Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442915 gånger)

Fredrikzon

• Småland
SV: tobak
« Svar #680 skrivet: 20 okt-10 kl 12:44 »
Tännlappen, jag lästa någonstans om "cheese cloth" att lägga runt tobaken innan man lägger den i sopsäcken. Motverkar förmodligen kondens mot plasten och jämnar ut fukten. Går säkert lika bra med en vältvättad kökshandduk.

Lurkers, enligt en uppgift ska granulerat pektin finnas på apoteket, men enligt en annan har apoteket slutat saluföra denna livsnödvändiga vara. Vi får hålla ögonen öppna 8).

Men jag tycker det funkar bra med flytande pektin. Det verkar hålla sig hur länge som helst trots texten på flaskan. Jag låter det stå i ett glas och kondensera i rumsvärmen så blir det fetare och man kan doppa fingrarna och limma precis som proffsen man ser på diverse klipp.

Har fått ihop ett tjugotal feta cigarrer som jag ska försöka lagre lite. Doftar fint, lite åt piptobakhållet, fruktigt. Bifogar bilder.

Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #681 skrivet: 20 okt-10 kl 13:12 »
Fredrikzon: dom ser fina ut !  :D

Vad slags tobak brukar du till inlaga, omblad och täckblad?

Tännlappen

• -
« Svar #682 skrivet: 20 okt-10 kl 20:45 »
Verkligen fina cigarrer  :) . Använder du typ cigarrpress eller är dom totalt handrullade ? Övrigt:Också köpt flytande pektin,nog bra att ha när cigarrandan gör sig gällande  ;D .

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #683 skrivet: 20 okt-10 kl 21:12 »
Dom ser mycket snygga ut! När jag limmar cigarrer så använder jag hemkokt tapetklister och det fungerar fint..
Erik

Fredrikzon

• Småland
« Svar #684 skrivet: 20 okt-10 kl 22:55 »
Tack :D Rätt nöjd själv faktisk, åtminstone såhär långt. Men jag tror de är goda också. Det är hundra procent Åhus i inlaga, omblad och täckblad. Förra året var det hundra procent Virginia. Min ambition är att utöka bladsortimentet nästa år.

Jag rullar för hand till att börja med. Sedan rullar jag in "vickeln" i tidningspapper som jag tejpar. Där den får ligga några timmar för att bli rak och fin. Sedan rullar jag på ett tunt blad som täckblad.

Erik, vad är det för hemkokt tapetklister du kör med? Rågmjöl? Cellulosa? Gummi Arabicum har jag också läst någonstans. Möjligen är det det, proffsen kör med. Går säkert att få tag på någonstans. Konstnärsbutik kanske, har för mig att det är något man använder inom akvarellmåleriet.

Lurkers

• Värmland
« Svar #685 skrivet: 21 okt-10 kl 07:02 »
Gummi arabicum finner du här:
Jag brukar det når jag gör snus.

http://www.crearome.se/

Fredrikzon

• Småland
« Svar #686 skrivet: 21 okt-10 kl 12:39 »
Ja, det är nog bättre att köpa från Crearome än från någon konstnärsaffär som säljer på flaska. Ingen vet vad det är för konserveringsmedel i konstnärsvarianten :-X

Var på apoteket och fråga efter granulerat pektin. Nej, det har utgått ur sortimentet. Ska nog köpa en påse gummi arabicum. Tror det är helrätt till cigarrer (:)

Lurkers

• Värmland
« Svar #687 skrivet: 21 okt-10 kl 15:56 »
Svårt å si vad som fungerar bäst, jag brukade Bostik tapetklister sist år - det fungerade utmärkt!
Men ser att många brukar Pektin, gummi arabicum har jag inte testat till detta föremålet, skal ta och testa med det när jag startar med cigarr produktionen.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #688 skrivet: 24 okt-10 kl 23:08 »
Hm, Bostik tapetklister skulle jag nog vara försiktig med :o I alla fall om vi pratar om KRAV-märkta cigarrer :P

Det finns tydligen något som är ännu mera rätt än gummi arabicum: Dragant eller tragacanth som det heter i utlandet. Ochså ett växtlim men starkare än arabicum. Dragant ingår i många livsmedel och även tårtor, men var man får tag i det vete sjävaste. Har i alla fall beställt gummi arabicum i en webshop som också sålde lite annat smått och gott som man kan behöva.

På vinden hänger sista skörden lika grön som när jag hängde upp den. Torkning tar tid såhär års. Men inget mögel heller :) så det ska nog bli cigarrer av det också framåt våren.

Lurkers

• Värmland
« Svar #689 skrivet: 25 okt-10 kl 08:02 »
Har fått i hop 50 cigarrer i går, fredag och lördag brukade jag till å ta bort mittnerven från all tobaken! rullade lite för tight så jag får släppe opp lite nästa gång !
Pektin fungerade helt ok så i fortsättningen brukar jag det.

Tännlappen

• -
« Svar #690 skrivet: 25 okt-10 kl 15:39 »
Får försöka peta in ett inlägg mellan cigarrfabrikörerna  ;D . Har nu testat lite V-gold och Virginia,bara fuktat med vatten sedan mikrat för torkning  :).  Smakar sisådär,tycker virginian har bättre stuns än golden,har nog för bråttom. Ska nu såsa med sprit och glycerol och se vad som händer efter lite lagring.Sprit för att förhindra mögel i och med att tobaken är fuktig.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #691 skrivet: 25 okt-10 kl 20:27 »
......Rökte lite V-gold som legat ett par dagar i kylskåpet,doftade genast bättre,smakade även bättre.Lite tålamod så............ :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #692 skrivet: 25 okt-10 kl 21:25 »
Jag antar att det är för snustillverkning som du såsar med sprit och glycerol? Eller ??? Själv ska jag nog försöka med tuggtobak som jag hittat ett recept på. Verkar enkelt. Koka in lite äppelsaft, spetsa med melass och sedan ner med fermenterade blad och en gnutta salt. Låt dra ett tag och rulla bladen till stänger som man sedan skär i bitar eller helt enkelt tar en tugga av. Varför inte? Jag gillar Oliver Twist och brukade Piccannell på den tiden det fanns. Piccannell var inte så sött som Oliver Twist är, kanske bättre för tänderna?

I cigarrklisterfrågan har jag vänt mig till min konditor. Han hade aldrig hört talas om dragant men lovade kolla med sina leverantörer. Inte lätt att få tag på rätt grejer, men vem säger det ska va lätt? Det här är grundforskning o:)

Inga bilder på rökverken, Lurkers?

Tännlappen

• -
« Svar #693 skrivet: 25 okt-10 kl 22:41 »
Jag såsar röktobaken med glycerol så att tobaken inte ska torka ut för snabbt, sprit för smaken och framhäva aromen i tobaken(doftar friskt med EAU DE VIE  ;D,tobaken alltså) +förhindra mögel  :) .Hoppas du lyckas med tuggtobaken.  (:)

Lurkers

• Värmland
« Svar #694 skrivet: 26 okt-10 kl 07:45 »
Blev 30 cigarrer till i går, var värd jobben med å ta bort mittnerven på all  tobaken.

Dragant:

http://www.norfoods.se/products/alphabetical/0/gummi-dragant/

Lurkers

• Värmland
« Svar #695 skrivet: 26 okt-10 kl 14:42 »
Ringde till norfoods å dom selger bare i minimum 25 kilos förpackningar, men jag tiggde till mig ett varuprov som hon skulle sände mig  ;D

Kom över denne här :

Mythology has long accused cigar makers of twirling cigars in their mouth, using saliva to secure the head, and there is evidence to give credence to the legend. Certainly early cigar rollers, especially those making cigars for their own consumption, did exactly that.  But by the time cigar production became factory-centered in the first half of the 1800’s, the heads of cigars were almost universally held in place by gum tragacanth bled from the tap root of Iranian loco-weed and dried.
    Tragacanth is odorless and tasteless and when added to water becomes a gel used in foods, art, medicine, cosmetics and cloth manufacture as a stiffener, binder, thickener and glue. The cigar industry used it as a paste for two centuries. Trade relations with the middle-East have always been volatile and so has the price of the gum. That’s why this 1885 ad warns that prices are subject to change.  Today, because of worsening relations with the middle-east and the ability to cultivate other gums in the western hemisphere, gum tragacanth has largely been replaced in most U.S. commercial applications.
    In Latin countries, stickum of various types goes
by the generic goma.

Tännlappen

• -
« Svar #696 skrivet: 26 okt-10 kl 16:46 »
Intressant det där med cigarrlimmet  :). Nu har jag rökt hemodlad Virginia hela dagen,tror jag äntligen lyckats  ;D . Tobaken smakar väldigt likt en tobak jag brukar köpa ibland för 1kr grammet(vet ej om det är laglig tobak,utelämnar köpställe). Färgen på tobaken är också väldigt lik den köpta. Tobaken jag gjort doftar lite mustigt,"musty musty",kanske lite åt kakao,chokladhållet + frisk doft från det Franska brännvinet  ;D . Första försöket jag gjorde, där micrade jag nog lite väl länge,rök ur tobaken  ;D. Lite tålamod så blir det bra  (:) . Ska senare göra nytt försök med V-Gold  8)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #697 skrivet: 26 okt-10 kl 22:58 »
Lärorikt forum! Frågan är om man understödjer ayatollorna i Iran genom att limma sina hemodlade cigarrer med dragant ???

Bra jobbat, Lurkers ;D Ska bli kul att höra hur det funkar. Hoppas min konditor har samma framgång. Och grattis till en lyckad mix, Tännlappen ;D

Har inte kommit igång med tuggtobakexperimenten ännu men jag njuter av doften från cigarrlådan. Nu har de lagrats en vecka. Alltid något.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #698 skrivet: 27 okt-10 kl 22:05 »
Vad gäller klister så fungerar detta..

Rör ut 1 msk potatismjöl i lite kallt vatten. Koka upp 3 dl vatten och
lyft bort från plattan. Häll potatismjölet i en fin stråle ned i vattnet
under omrörning. Koka upp igen till första bubblan syns. Tillsätt
3 msk socker, rör om och låt svalna.

Erik

Tännlappen

• -
« Svar #699 skrivet: 29 okt-10 kl 18:27 »
Ja,det är ju ingredienser dom flesta har hemma  :) . Övrigt:Fuktade upp ny tobak igår kväll,använde några droppar Franskt brännvin,lite glycerol och vatten. Kuttade upp det för en stund sedan,lovar att det doftar ljuvlig tobak  :D,precis som tobakens arom blommat upp under natten,troligtvis hjälper det franska brännvinet till vilket verkar harmonisera väldigt bra med tobakens naturliga arom.Doftar mycket fräscht  ;D .

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 2 användare
nordictinkerer, thalia

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser