Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morgontrött Kia  (läst 46767 gånger)

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
Morgontrött Kia
« skrivet: 03 okt-24 kl 09:53 »
Jag har i snart 10 månader haft ett störande problem med min Kia sportage 06
Den är trögatartad på morgonen. Det är en diesel och har jag tur så kommer den ifrån efter 3 glödgning försök. Har jag otur får jag sätta i batteristartare. Och då kickar den igång direkt.
Att jag inte gjort något åt problemet är att Jagger olika bud från olika verkstäder. Jag bytte tändspolarna men det blev ingen skillnad. En firma säger egr ventilen, en annan bränslepumpen, en tredje batteriet
Jag har mätt batteriet det är 12,9 efter körning och ligger runt 12,4-12,7 på morgonen.
Det är alltid om bilen fått stå 9 timmar eller mer som den är svårstartad. Är det kortare tid emellan är det inga som helst problem, då behöver jag inte ens glödga.
Ett nytt batteri är dyrt och jag har inget att testa med, men en ctek laddare är rimligt å bra oavsett att ha, kommer det hjälpa om jag sätter laddaren på batteriet under natten? Eller hinner den inte ladda upp batteriet?
Tänker mest för att veta om det är batteriet.

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #1 skrivet: 03 okt-24 kl 09:55 »
Kan laddaren vara igång och sitta på hela tiden, även när jag kör? Om jag tejpar fast den med silvertejp :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14699
    • Östergötland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #2 skrivet: 03 okt-24 kl 10:17 »
Laddaren tar ingen skada om den sitter kopplad till batteriet hela tiden (bara du drar ut nätsladden när du kör iväg ;D). Nu kanske du gillar att gynna CTEK, jag tycker inte jag har råd med det utan köper på Biltema och det är i stort sett samma laddare. Om man har grejer som drar ström i en bil när den står parkerad så är det bra att ha en smart laddare som kommer ihåg vad den gjorde sist den var ikopplad till nätet. Då är det bara att sätta i nätsladden när man kommer hem, så sköter det sig självt.

Låter som att batteriet börjar bli dåligt.


Skogsvilde

  • Inlägg: 17290
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Morgontrött Kia
« Svar #3 skrivet: 03 okt-24 kl 10:57 »
Det är ditt batteri som sakta men säkert håller på att packa väskan för att resa till varmare länder under vintern där paraplydrinkarna är billiga
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13911
    • Medelpad
SV: Morgontrött Kia
« Svar #4 skrivet: 03 okt-24 kl 12:02 »
Hörs det på startmotorn att den går saktare än vanligt då bilen är trögstartad?
Om du mäter spänningen på batteriet samtidigt som startmotorn körs, hur mycket sjunker den då?
Startar bilen lätt om du rullar eller bogserar igång istället för att använda startmotorn på morgonen?
Hur gammalt är det batteri som sitter i?

Beträffande vad verkstäderna har sagt, så till att börja med finns det inga tändspolar på en dieselmotor.  EGR är också helt utesluten för att orsaka startproblem, innan motorn har startat finns det ju inga avgaser som kan återcirkuleras.

Jag gillar inte Ctek-laddare, innanmätet är lite väl billigt gjort och inte alls tänkt för att tåla svårare miljö än att ligga stilla på ett skrivbord på ett torrt, varmt och rent kontor.  Det finns också åtskilliga fall där just Ctek har börjat brinna. Det finns många andra "smartladdare" som är betydligt mer seriöst gjorda och ofta billigare. Själv gillar jag de laddare som brukar dyka upp då och då som tillfälligt erbjudande på Lidl under något av deras egna varumärken.
Men det finns två saker man måste förvissa sig om, om man ska skaffa en smartladdare för fast anslutning. Dels som Själv är bäste dräng påpekade, att den måste sköta sig själv och inte kräva några knapptryckningar varje gång man ska starta den. Och dels att den inte drar ström från batteriet om den är ansluten till batteri men inte till elnät.

Har väl batteriet börjat tröttna så är det nog först som sist bäst att byta det. Man kanske kan hålla det vid liv ett halvår till med "konstgjord andning" genom underhållsladdning och desulfatering, men i längden är det bättre att byta. Se bara till att inte betala onödigt mycket för det nya batteriet, t ex Biltemas batterier är fullt acceptabla nuförtiden. Ibland kan man få batterier till bra pris när OKQ8 har kampanj. Köp batteriet hos någon stor nasare med god omsättning så är risken mindre att få ett som har stått på hyllan och sulfaterat i flera år.

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #5 skrivet: 03 okt-24 kl 14:01 »
Har jag rätt att byta batteri om jag köper ett nytt å problemet kvarstår? Jag vet inte hur gammalt batteriet är, köpte bilen i kan av en tant som ägt den i alla år ä kört kanske 500 mil om året

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #6 skrivet: 03 okt-24 kl 14:03 »
Det är jag som skrev fel glödstift menar jag, inte tändspolar :)

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #7 skrivet: 03 okt-24 kl 14:07 »
Det som talar för batteriet är ju att det är bara om bilen står stilla 9 timmar eller mer som bilen är trögstartad. Batteriet är inte dött utan stereo å fläkt mm fungerar men den vill inte kicka igång, den har ju startljudet när jag vrider om tändningen men den tänder inte till. Så länge det inte är kallt brukar det funka att glödga 3 gånger men ju kallare det är desto svårare. Har jag motorvärmare på ett par timmar kan den starta lättare och sätter jag dit batteristartare så startar den direkt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17290
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Morgontrött Kia
« Svar #8 skrivet: 03 okt-24 kl 14:36 »
Det som talar för batteriet är ju att det är bara om bilen står stilla 9 timmar eller mer som bilen är trögstartad. Batteriet är inte dött utan stereo å fläkt mm fungerar men den vill inte kicka igång, den har ju startljudet när jag vrider om tändningen men den tänder inte till. Så länge det inte är kallt brukar det funka att glödga 3 gånger men ju kallare det är desto svårare. Har jag motorvärmare på ett par timmar kan den starta lättare och sätter jag dit batteristartare så startar den direkt.

Det finns ett par saker som är uppenbara.
Tanten har kört 500 mil om året.
Det är inte alls många mil alls.
När du glöder så maximerar du ditt strömutag för att värma upp förbrännings utrymmet.
Det är som att öppna en kran på hinken som är full men har mycket beläggningar i botten. Det ser fullt ut men tar slut fort.
Bilen hoppar igång lätt när du laddat batteriet över natten.
När batteriet blir sämre och sämre kan det dra med sig annat och ge dig mer fel.

Så den billigaste och säkraste lösningen är att byta batteri..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13911
    • Medelpad
SV: Morgontrött Kia
« Svar #9 skrivet: 03 okt-24 kl 18:11 »
Om det är originalbatteriet som fortfarande sitter kvar, så är det nog ingen tvekan om det har gjort sitt. Det är sällan ett bilbatteri överlever mer än 10 år, även om det bara klarade sig i 5-6 år finns det ingen anledning att vara missnöjd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14699
    • Östergötland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #10 skrivet: 03 okt-24 kl 18:34 »
Och det räcker med att tanten glömt lyset på en gång och batteriet stått urladdat några dagar innan hon märkte det, för att sänka batteriet för gott.

Det Torbjörn påpekar att man gärna skall köpa ett batteri som inte stått för länge på hyllan stämmer ju verkligen om det sjunkit för mycket i spänning. Nästa gång jag köper ett batteri skall jag ta med spänningsprovaren så jag kan välja ett batteri som ligger högt i spänning.

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #11 skrivet: 03 okt-24 kl 23:30 »
Det är inte original batteri så någon gång är det bytt, men jag måste ta ur det för att undersöka ålder för siffrorna står på baksidan så att säga. Batterilagret säger att det kan vara batteriet, även om strömmen visar ok.
Det sitter ett 95 ah i bilen idag. Original är 100. Bör jag beställa ett 100, ingen prisskillnad men 100 verkar jag bara kunna beställa genom auktionerade firman. Men som sagt kostar strax under 2000 eller nått å det gör ett 95 på melonomen också. Tyvärr har jag ingen biltema i närheten…

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #12 skrivet: 03 okt-24 kl 23:38 »
Men hur funkar bytesrätt på bilbatteri? Jag tänker om det skulle vara något elfel istället eller om problemet helt enkelt kvarstår så känns 2000 kr inte kul att ha slängt iväg

Skogsvilde

  • Inlägg: 17290
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Morgontrött Kia
« Svar #13 skrivet: 04 okt-24 kl 05:14 »
Men hur funkar bytesrätt på bilbatteri? Jag tänker om det skulle vara något elfel istället eller om problemet helt enkelt kvarstår så känns 2000 kr inte kul att ha slängt iväg

Jag tycker att du har bevisat att felet är batteriet är boven när bilen snällt hoppar igång efter laddats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13911
    • Medelpad
SV: Morgontrött Kia
« Svar #14 skrivet: 04 okt-24 kl 07:58 »
Men hur funkar bytesrätt på bilbatteri? Jag tänker om det skulle vara något elfel istället eller om problemet helt enkelt kvarstår så känns 2000 kr inte kul att ha slängt iväg

Har du mätt batterispänningen medan startmotorn körs? En person får stå i motorrummet och hålla testpinnarna på batteripolerna medan en annan sitter i bilen och vrider på nyckeln.

Men, som Skogsvilde säger, jag anser att det redan är bevisat att det är batteriet som är felet.  Om inte annat, prova att sätta ditt gamla batteri i en annan dieselbil och se om den får liknande problem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14699
    • Östergötland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #15 skrivet: 04 okt-24 kl 09:14 »
Om man tittar på uppgifterna om det batteri som man funderar på att köpa så står det CCA (Cold Cranking Amperes) och ett värde, det är ett mått på hur starkt batteriet är kortvarigt när det är kallt. Om bilen behöver t ex 600 så kan man ta ett batteri som har lika mycket eller mer, oavsett hur många Ah det har. Det kommer bättre och starkare batterier hela tiden, så det kanske går att ersätta ditt original 100Ah med ett 60Ah. Tror det var ett 45Ah Optima batteri jag ersatte ett 100Ah med, och bilen som hade en större dieselmotor än Kian hoppade igång hur lätt som helst mitt i vintern. Jättebra batteri, men efter 7-8 år råkade jag glömma något på så det djupurladdades och blev helt värdelöst. Känslig batterityp som Torbjörn förklarade i någon tråd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17290
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Morgontrött Kia
« Svar #16 skrivet: 07 okt-24 kl 18:39 »
Hur går det?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Claude.K

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Morgontrött Kia
« Svar #17 skrivet: 08 okt-24 kl 08:41 »
Jag har i snart 10 månader haft ett störande problem med min Kia sportage 06
Den är trögatartad på morgonen. Det är en diesel och har jag tur så kommer den ifrån efter 3 glödgning försök. Har jag otur får jag sätta i batteristartare. Och då kickar den igång direkt.
Att jag inte gjort något åt problemet är att Jagger olika bud från olika verkstäder. Jag bytte tändspolarna men det blev ingen skillnad. En firma säger egr ventilen, en annan bränslepumpen, en tredje batteriet
Jag har mätt batteriet det är 12,9 efter körning och ligger runt 12,4-12,7 på morgonen.
Det är alltid om bilen fått stå 9 timmar eller mer som den är svårstartad. Är det kortare tid emellan är det inga som helst problem, då behöver jag inte ens glödga.
Ett nytt batteri är dyrt och jag har inget att testa med, men en ctek laddare är rimligt å bra oavsett att ha, kommer det hjälpa om jag sätter laddaren på batteriet under natten? Eller hinner den inte ladda upp batteriet?
Tänker mest för att veta om det är batteriet.

Tändspolens funktion är att ge gnista till tändstift, vilket dieslar inte har.
För att kolla om batteriet är dåligt, sätt dit ett annat. Om man tycker att batteri är dyrt och inte vill ordna ett sådant, då är väl hela bilen rätt onödig att ha för batteri är en av de billigare och enklare komponenter som går sönder i en bil. Om man vill skruva själv utan dyrare utrustning så måste man byta ut delar för att felsöka.

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #18 skrivet: 09 okt-24 kl 01:12 »
Ja hur går det undrar ni, har inte hunnit byta batteri än, då den startar rätt bra om den får ha motorvärmare på ett par timmar. Dock har ett nytt problem dykt upp nu. Kopplingen, tar dåligt, ibland inte alls och jag får dubbeltrampa eller frilägga eller stanna bilen, stänga av och lägga i en växel. Det underliga är att stannar jag bilen och lägger i alla växlar så funkar kopplingen igen. Dock hände något märkligt precis nu, när jag stannade bilen och försökte starta den igen med växel i och kopplingen nere så orkade bilen inte starta utan bara tuggade ett tag tills den startade, utan växel starta den utan problem…
Kopplingen tar alltså, ibland men väldigt långt nere, ibland tar den inte alls.
Detta måste ju åtgärdas så fort som möjligt, ska åka om verkstad i veckan.

torbjorn

  • Inlägg: 13911
    • Medelpad
SV: Morgontrött Kia
« Svar #19 skrivet: 09 okt-24 kl 08:15 »
Kopplar den alltså inte ur ordentligt när du trampar ner pedalen? Är det kopplingsvajer eller hydraulisk manövrering av kopplingen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 1 användare
Asger

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser