Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443328 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #760 skrivet: 14 feb-11 kl 18:52 »
Savain: När du bygger kammare så beräkna bladens storlek och även storleken på tekniska prylarna så att allt får plats. Sopsäcksmetoden som Fredrikzon använder är billigare eftersom ingen luftfuktare behövs och logiskt sett krävs det mindre utrymme eftersom man packar bladen hårt om jag förstått det rätt.   8)

savain

• Södermanland
« Svar #761 skrivet: 14 feb-11 kl 20:34 »
ja det är sant.
men under fermenteringen ska ju en massa otäcka kemikalier dunsta bort eller liknande från tobaken, och många böcker och andra texter säger att man aldrig ska fermentera tobak i plast eller liknande för då kan inte substanserna lämna tobaken, utan de går in i tobaken igen.
och det går ju imot hela syftet med fermenteringen :-\
men jag vill testa saker själv innan jag tror på det sten hårt, men jag ska bygga en fermenterings låda så jag har möjligheten att välja metod senare:D

tänkte bygga lådan av frigolit från byggmax eller liknande så den får bli så hög som bitarna är, tror de är en bit över en meter höga.
det borde räcka:)

men vilken metod till uppvärmning funkar igentligen bäst? ett element borde vara effektivare ur en energi synpunkt, vilken effekt behöver jag om jag skulle använda mig av ett element? 400W? 1000W? eller hela 2000W?

vore riktigt tacksam för svar, detta är förvirande.
« Senast ändrad: 14 feb-11 kl 21:35 av savain »

Tännlappen

• -
« Svar #762 skrivet: 14 feb-11 kl 21:48 »
Jag använder ett oljefyllt elelement på ca 500w,det billigaste jag kunde hitta,sedan ett anliggniningstermostat från Clas Olsson.  Du får vara beredd på att kunna förbikoppla elementets termostat(därför lättare med lampor).  Har min kammare i ouppvärmt uthus,7 cm tjocka skivor. Effektförbrukning ca 2kr dygn inklusive luftfuktaren,naturligtvis beroende av vad det är för utetemperatur.  Bäst är att fort bli klar med skörden så man tidigt kan fermentera innan kylan slår till på allvar.  (:)

savain

• Södermanland
« Svar #763 skrivet: 14 feb-11 kl 22:36 »
tack för ditt svar tännlappen. exakt ett sånt svar jag leta efter :D
har bara nån fråga till, hur stor är din kammar och har du problem att hålla fermentrings temp. om det blir kallt ute? som noll grader eller mer.

kan man ha fermenterings lådan inomhus eller luktar det för mycket?
har läst att man kan sätta en slang från det översta ventilations hålet för att leda bort lukt och fukt. någon som testat detta?

tacksam för svar:)

Tännlappen

• -
« Svar #764 skrivet: 14 feb-11 kl 23:21 »
Har inte testat kammaren i riktig kyla,ner mot noll ska nog inte vara något problem. Mått ca 127cm höjd invändigt och ca 80 cm djup,76cm bredd invändiga mått. Tänk på att det är bra att ha lite marginal runt värmekällan.  :)

savain

• Södermanland
« Svar #765 skrivet: 15 feb-11 kl 19:41 »
fick alida fröna idag:)
tack så hemskt mycket Erik:D

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #766 skrivet: 15 feb-11 kl 19:51 »
Bra! hoppas att du får det att fungera.

Håller just på och förhandlar med min hästägare om årets gödsel.
1vit och 1 röd för hela gödselstacken verkar det bli  :)

Erik

Lowe-07

• Södermanland
« Svar #767 skrivet: 15 feb-11 kl 20:16 »
Hej alla Tobaks odlare!

jag är ny här på forumet men har följt allt som skrivits som gäst. 

jag har en fråga är det någon som har kompendiumet som är skrivet av Hedvall.
länkarna i början av tråden är ej aktuella längre.

Erik Röde du har PM

Fredrikzon

• Småland
« Svar #768 skrivet: 15 feb-11 kl 21:00 »
Japp, jag har Hedvalls kompendium :o Trevligt men vilseledande när det gäller fermenteringstemperatur. Antar att du skickar mig ett PM och så mailar jag kompendiet till dig. Vet inte så noga hur det fungerar ???

"Sopsäcksmetoden", hmm....låter kanske inte så proffsigt...men det funkar ;D Enligt initierade källor så räcker det med ombladning någon gång i veckan för att de otrevliga odörerna ska vädras bort. Jämför med en megastor stack med tobaksblad på ett betonggolv som de har på Kuba. Hur mycket vädras bort från bladen längst ner? Men huvudorsaken till att jag väljer sopsäcksmetoden är att jag inte har möjlighet att fylla på vatten varannan dag. Om jag hade det skulle jag kanske bygga mig en fermenteringsgarderob :D I min box räcker det med 30 watt för värme.

Mina första Åhus är redan uppe och gröna 8)
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Fredrikzon

• Småland
« Svar #769 skrivet: 15 feb-11 kl 21:34 »
Funderar förresten på att skaffa eller bygga någon sorts växthus. De senaste somrarna har ju varit fina men om vi nu är på väg in i nästa istid :-X så får man kanske förbereda sig :P Dessutom lurade risken för hagelskador mig nog att ta första skörden för tidigt förra året. Någon som har erfarenheter av så kallade båghus? Kallas också polytunnel. Kanske något bygge där man kan dra bort plasten vid fint väder.

Lowe-07

• Södermanland
« Svar #770 skrivet: 16 feb-11 kl 20:14 »
Tackar Fredrikzon för kompendiet.

Din fermenterings låda har du något vent hål på den eller är den helt sluten?.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #771 skrivet: 16 feb-11 kl 23:17 »
Hoppas du får några tips, Lowe-07  :) Jag var lite osäker på om det verkligen var Hedvalls kompendium eftersom det stod Björn Jernberg i det. Har nu kollat lite och det verkar som att det har funnits på Hedvalls sida som tydligen inte finns längre. Och därför har det kallats Hedsvalls kompendium fast det är Jernberg som har skrivit det. Men trevligt, hur som :)

Nä, något deciderat ventilationshål har jag inte på boxen, det räcker med otätheterna i konstruktionen. Om du läser CarlsCoronas sidor om fermentering ser du att de har pressat ihop bladen hårt i sopsäcker som de sedan har stoppat i plastdunkar och tydligen har de haft minimalt med luftcirkulation. Bevisligen har metoden varit framgångsrik och cigarrerna har fått fina recensioner. Här beskrivs deras fermentering: http://www.carlscorona.com/cccigarrodlingodling5.html

Men Lurkers och Tännlappen lyckas också med deras fermenteringsskåp ;D så det finns ingen metod som är mer rätt än den andra.

Lowe-07

• Södermanland
« Svar #772 skrivet: 22 feb-11 kl 18:53 »
Tackar Fredrikzon för Carlscorona länken :D Mycket bra bilder och läsning  ;)

Var på Jula idag och hittade en sko värmare fick då en idé att den kanske man kan använda för fermentering i frigolit box den både värmer och blåser frågan är om den orkar att värma upp boxen den var på 350w, och om den kanske blåser för hårt? är jag helt ute och cyklar :-\ eller vad tror ni  ???

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #773 skrivet: 23 feb-11 kl 08:02 »
Tror inte att du får temperaturen tillräcklig hög, då du också måste ha en fuktighet i boxen din, blåser den för hårt torkar din tobak för mycket , ca. 70% fuktighet drar också temperaturen ned ...men test du, man vet jo inte helt säkert.

vintersorgh

• Skåne
« Svar #774 skrivet: 24 feb-11 kl 08:20 »
Jag har med stort nöje läst hela tråden, och nu kliar det i fingrarna att om möjligt få dra upp egen tobak ur den skånska myllan. Min fråga är då, är det någon som har några frö över till försäljning?

Min passion när det gäller tobak är den skandinaviska spunna tuggtobaken (oliver twist, den nu hädangångna och mycket saknade piccanell exempelvis). Är det någon som vet något om processen? Annars blir det till att uppfinna hjulet på nytt igen, för osötad tuggtobak ska jag bara ha.

Lurkers

• Värmland
« Svar #775 skrivet: 24 feb-11 kl 10:29 »
Sänd mig din adress så kan jag skicka dig några olika sorters frön.

vintersorgh

• Skåne
« Svar #776 skrivet: 24 feb-11 kl 11:28 »
Tack på förhand Lurkers!

Jag har tidigare i tråden läst om att några har förkovrat sig i gammal litteratur i ämnet, har det dykt upp några recept eller hur man behandlar tobak som ska bli just tuggtobak? Annars blir det till att uppfinna hjulet igen. Min tanke var att kanske röka (i en rök då...) tobaken och sedan salta ner den och låta det mogna, och eventuellt smaksätta med t ex whisky. Genomförbart?

Lurkers

• Värmland
« Svar #777 skrivet: 24 feb-11 kl 11:38 »

Här hittar du massa information om det mesta från frön till färdig produkt,  http://www.howtogrowtobacco.com/  under denne länken (Chewing Tobacco, et) ner på förstasidan.
Jag har aldrig testat och tillverka tuggtobak, så jag har ingen kunskap om just det, min tobak går huvudsaklig till cigarrer och lite snus.
Sänder dig frön i dag eller i morgon.  ;)

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #778 skrivet: 25 feb-11 kl 00:10 »
Har varit gäst på forumet i nästan 3 år nu...idag gjorde jag slag i saken och gick med.

Jag fastnade i denna tråd, och har nu bestämt mig för att odla lite egen tobak i år. Kommer första året sikta på att odla något som är rökbart (Pipa) för att nästa år bättra mina misstag och sikta på cigarrer!

Tänkte kontakta Skansen ang fröer.

Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

andtol

• Gäst
« Svar #779 skrivet: 26 feb-11 kl 07:02 »
Har varit gäst på forumet i nästan 3 år nu...idag gjorde jag slag i saken och

Välkommen! Det är ett trevligt forum!

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser