Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443999 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #720 skrivet: 29 nov-10 kl 14:52 »
Jag har lit frön typ Burley,bara hojta till,brasklapp:Frön från lite förkrympta plantor,varför dom blev det vet jag inte.  :)

SixGun

• Norge
« Svar #721 skrivet: 30 nov-10 kl 18:22 »
Hvilken härlig tråd!
Så inspirerende at jeg bestillte meg en neve tobakk frø  :)

Jeg holder på med min først ladning snus (dog av kjøpt råtobakk). Den har nå i skrivende stund 48 timer i ugn på ca. 80 grader, og den begynner bli härlig mørk nå. Litt usikker på hvor lenge jeg skal la den stå nå før jeg tilsetter glycerol og natriumkarbonat... vi får se, jeg går litt på magefølelsen.

Tännlappen

• -
« Svar #722 skrivet: 05 dec-10 kl 16:56 »
"SixGun" ...Bara hoppas snuset blir gott  :) . Övrigt: Funderat lite,blir nog så jag odlar Virginia och gör ett nytt försök med Burleyn nästa år,inte långt kvar till sådd  :D .  Försöka hålla nere antalet olika sorter för det bygger på antalet plantor man vill odla rätt kraftigt  8) .

lasseis

• Dalarna
« Svar #723 skrivet: 08 dec-10 kl 08:27 »
Hej alla! Har läst den här tråden och vill testa tobaksodling. Finns det någon som har frö att sälja? gärna Alida
MVH
Lasse

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #724 skrivet: 08 dec-10 kl 10:16 »
maila din adress så sänder jag dig någon Alida  frön.

Lurkers

• Värmland
« Svar #725 skrivet: 08 dec-10 kl 15:49 »
Alida frön på väg!

lasseis

• Dalarna
« Svar #726 skrivet: 09 dec-10 kl 18:05 »
Fröna kom i dag, tusen tack! hoppas jag kan hjälpa nån med frön till nästa säsong

Laser_Blader

• Skåne
« Svar #727 skrivet: 10 dec-10 kl 21:42 »
Hoj!

Helt färsk på detta forum, snöade in här efter att jag började söka information om att göra egen tuggtobak på.
Precis satt en snus sats i ugnen. Men min riktiga passion är tuggtobak.

Och är väldigt intresserad av att göra egen, då köpe alternativen både är dyra och små. (Oliver Twist)

Hittat ett par recept runtomkring på nätet, ett recept går ut på att blanda stärkelse och socker i en snus-sats och baka i ugnen infop länk -> http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=5619

Ett annat alternativ kommer från n amerikansk sida, där man som jag läst tidigare i denna tråden kokar ner äppelmust/juice eller liknande och blandar i hela tobaksblad som man sen rullar,  info från amerikanska sidan -> http://tribes.tribe.net/tobaccopatch/thread/c89020fc-352a-4612-9bfb-ba696c8a6631

min fråga är då  kan man ta råtobak (i kaka från cuthof) och köra sistnämda recept? Visst att man inte kan rulla det men man kan ha det i en snusdosa eller liknande.

även lite kul recept på den sidan där man trycker in tobaksblad, melass och smakäne i ett hål i e stock som man sen pluggar ige och låter fermentera i 4-6 månader.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #728 skrivet: 12 dec-10 kl 13:02 »
I tisdags drog jag igång fermenteringsboxen igen med dubbel så stor sats som förra gången. Nu med en fuktad kökshandduk runt bladen. Nu gäller det att hålla 40-50 grader för att hindra mögelväxt.

På något konstigt sätt så är bladen som hänger i kylan på vinden fortfarande hanterbara och lagom fuktiga.

Det luktar gräs ur lådan, så det är som det ska vara första veckan, sedan ska det bli russindoft och slutligen cigarrdoft, förhoppningsvis lagom till nyårsafton ;D

Det räcker nog till tuggtobak också. Tack för recepten, Laser_Blader, ska studera dem. Jag har också läst om "plug" någonstans, kanske värt att prova ::)
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #729 skrivet: 19 dec-10 kl 19:29 »
Håller för närvarande på och maler för julsnus, då flera i min omgivning skulle uppskatta detta i julklapp. När detta väl är klart blir det dags att rulla några cigarrer (som jag uppskattar).

mvh
Eric

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #730 skrivet: 20 dec-10 kl 22:34 »
Så ligger då snuset i ugnen. På inrådan av min fru i en stekpåse, fantastiskt bra idé, inget trassel med folie eller liknande.

Erik

Fredrikzon

• Småland
« Svar #731 skrivet: 09 jan-11 kl 10:54 »
Gott nytt år förresten :)

Glashalt ute, cigarrullarväder! Jag avslutade andra fermenteringen strax efter nyår. Boxen levererade fin väldoftande Åhustobak denna gången, visserligen med antydan till mögel på de översta bladen. Jag höll bladen något torrare än förra gången, någon gång under tiden blev det kanske lite för torrt. Temperaturen har legat mellan 40 och 50 grader det mesta av tiden.

Fin smak på cigarrerna. Jag gissar att det kan bli 70-80 cigarrer av denna andra omgången. På vinden hänger fortfarande några linor som ska i boxen så småningom. Och snart är det dags att leta fram krukorna att så i. Jag har hittat svarta plastbackar bestående av rör med hål i botten i skogen som någon granplanterare har lämnat efter sig. De fungerar prima för framdrivning av tobaksplantor.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #732 skrivet: 10 jan-11 kl 21:01 »
Japp jag har också testat att så i en hållare för pluggplantor. Det fungerade så där, lite pilligt att få ur plantorna. Svårt att tro att våren kommer, men så är det nog...

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #733 skrivet: 10 jan-11 kl 21:17 »
Jag brukar göra kruk-rullar av lagom styvt papper, som jag bara snittar upp innan plantering. Fungerar utmärkt.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

andtol

• Gäst
« Svar #734 skrivet: 11 jan-11 kl 10:24 »
Är det dags att så snart? ;)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #735 skrivet: 13 jan-11 kl 21:19 »
Du hinner. Det räcker att så i mitten av mars. Om du har ett växthus kan du givetvis starta tidigare.
Erik

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #736 skrivet: 13 jan-11 kl 22:15 »
Är det någon som säljer fröer från sina plantor =)?
//Lina

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #737 skrivet: 14 jan-11 kl 19:17 »
Jag har Alida dvs virginia om du vill ha. Skicka ett pm så jag vet vart jag ska skicka frö.
MVH
Erik

Lurkers

• Värmland
« Svar #738 skrivet: 15 jan-11 kl 10:56 »
Gott nytt år!

Ja då va det bare en månad kvar till fröna skal i jorden!
Sist år sådde jag 8 februari  och satte ut plantorna i ett lite uppvärmd växthus i April.
med utplantering i mitten av Mai.
180 cigarrer kvar av mina 250...dom blir bättre och bättre för varje vecka!
Har fått tak i Connecticut Shade frön som jag tänkte prova.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #739 skrivet: 16 jan-11 kl 14:17 »
Tjäna Lurkers och ni andra! Jag har precis rullat klart av andra fermenteringsomgången, cirka 60 cigarrer. Får se hur många som hinner lagras. Gummi Arabicum fungerar fint som lim. Det blir en till fermentering under våren.

Sedan följer jag nog Eriks råd att vänta till mitten eller slutet av mars. Har inget växthus för mellanlandning och jag minns hur fort de växte förra året. Men visst kliar det i fingrarna :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser