Rekommenderar denna bok!
Titel: The One-Straw Revolution: An Introduction to Natural Farming
Författare: Masanobu Fukuoka
Hardcover: 181 pages
Publisher: St Martins Pr; (May 1, 1978)
ASIN: 0878572201
Engelsk text, översatt från originalspråket på japanska.
Handlar om hur man odlar naturenligt och uthålligt. Han skriver om det som naturfolk jorden över redan visste, men som västvärlden förlorat kunskapen om..
Det viktiga i boken är: Odla naturenligt, odla på minsta arbetskrävande sätt som möjligt!
Lärde mig t.ex. hur jag kan göra ett stenigt, bergigt och "omöjligt" landskap bördigt och funktionsdugligt och ge precis lika mycket avkastning... med lite arbete, utan att behöva kämpa med att ta bort stenarna, jämna ut marken, dika bort vattnet osv... Spar oerhört med arbete, bara man har lite tid och tålamod...
Så man får tid över till annat roligt också!
Kanske lite tung bok har jag hört från en, men för mig var det intressant.
Fått bra betyg från många andra läsare också. Han har visst också skrivit fler böcker i ungefär samma ämne, leta på namnet Masanobu Fukuoka så hittar ni böckerna..
Hittade en begagnad för 20 USA-dollar på
www.amazon.com.
OBS! köp inte de exemplaren som går på 70-90 dollar!! Det är rena stölden, boken är inte så stor och motsvarar inte priset tycker jag! Men boken är oerhört populär nu bland alternativodlare så att säljarna utnyttjar det, tråkigt!!
Nappa på de billiga vetja, finns både "hardcover" resp "paperback" (hård resp tunn/mjuk bokomslag) vilket förklarar de två ganska identiska träffar när ni söker på masanobu fukuoka på amazon.