. Sen stannar jag bilen, stänger av. Joxar runt med växellådan och då fungerar allt igen, kopplingen tar dock fortfarande lååångt ner

mulen

• Lappland
« Svar #22 skrivet: 09 okt-24 kl 10:08 »
Kan det vara så att jag bara behöver lufta systemet?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #23 skrivet: 09 okt-24 kl 10:53 »
Nej den kopplar inte ur och kopplar inte i. Men sen vips så funkar kopplingen utan problem, fast jag får trampa långt ner, för att sedan inte fungera och växlarna går inte att rubba. Sen stannar jag bilen, stänger av. Joxar runt med växellådan och då fungerar allt igen, kopplingen tar dock fortfarande lååångt ner

I bästa fall har du hydrauliskt system.
Då han det räcka med att byta bromsvätska.
I värsta fall måste man byta lamellen och om man har riktigt otur har det gått så illa att svänghjulet gått varmt.

Anledningen att det är svårt att vispa runt i lådan är att när kopplingen inte släpper så driver det runt ingående axel och då blir det spänningar i lådan som bromsar upp vispen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 09 okt-24 kl 14:47 »
Jag har full bromsvätska, funkar det att lufta kopplingen tro?

mulen

• Lappland
« Svar #25 skrivet: 09 okt-24 kl 14:50 »
Gick hyfsat bra att köra 5 mil idag. Men jag fick stanna två gånger när det inte gick att växla alls. Å sen gjorde den samma dumma sak igen att den inte ville starta med växel i, då tog inte kopplingen alls utan den ville skutta fram. Jag tar ur nyckel sätter igång igen och då funkar allt felfritt 😅 blir lite smått galen på den här bilen

torbjorn

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 09 okt-24 kl 22:01 »
När nu bilen är 15 år gammal så är det inte alls förvånande om det behövs en översyn av kopplingshydrauliken. Ofta blir ju bromsvätskan aldrig bytt där även om den har bytts i broms-delen av systemet, och det är inte alls omöjligt att t ex gammal vattenhaltig bromsvätska har orsakat gravrost i huvud- eller slavcylindern. Eller helt enkelt att gummipackningar har passerat bästföredatum och börjat bli lite väl dåliga.  Jag har en Peugeot av ungefär samma årsmodell stående, och den har likartade kopplingsproblem.

Normalt kommer det inte in luft i hydraulsystemet av sig självt annat än om man har skruvat isär någonting eller nivån i behållaren har varit för låg. Så om det finns luft i systemet utan att det har mekats, bör man hitta och åtgärda anledningen.
På en del bilar krävs det speciella metoder för att lufta kopplingshydrauliken, så man bör läsa på noga i verkstadshandbok innan man försöker lufta.
Dock kan man gärna öppna luftnippeln, trampa ner kopplingspedalen med nippeln öppen och kolla hur den bromsvätska som kommer ut ser ut. Är den mörk eller grumlig så är det dags att byta, likaså om den inte luktar lika starkt som ny bromsvätska. Kom ihåg att stänga nippeln innan pedalen som släpps upp (det är bra att ha en medhjälpare), så det inte sugs in luft bakvägen.

mulen

• Lappland
« Svar #27 skrivet: 10 okt-24 kl 00:21 »
Kan det vara så enkelt att bromsvätskan behöver bytas alltså?
Jag befarar det värsta att hela kopplingen behöver bytas. Men idag har bilen gått hyfsat , har jag inte fått in någon växel så har jag kunnat frilägga å sedan dubbel eller trippeltrampat kopplingapedalen och sedan har kopplingen känts normal ett tag. Det är så lustigt att den kan vara så trög men samtidigt lika fort kännas normal å sedan trög igen.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #28 skrivet: 10 okt-24 kl 08:05 »
Det är lönlöst att spekulera utan att felsöka och undersöka saken. Ytterligare en sak du kan kolla är hur slavcylinder, kopplingsarm mm rör sig när du trampar ner och släpper kopplingspedalen.
Gammal bromsvätska kan vara en orsak till problemet, men som jag skrev så är det ju stor sannolikhet att den gamla bromsvätskan har orsakat följdfel.
Ska man ändå byta bromsvätska är det ju inte så svårt att byta tätningar i cylindrarna och ev hona dem när man liks håller på.

mulen

• Lappland
« Svar #29 skrivet: 10 okt-24 kl 14:18 »
Det märkliga är att om kopplingen inte tar så jag inte får i någon växel, om jag stänger jag av motorn och startar igen så funkar det att växla normalt ett tag. Men koppling å el har det någon samband? Tänker om det är något elfel på den?
Motorlampan lyser den om kopplingen är paj?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #30 skrivet: 10 okt-24 kl 20:09 »
Nej, på en bil med manuell växellåda och koppling finns det som regel ingen elektronik alls som har med kopplingen att göra, och därmed har ingen styrenhet med makt att tända motorlampan någon aning om eventuella problem med kopplingen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 12 okt-24 kl 16:04 »
Gammal olja och att det lossat någon liten bit gummi eller rost som far omkring och täpper till ibland kan vara orsak till problem som kommer och går. Något som ofta händer i bränslesystemet, men även i i broms/koppling.

Våran Hyundai som är rätt lik Kian i mycket har problem med kopplingen som kräver att man trampar pedalen i mattan för att den skall frikoppla. Ibland kasar gummimattan upp bakom pedalen utan att man märker det, och då blir det besvärligt...

Skogsvilde

• -
« Svar #32 skrivet: 12 okt-24 kl 18:00 »
Tittade på grannens diesel-KIA och konstaterade att det är hydraulisk koppling i den.
Och då kan det som nämns finnas risk för skit i systemet.
Den är dessutom sammankopplad med bromsens tank.

Jag skulle antagligen börja med att försöka skölja ur systemet ner till kopplingen och byta ut all bromsvätska i hela systemet.
Noterade dock inte att det satt någon givare som håller koll på nivån.
Om det gör det så kan det larma på olika sätt, en separat lampa som lyser upp.
Eller att det kommer upp.so. en uppmaning att läsa ut felkoderna.
Det är billigare att lägga in det i bilens dator.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #33 skrivet: 13 okt-24 kl 12:35 »
Om det är slavcylindern behöver hela kopplingen bytas, plockas ur då?

Skogsvilde

• -
« Svar #34 skrivet: 13 okt-24 kl 13:36 »
Om det är slavcylindern behöver hela kopplingen bytas, plockas ur då?

Det beror på hur det är byggt och vad som är felet.

Ärligt talat så är det näst att åka till en verkstad, få dom att diagnostisera och åtgärda dina problem.
Ja.. det är inget som man gärna vill men snart nog blir det ett måste.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #35 skrivet: 13 okt-24 kl 13:48 »
Beträffande slavcylindern och hur mycket jobb det är att byta den, så kolla hos någon bildelsnasare på nätet (t ex Trodo) hur den ser ut. Om det är en ringformad cylinder som sitter runt växellådans ingående axel, så är det ett ganska stort jobb att plocka isär för att renovera eller byta den, eftersom växellådan måste tas ner. Men om det är en "enkel" cylinder som trycker på en hävarm via en tryckstång och sitter utanpå kopplingskåpan eller växellådan, bör det hela vara enkelt gjort. I det senare fallet bör man ganska lätt kunna se slavcylindern om man tittar tillräckligt djupt ner i motorrummet.

mulen

• Lappland
« Svar #36 skrivet: 14 okt-24 kl 20:59 »
Det var dålig och gammal olja som ställde till det med kopplingen :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 14 okt-24 kl 23:00 »
Grattis! Det är skönt när lite underhåll lagar problemet.

mulen

• Lappland
« Svar #38 skrivet: 14 okt-24 kl 23:10 »
Ja verkligen, en nolla mindre i summan. 1000 kr eller byte av koppling 10000. Känns väldigt skönt!

mulen

• Lappland
« Svar #39 skrivet: 15 okt-24 kl 16:27 »
Nu ska jag bara fixa batteriet också. Vad har ni för erfarenhet att köpa begagnat bilbatteri uppladdade och kontrollerade på skroten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser