Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 444157 gånger)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: tobak
« Svar #700 skrivet: 30 okt-10 kl 14:36 »
Någon bilder på min cigarr-produktion... 

Lurkers

• Värmland
« Svar #701 skrivet: 30 okt-10 kl 14:47 »
....

esten

• -
« Svar #702 skrivet: 30 okt-10 kl 15:14 »
Jag antar att det är för snustillverkning som du såsar med sprit och glycerol? Eller ??? Själv ska jag nog försöka med tuggtobak som jag hittat ett recept på. Verkar enkelt. Koka in lite äppelsaft, spetsa med melass och sedan ner med fermenterade blad och en gnutta salt. Låt dra ett tag och rulla bladen till stänger som man sedan skär i bitar eller helt enkelt tar en tugga av. Varför inte? Jag gillar Oliver Twist och brukade Piccannell på den tiden det fanns. Piccannell var inte så sött som Oliver Twist är, kanske bättre för tänderna?

I cigarrklisterfrågan har jag vänt mig till min konditor. Han hade aldrig hört talas om dragant men lovade kolla med sina leverantörer. Inte lätt att få tag på rätt grejer, men vem säger det ska va lätt? Det här är grundforskning o:)

Inga bilder på rökverken, Lurkers?

Det där låter som mitt recept .

Men vilken tobak borde vara den bästa för att tillverka Oliver Twist eller Picanell .
Viill ju inte ha för stark/bitter smak ?

Fredrikzon

• Småland
« Svar #703 skrivet: 31 okt-10 kl 11:34 »
Härliga bilder, Lurkers 8) Proffsig utrustning, är det hemmasnickrade träformar? Har du provrökt ännu?

Mina cigarrer är okej, men inte mera. Jag tror fortfarande att jag skördade den första satsen för tidigt, innan bladen var riktigt mogna. Det skulle kunna vara mera arom i dem. Nu ska jag låna ut fermenteringboxen till en annan odlare i en månad, sedan ger jag mig på de senare skördade bladen som hänger på vinden. Siktar in mig på nyårscigarren :D

Tack för potatismjölreceptet, Erik. Ska testa det vid nästa rullning.

Hej esten! Jag har ännu inte provat tillverka tuggtobak, testar kanske med ofermenterade blad i eftermiddag. Alla fermenterade har blivit cigarrer. Jag tror inte sorten är så avgörande eftersom man tillsätter smakämnen. Det finns många som fördjupar sig i ämnet, bl.a på

http://tribes.tribe.net/tobaccopatch/thread/c89020fc-352a-4612-9bfb-ba696c8a6631

Men helst ska de vara fermenterad tobak, verkar det som. Jag återkommer när jag har testat.

Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Fredrikzon

• Småland
« Svar #704 skrivet: 31 okt-10 kl 14:39 »
Nu har jag testat :D

Kokade in egen äppelmust, tillsatte rejält med havssalt, dränkte bladen, rullade dem på smörpapper. Liknar minkspillning om jag ska vara helt ärlig :-X Smaken är rätt skarp, det är ofermenterad tobak, och lite för söt :P Men nu ska det ju lagra någon vecka och smakerna ska blandas. Sedan skäras i små bitar att förvara i snusdosor.

Bifogar bilder

Fredrikzon

• Småland
« Svar #705 skrivet: 31 okt-10 kl 14:39 »
Fler bilder

Tännlappen

• -
« Svar #706 skrivet: 31 okt-10 kl 15:09 »
Riktigt proffsigt "Lurkers"  :D . "Fredrikzon" Kul experiment  :) .

Lurkers

• Värmland
« Svar #707 skrivet: 01 nov-10 kl 07:44 »
Cigarr-formen er Cigar molds, som jag har köpt på ebay, (300-400 kroner) provrökt har jag gjort, mycket bra arom, men får pröva och inte röka dom opp för jul!  ;D

Jag har 20 cigarrer kvar i cigarr-formen så er det slut på produktionen i år  :(, blev ca. 200 cigarrer + 30 som jag rullade för hårt.
Har fixat en humidor som en jag känner har snickrat samen till mig, så får spara någon cigarr.
Tuggtobak experimentet ser kul ut! Jag får ta resterna efter cigarren och mala opp till snus.

esten

• -
« Svar #708 skrivet: 01 nov-10 kl 12:55 »
Ja väntar med spänning på svar av experimentet . Kul  :D

Men håller med om att det kanske inte såg så aptitligt ut i början .Men det blir nog bättre när de har mognat till sig .
Är inte den typen av tuggtobak väldigt hårt pressad också ?
Man kan ju tugga och gnaga i dagar utan att få lös en mm blad ?
Grymt hårda .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #709 skrivet: 02 nov-10 kl 17:52 »
Fungerar fint med mina "minkpellets" ;D fast de nog kräver lite vana. Först en underbar söt äppelsmak, sedan en något surare smak för att till sist bli stark tobaksmak. Rätt kladdiga att handskas med men som pilotprojekt är det lyckat.

Till nästa sats ska jag använda fermenterade blad och tillsätta lakrits och rulla bara ett blad åt gången. Räknar med mera estetiskt tilltalande framtoning :D och lite normalare smak. Kladdigheten vet jag inte riktigt hur jag ska åtgärda. Kanske blir jag tvungen att medföra pincett?

Lurkers

• Värmland
« Svar #710 skrivet: 09 nov-10 kl 15:45 »
Riktig dödtid nu, 240 cigarrer ligger å vilar sig i humidoren, så nu är det bara och vänta till februari når fröna skal i jorden.
Mina cigarrer smakade kanon!
Får pröva å lagra någon cigarr i ett år eller två, har en plan på å röka en cigarr och fira varje gång Arsenal vinner en kamp...så :Come on you Gunners!

Tännlappen

• -
« Svar #711 skrivet: 09 nov-10 kl 19:27 »
Här är det ingen dödtid,pressar en kaka då och då. V-gold smakar riktigt bra  ;D . Gäller att fundera ut vad man ska odla nästa år. Hoppas det stannar vid 100 plantor................. :) . Utnyttjar nog plantorna bättre om man inte odlar för mycket........  :). För egen del vet jag att V-gold och Virginia funkar som ciggtobak.  :) . Hmmmm......får hoppas Arsenal vinner sina matcher,så du får njuta av dina cigarrer.  ;D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #712 skrivet: 09 nov-10 kl 20:00 »
-
//Lina

Lurkers

• Värmland
« Svar #713 skrivet: 09 nov-10 kl 20:05 »
 ;D  Jag odlade 140 plantor i år och det blev för tätt, svårt å komma åt sniglarna...men nästa år då!....trycker jag väl ned 140 plantor igen!....har svårt för å kasta iväg dom som blir till övers  :)

Tännlappen

• -
« Svar #714 skrivet: 09 nov-10 kl 21:10 »
 ;D , Brukar bli rätt odlingssugen när våren kommer........ som sagt synd att kasta överblivna plantor...... ;D

Lurkers

• Värmland
« Svar #715 skrivet: 10 nov-10 kl 07:59 »
Nu har jag investerat i en till "Cigar mold" från 30 talet på ebay, kostade bara 25 pund med frakt till Sverige, denna här:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rt=nc&nma=true&item=270656883592&si=5eB1rACS69UU%252ByNDC5387oKHpDk%253D&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT

Tännlappen

• -
« Svar #716 skrivet: 10 nov-10 kl 17:25 »
Blir rejäla cigarrer i sådan låda,en cigarr varar nog en halvtimme  :) . Själv ska jag försöka mig på lite mindre cigarrer typ Cortez-storlek med tiden. Märkt att min tobak är lite ojämnt fermenterad,vissa buntar smakar sämre,ungefär som man får en Bittersopp i svampgrytan  ;D . ......Får vara mer alert vid nästa fermentering.  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #717 skrivet: 25 nov-10 kl 22:41 »
Hej gott folk!

Det ligger still just nu, har snön att kämpa med. Men snart blir det en andra fermenteringsomgång med sikte på nyår. Sista skörden hänger på vinden, fortfarande grön och fuktig men fri från mögel :D Tuggtobaken som jag gjorde med inkokt äppelmust är finfin efter lite tillvänjning. Börjar faktisk föredra den framför köpealternativen.

Funderar på cigarrformar även om det fungerar fint att rulla i tidningspapper. Men det skulle ju vara tjusigt med egna träformar. Får man en stund över är det ju ett trevligt hemslöjdsprojekt.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #718 skrivet: 25 nov-10 kl 22:54 »
Å andra sidan, föjde Lurkers exempel att spana på ebay. Vad sägs om denna goding: http://cgi.ebay.com/OLD-Wooden-Cigar-Mold-DUREX-518146-/120650037562?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c174d793a

Visst är den fin?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #719 skrivet: 26 nov-10 kl 20:37 »
En bra och en dålig nyhet..

Nu har alla sticklingar dukat under, så jag kommer ödmjukast att be om lite burleyfrö till våren.

Men genom att köra de snustorra bladen med nerver och allt genom en mangel (handvevad) så tror jag att krosset kommer att fungera i mjölkvarnen (snus!).

Mvh
Erik (i snön)

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
Radar, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser