Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442981 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #780 skrivet: 26 feb-11 kl 19:49 »
@vintersorgh
 Ska kolla vad jag har i rullorna angående tuggtobak. återkommer!

15 Mars ska fröna i jorden!

Erik

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #781 skrivet: 27 feb-11 kl 21:55 »
Nu har jag kollat!

Tillverkning af tuggtobak
Ett utdrag ur..
(Anvisning att för billigt pris bereda Snus,Tugg- och Rök-tobak samt Cigarrer, af Friedrich Bodenbruck, praktisk tobaksfabrikant. Stockholm Albert Bonniers förlag 1852)

Ett sätt är att finskära feta Virginska blder eller godt affall af dem och inslå dem i blykarduser, samt sålunda sälja dem.
   Ett annat sätt är icke så enkelt. Man tager dertill äfven feta mörkbruna Virginiablad, upplöser de små buntarne och doppar tobaken i vatten, hvari något koksalt är upplösr. Derpå inläggas de hvarftals i suskärlet, och när det är fullt, tillslutes det med ett lock, som nedtryckes af tyngder.
   Efter två dagar rensas de nu smidiga bladen från sina stänglar, hvarigenom bladet sönderfaller i två hälfter. När detta är gjordt utbreder en arbetare hvarftals de rensade bladen på venstra knäet, hvarvid alltid bladets spets lägges åt venster. – Detta kallas utbreda.
   Vid spinningen läggas bladen slätt på spinnbotdet och spinnas sedan förmedelst spinnmachinen. Vill man göra tjockare tuggtobak så inspinnas äfven affallet af de nämnde bladen.
   Vid spinningen är det növändigt att tobaken väl fuktas, för att kunna spinnas och hävid begagnas till tobakens förbättrande med fördel följande sus:
4 skålp. Virginia-blad kokas väl och i soppan blandas
6 lod sönderstötta galläpplen,
8 lod grön pulveriserad vitriol,
4 lod salmiak, också pulveriserad,
4 lod gummi arabicum, som under natten blifvit upplöst i vatten, och
4 lod lakrits,
Hvarpå man låter blandningen koka ½ timma. Den lyftas derpå från elden och 8 lod pottaska tillsättes. Skulle det hävid sjuda öfver, så förekommes detta genom tillsats af något kallt vatten. Till denna sus sättes ännu ¼ kappe koksalt, hvarefter den silas i ett kärl. Med denna sus arbetas tobaken, såväl på spinnbordet, som ock på rullan sedan han är spunnen; han erhåller derigenom en vacker svärta och en behaglig smak och genom gummit blir hon fast och varaktig.
   När hela haspeln är fullspunnen, undantages tobaksrullen och sättes i press, der han får stå 4 á 5 dagar. Sedan göras mindre rullar till vigt efter behag deraf, vilkas öfre ända fästas med en träpinne.
   Den sp kallade presstobaken, eller lady twist, åstadkommes derigenom att bladen skäras långsefter i två fingerbreda rimsor och sedan spinnas så tjocka som en fin gåspenna. Sedan göras deraf små rullar, som doppas i ofannämnde sus och derpå pressas.

Har ingen aning om detta är rena giftet eller inte ;)

Lycka till

mvh
Erik

Tännlappen

• -
« Svar #782 skrivet: 28 feb-11 kl 01:00 »
Undviker man "blykarduser" så blir det nog en najs blandning  ;D  .

vintersorgh

• Skåne
« Svar #783 skrivet: 28 feb-11 kl 20:49 »
Först och främst: Tack Lurkers för alla frön! Nu har jag beslutsångest vilka jag ska så...

Det där receptet Röde Erik grävde upp var ju riktigt intressant - och inte helt olikt det jag hade tänkt mig. Om än mer omständigt. Min tanke var att spinna/rulla tobak, och sedan behandla det som snus i princip. Socker i all ära (gott!) men det är ju inte så nyttigt för tänderna i längden, så den tuggtobak jag gör blir sockerfri. Vidare är lössnus bannlyst av frugan, men spunnen tobak godkänns (om än motvilligt). Och jag har blivit riktigt förtjust i Oliver Twist då man slipper det där elefantskinnet som gärna bildas på insidan av läppen av vanligt portionssnus. Och sen gör det ju inget att det är diskret då jag har daglig kundkontakt i jobbet.

Men nu håller jag på att sälja skinnet innan björnen är skjuten, först ska det ju bli någon tobak att förädla. Men om ca ett år förhoppningsvis...

Följer årets alla odlare med största intresse!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #784 skrivet: 01 mar-11 kl 14:02 »
vintersorgh: Sats på dom Svenska sorterna Alida / Åhus ! Dom er enklast och starta med och  ger en bra odling, dom mognar tidlig slik att du er självförsynt med frön till nästa år,  och kan brukas till alla tobaks-produkter.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #785 skrivet: 01 mar-11 kl 19:51 »
Lurkers, finns det någon skillnad mellan Åhus och Alida egentligen? Jag har frön från Alnarp som ska vara Åhus. Jodå, de är lättodlade, men även Virginia (impectas) har jag goda erfarenheter av. De blir större och ståtligare, så jag ska också odla dem i år.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #786 skrivet: 02 mar-11 kl 06:14 »
Impectas Virginia är en riktig baddare till att växa.  ;D . Ligger i startgropen nu med sådden så man hinner så en extra gång om inget kommer upp på en vecka. Ska göra ett nytt försök med Burleyn också.  :)

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #787 skrivet: 02 mar-11 kl 07:59 »

15 Mars ska fröna i jorden!

Erik
[/quote]

Hei
Har fått noen tobakkfrø fra inidanere i Canada, de er fra eldgamle planet (generasjoner av planter altså)
Så jeg har lest litt- finner det de må plantes inne i minst + 23 grader den først euken...? Stemmer det mener du/dere?

Og - Erik , kan du sette noe i jorden den 15.mars? Er du i Skåne eller mener du potter?
Glad for svar!

Karene
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Lurkers

• Värmland
« Svar #788 skrivet: 02 mar-11 kl 15:11 »
K@rene:
Stämmer, så fröna oppe på jorden ca. 23- 25 grader.
Jorden måste vare fuktig och du måste ha en bra en ljuskälla, jorden måste inte torka ut, bruk gärna plastfolie eller dylikt över.
Erik ment väl att han sår sina frön 15 mars, utplantering i Sverige ca. slutet av maj början av juni när risken för nattfrost er över.

Lurkers

• Värmland
« Svar #789 skrivet: 07 mar-11 kl 08:45 »
Ja, är det någon skillnad på skillnad mellan Åhus och Alida egentligen? Jag vet inte ,men från Carscorona:"Tre olika frön köptes; Åhustobak Nicotiana tobacum, Alidia Tobak och TA 34 Havana #608"

Vet ej om det är större skillnad på dom, svaret får jag i år då jag har sådd Åhus.
Alla mina frön är förresten uppe, tester ut 2 nya sorter, (Habana 2000 och Grenwood) och skippar CB och Havanna detta året,.

Testat häromdan en cigarr...den var mycket god i smaken,  ;D en totalförvandling från November! så lagring är väll det som ska till..
Så i år blir det Alida, Åhus, Little Crittenden, Habana 2000 och Grenwood som ska planteras ut.

Tännlappen

• -
« Svar #790 skrivet: 07 mar-11 kl 23:21 »
Så då har man sått lite tobaksfrön,strödde ut lite i några stora krukor. Tänkte på en sak om frönas storlek,sådde inte Alida i år men verkar som Alidafröna är lite större än dom andra jag har.  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #791 skrivet: 12 mar-11 kl 11:49 »
Tycker det verkar optimistiskt att så redan, Tännlappen :o När räknar du med att det ska gå att flytta ut plantorna i verkligheten? Jag har förstås glömt när jag sådde förra året.

Jodå, cigarrerna ligger till sig, Lurkers ;D

Tännlappen

• -
« Svar #792 skrivet: 12 mar-11 kl 15:55 »
Fredrikzon, tror det är en bra tid att så nu(får en extra chans om det krånglar),har tittat upp plantor i krukorna  :) . Utplantering under fiberduk runt den 20 Maj,blir nog några extra veckor man kan få på hösten för bra torkning då, eftersom man kan skörda tidigare  (:) .

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
« Svar #793 skrivet: 13 mar-11 kl 17:03 »
Hej alla tobaksodlare!

Jag har sått tobak för första gången i år, Alida som jag beställde från tobaks- och tändsticksmuseum. De var väldigt trevliga och hjälpsamma, men när fröerna väl kom fick jag tyvärr inte ett enda att gro! Sådde även blomstertobak i annat fack i samma låda och den grodde fint... Är det någon som kan avvara några Alida-frön till mig så vore jag jätteglad! Jag betalar naturligtvis för fröna och besväret :)

Hälsningar Linda
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

Lurkers

• Värmland
« Svar #794 skrivet: 13 mar-11 kl 19:07 »
Jag har inte flera Alida frön kvar, men en massa små plantor av Habana 2000 och Greenwood...så er det någon som har vägarna förbi Varmland så kan jag säkert avstå 50 - 100 stk.
I dag så har jag prickat om plantorna, ca. 200 stk. så det borde räcka med reserver,
(när sniglarna har fått sitt)  då jag planterar ut 140.

Fredrikzon: Jag sådde mina frön for nån vecka sen,  tänker också som Tännlappen att det ger  en tidigare skörd, jag sätter mina  små-plantor ut i ett lite växthus för avhärdning i mai, slik att dom blir lit van med solen.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #795 skrivet: 13 mar-11 kl 23:53 »
Jag har Åhustobaksfrön som förmodligen är samma sak som Alida även om det kanske finns delade meningar om det. De kommer från NordGen och har grott bra för mig. Meddela mig bara vilken adress jag ska skicka till, Lilltorpslinda.

Tännlappen

• -
« Svar #796 skrivet: 14 mar-11 kl 00:10 »
Lilltorpslinda, Har Alida om det är det som önskas,tror som Fredrikzon att det är samma som Åhus.  Bara pm:a isåfall så skickar jag. Övrigt:Ska också som Lurkers härda plantorna i växthus innan plantering på friland,tror man tjänar någon vecka på det.  :)

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
« Svar #797 skrivet: 14 mar-11 kl 10:19 »
Tack så mycket för fröerbjudandena! Härligt att få en chans att starta upp i år trots ett misslyckat första försök. Jag har pm:at er, Tännlappen och Fredrikzon. Tack också till Lurkers, även om Värmland blir lite långt för mig.
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #798 skrivet: 14 mar-11 kl 18:53 »
Jag rättar in mig i ledet och sår imorgon ::). 15 mars, sa Erik, så jag har förberett med isolerad sålåda och terrariemattorna under den. Åhus, Virginia, Havana, Connecticut Shade och Connecticut Broadleaf. Det blir mycket att hålla reda på :P

Lycka till, lilltorpslinda! 24-27 grader och ständigt fuktigt i såjorden, fröna uppepå jorden, extra ljus gärna dygnet runt tills det har grott. Tror inte det kan misslyckas då.

En helt annan sak som jag lästa om: http://www.klokahem.com/artikel/stefan-sundstr%C3%B6m-om-biokol

Vad tror ni om biokol i jorden?

Lurkers

• Värmland
« Svar #799 skrivet: 14 mar-11 kl 19:26 »
Köpte du Connecticut Shade från Coffinails? jag har prövad CS tre år på rad nu...dom vill inte gro hos mig, resten av fröna därifrån spirar helt ok.

Ja jag läste om Stefan Sundström och  hans odling jag med,  :D

Här en länk: http://stefansundstrom.se/artikel/282/odla-sjaelv-snus
« Senast ändrad: 14 mar-11 kl 20:02 av Lurkers »

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser