Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  tuppkycklingar  (läst 309 gånger)

tinaB

  • Inlägg: 1
    • Närke
tuppkycklingar
« skrivet: 24 maj-24 kl 13:22 »
jag har ett antal kycklingar som är ca 6 veckor gamla och kan se tydligt att det är 3 st tuppkycklingar i gruppen. men det kan finnas en lite rackare till, lite osäker för hen har inte lika stor kam eller slör som de andra 3. nu har dessa börjat stödda upp sig lite mot varandra även den som jag är osäker på, dom spärrar upp nackfjädrar mot varandra, kan även hönor bete sig på detta sätt eller kan man utesluta att det är ett tupp beteende?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14518
    • Östergötland
SV: tuppkycklingar
« Svar #1 skrivet: 25 maj-24 kl 12:04 »
Kommer säkert fler svar, men du får min gissning först. Jag tror att bara tuppkycklingar beter sig så. Eller om man säger så, jag har bara sett tuppkycklingar bete sig så på de kullar vi haft över 20-30 år, men det har nog inte varit fler än 10-30 kycklingar per år i snitt.

Kommer speciellt ihåg en liten krake av dvärghöns (tror det var dvärgkockin) som flög på de andra lite större tuppkycklingarna och bet sig fast i strupen. Det var ett större maskinkläck på ca 50 kycklingar som jag hade kameraövervakning på så man kunde sitta i köket och studera dem utan att de blev störda. Oftast låter vi dock hönorna fixa kläck och uppfostran.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: tuppkycklingar
« Svar #2 skrivet: 25 maj-24 kl 13:12 »
Jodå, hönkycklingar kan hoppa upp mot varandra som tuppkycklingar gör. Och mot sina kullbröder. Men inte lika regelbundet och intensivt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 2 användare
von tratt, MiaK

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser