Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442966 gånger)

Fredrikzon

• Småland
SV: tobak
« Svar #800 skrivet: 15 mar-11 kl 12:10 »
Yes, från Coffinails. Synd om den inte gror. Skulle vara kul med med en fem meter hög planta (15 feet) som man får skörda från stege :). Spekulerar på var jag ska plantera ut den om den trots allt gror. Skugga/halvskugga men ändå varmt, blir inte lätt att ordna.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #801 skrivet: 15 mar-11 kl 12:58 »
Får du den till och gro, ställer jag mig först i kön for frön till nästa år  ;)

Lowe-07

• Södermanland
« Svar #802 skrivet: 15 mar-11 kl 20:24 »
Så då har man satt sina första frön Alida, Havana, V gold. Bara att vänta och se om de tar sig.

Lurkers

• Värmland
« Svar #803 skrivet: 15 mar-11 kl 20:42 »
Lowe-07: Lycka till!Låt bara inte jorden torka till, 23-26 grader och en bra ljudskilda över så ploppar dom fram efter 5-7 dagar  :D

Vargerik

• Gäst
« Svar #804 skrivet: 15 mar-11 kl 21:22 »
Har just sått för första gången och mitt kök är belamrat med plastlådor. Fröna är tamejfaderulingen SMÅ!  Nu blev det som det blev med sådden, men HUR gör man om man vill så med 2,5 cm lucka? Provade med fröna på en tallrik med vatten och sög upp dom ett och ett med en pipett. Inte så lyckat det heller.

Lurkers

• Värmland
« Svar #805 skrivet: 15 mar-11 kl 21:39 »
Blanda fröna med fin sand.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #806 skrivet: 15 mar-11 kl 21:42 »
Då var årets Alidor satta. Jag strösslar ut dem på såjorden och väljer sedan ut de finaste vid en första omplantering. Då sätter jag dem med lite lucka.

Lycka till
Erik

Fredrikzon

• Småland
« Svar #807 skrivet: 15 mar-11 kl 23:17 »
Jag sprider ut fröna på ett vitt papper, gnider en plastpenna mot ulltröjan, plockar elegant upp ett eller två frön med hjälp av statisk elektricitet, trycker pennan lätt mot den fuktiga såjorden, så släpper fröna. Simsalabim. En liten elchock verkar inte skada när de små ska väckas till liv :D

Vargerik

• Gäst
« Svar #808 skrivet: 16 mar-11 kl 00:12 »
Jag sprider ut fröna på ett vitt papper, gnider en plastpenna mot ulltröjan, plockar elegant upp ett eller två frön med hjälp av statisk elektricitet, trycker pennan lätt mot den fuktiga såjorden, så släpper fröna. Simsalabim. En liten elchock verkar inte skada när de små ska väckas till liv :D

Fasicken att jag inte fick det tipset innan, hade sparat en massa fula ord! :P :D

Fredrikzon

• Småland
« Svar #809 skrivet: 16 mar-11 kl 20:18 »
Om du hade frågat innan du skred till verket, Ståkkålmarn, så hade du sparat en massa fula ord ;)

Lurkers, jag har noterat och du står först i kön om jag skulle lyckas med Connecticut Shade och få frön av den ::) Sådde igår och väntar spänt på något grönt.

Lowe-07

• Södermanland
« Svar #810 skrivet: 18 mar-11 kl 21:58 »
Erik Röde Det var drag i dinna Alida frön dom är redan 3mm höga och 2blad efter 3 dagar, mina andra sorter som jag satt ser likadana ut som innan plantering.
« Senast ändrad: 20 mar-11 kl 19:40 av Lowe-07 »

Tännlappen

• -
« Svar #811 skrivet: 21 mar-11 kl 19:38 »
Någon som använder  typ Cuthof eller coobra skärmaskin för tobak här? Fungerar det isåfall bra?Blir snittet fint? Håller maskinen eller är det skräp?   :o   . Övrigt: Det växer på i krukorna  :) .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #812 skrivet: 21 mar-11 kl 21:40 »
Hej Tännlappen. Jo, det växer hos mig också, knappt en vecka efter sådd. Men det är en väldig skillnad mellan sorterna. Det överraskar mig att Havanan från Coffinails är den som är snabbast av alla, sedan kommer Connecticut Broadleaf och Åhus. Varken Connecticut Shade eller Virginia från Impecta har visat några livstecken :-\ Jag antar att man bör ha tålamod. Och en snabb inspektion av landet där de ska bli stora visar fortfarande stenhård tjäle, så det är nog ingen brådska :o

Tännlappen

• -
« Svar #813 skrivet: 21 mar-11 kl 22:24 »
Fredrikzon, Jag har sått tre sorter,Impectas Virginia,V gold, Burley(var inte meningen jag skulle så tre sorter men blev så ändå). Alla sorterna grodde efter 5 dagar eller visade livstecken tidigare. Ser du inget liv efter 5 dagar  :o så så nytt,själv väntade jag förgäves förra året med V.Gold,måste varit fel på fröna eller blivit skadade av posthanteringen.  Satte mina krukor i fönster,finns elementvärme under så det blev lite värme på krukorna,tyckte det spirade där det var värme först. Ingen belysning används. Strösslade ut fröna i krukorna,många frön blev det i varje kruka.  ;D

Fredrikzon

• Småland
« Svar #814 skrivet: 23 mar-11 kl 12:13 »
Jag tycker ändå det är konstigt. Av fem sorter gror tre till nästan hundra procent, två visar INGA livstecken >:( . Kan det vara så att groddarna inte lyckas spränga skalet? Tvivlar på att det hjälper att så på samma sätt igen, så jag funderar på att testa Ståkkålmarns metod, att lägga fröna i vatten och sedan inte fiska upp dem förrän de har grott lite >:D. Kan bli pilligt, jag vet, men vi befinner oss på okänd mark. Det KAN lyckas ???

Lurkers

• Värmland
« Svar #815 skrivet: 23 mar-11 kl 15:00 »
Du har samme problem som jag hade, med CS fröna från Coffinails, jag har testat dom i tre år på rad....men dom ville inte gro,"bad seeds ?"  :o

perik8

« Svar #816 skrivet: 25 mar-11 kl 17:14 »
Hej!

Jag har suttit och läst detta forum i ett par timmar, väldigt intressant.
Är jag försent ute för att hinna med att odla från frö?

Vilken/vilka sorter använder man för tillverkning av röktobak(både pipa och cigaretter).

Finns det någon vänlig själ som har ett bra recept på tobak för rökning

Tack på förhand

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #817 skrivet: 26 mar-11 kl 10:27 »
Jag kan skicka frö till dig om du meddelar var du bor. Det är just nu det ska sås så du är ute i rätt tid.
Alidan fungerar till cigarrer och snus, jag upplever den som sämre till pipan.

MVH
Erik

Tännlappen

• -
« Svar #818 skrivet: 26 mar-11 kl 13:10 »
Prova Impectas Virginia, blir en god tobak om man fermenterar den på ett bra sätt. Övrigt:Växer på i krukorna,snart får man fundera på omplantering  :) .

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #819 skrivet: 27 mar-11 kl 12:32 »
Så har då de första börjat att titta upp.
Kul att fler vill vara med. Vi blir några nya för varje år!
Erik

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser