Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 444120 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #540 skrivet: 22 jul-10 kl 22:34 »
......Satt en rejäl hätta på en Virginia Golds blomställning(nästan gula plantor  :)).Burleyplantorna ser fortfarande små ut(kanske är dvärgplantor),men ser att det kommer en blomställning på en ca 50cm hög planta.  :) .

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #541 skrivet: 26 jul-10 kl 08:56 »
Hittade en annan lösning. Godispåsar i vaxat papper. Det ser lite "skoj" ut men verkar att fungera. Fler sorter är på väg så det blir fler påsar.

http://www.thetobaccoseed.com/Useful_Links.html

Här fanns en del nyttigt.

mvh
Erik

Tännlappen

• -
« Svar #542 skrivet: 28 jul-10 kl 18:20 »
.....Hoppas det funkar bra med dina godispåsar  :) . Varit ute och rensat bort otaliga tjuvskott,man blir rätt gummerad på händerna av tobaksplantan,riktigt smur. Iakttog att Virginia golds blommor verkar vara intensivare i färgen,nästan mot rött. Mätte ett Impecta virginia blad,50cm brett,80cm långt   :o . Alidans ligger runt 55cm nu,men blir nog bortåt 65cm med tiden, om jag inte minns fel.Satt en hätta på Burleyn också.  8)

Tännlappen

• -
« Svar #543 skrivet: 31 jul-10 kl 10:44 »
Varit ute en runda i tobakslandet  :o. Beskattade Virginia gold på några blad som såg mogna ut,hängde upp på ståltråd. Alidan börjar också mogna så smått,dom nedre bladen,ser att dom börjar ändra färg.Hur går det med er andra tobaksodlare?Mognar bladen eller är det lång tid kvar? "Erik Röde" Liknar Langeland Alida i bladform? "Lurkers" Ser dina Little Krittenden bra ut? ......om man nu får fråga.......  ;D "Andtol" bra med dina Alidor?  8) Svara gärna alla som läser här och odlar tobak,kul att veta hur det går med andras odlingar.   (:)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #544 skrivet: 01 aug-10 kl 00:12 »
Alida och Langeland ser väldigt lika ut. Langeland har inte börjat att blomma ännu. Rustican och Alida är igång. Det ser bra ut över lag. Det blir fina blad förutom på rustican. Några sniglar håller på och äter dem, men samtidigt så får alla de andra var ifred.

Inga blad är egentligen mogna ännu, men jag har plockat in lite i alla fall.

Erik

Tännlappen

• -
« Svar #545 skrivet: 01 aug-10 kl 13:15 »
Misstänkte väl det att Alidan och Langeland är rätt lika,Skåne ligger ju inte så långt från danmark eller tvärtom,därför jag undrade  :).Övrigt: Stor grön larv frossade på en V.goldplanta,hittade bara en larv som tur var,rejäla bladskador där den ätit.  :o

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #546 skrivet: 01 aug-10 kl 22:37 »
Tillbaks från  semester i norra Norge -- mest skitväder!  >:(
Mina Alida plantor blommade, mens Havanna , Rustica, Little Crittenden och Coneticut Broadleaf  er på god väg så jag placerade en finmaskig hätta över dom jag skal ha frön från, mycket åkersniglar inne i min odling men alt i alt så ser det ut som det blir ett bra år, men 140 plantor på den yta jag har er for mycket, går väl tillbaks till 50 cm. mellan plantor och rader till nästa år, skal ta någon bildar från odlingen i morgon, ser ut som om Rustica er åkersniglarnas favorit i år!
Crittenden ser bra ut så långt, långa smala blad, men sitter lite glest på stammen.

andtol

• Gäst
« Svar #547 skrivet: 02 aug-10 kl 09:25 »

Så här ser min blygsamma odling av Alidor ut. Det är ett ganska blåsigt läge så en del står på friland och några i enkla odlingslådor. Ingen större skillnad mellan dem.

Jag rensade lite häromdagen och då plötsligt kände jag en underbar tobakslukt! För första gången. Det var en upplevelse. ;)

När är bladen mogna? Hur vet man det?

Tännlappen

• -
« Svar #548 skrivet: 02 aug-10 kl 23:10 »
Ser bra ut  :) . Själv plockar jag bladen när jag ser dom ändrar färg,blir mer gult i dom. Man kan även känna att bladen liksom känns "fetare",helt enkelt stinna av nikotin  ;D,sedan knäcks dom även lätt av om man plockar dom. Plockar man för tidigt får man problem med att få dom att bli helt bruna efter torkning(colorcuring),och så innehåller dom mindre nikotin. Övrigt:Plockat in ca 300 blad av Virginian,ungefär lika många Alidablad.Nu har jag "bara"dom bästa övre bladen kvar. Ska vänta lite till innan jag plockar dom men inte för länge,får torkproblem då eftersom luftfuktigheten ökar mot hösten.  8)

Lurkers

• Värmland
« Svar #549 skrivet: 03 aug-10 kl 09:55 »
Bladen mognar ca. 3-4 veckor efter blomning, begynn å hösta dom nedersta bladen först.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #550 skrivet: 03 aug-10 kl 21:43 »
Jo det är dags att skörda även här "Alida". Men det regnar så förbaskat och då är det ingen mening med att ta in dem.

Funderar på om "självplock" av blad gäller som tobaksförsäljning. det skulle i annat fall vara ett kryphål i lagen. Det skulle också vara ett sätt att sprida ett något sundare tobaksintresse.

Kom ihåg att spara en vacker planta i höst . En "hare" det är den sista plantan på fältet. Den tas sedan in i stugan när man har fest för att sköden av tobak är bärgad. Lite som en julgran. Såg det i skansens jubileumsbok om tobak (har jag för mig)

Erik

Tännlappen

• -
« Svar #551 skrivet: 05 aug-10 kl 17:32 »
Eftersom det är tobak så måste personerna nog vara 18 år fyllda för att plocka. Däremot med all sannolikhet skattebefriat eftersom det inte är processat, liksom råtobak är befriat från tobaksskatt.  :) . Övrigt:Övre bladen på Alidan mognar på bra,även virginian. Virginian som jag odlar blir nog svårtorkad,mittnerven på bladen är tjock som rabarberstjälkar  :o . Snittat dom ca 15cm för att se om dom torkar bättre.  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #552 skrivet: 06 aug-10 kl 12:36 »
Vilket härligt forum! Odlar själv på tredje året här i Östra Småland. Förra året hade jag 18 plantor, mest Impectas Virginia. Hängde på tork på vinden och glömde bort det. Efter en lång och fuktig höst upptäckte jag plötsligt att det doftade underbart på vinden. Jag provade att rulla cigarrer och har sedan dess fått ut över hundra välsmakande rökverk. Numera struntar jag i att rulla på täckblad, det fungerar bra ändå. Jag försökte även fermentera i en hemmagjord frigolitlåda med en termostatstyrd terrarievärmare men en del drabbades av mögel.

I år har jag kring 40 plantor Åhus och en Virgina från egna frön. Åhustobaken blir inte hög och går snabbt i blom medan Virginian blir enorm. Skördade en del blad redan i mitten av juli och dessa torkar fint och långsamt på vinden. Jag tror det blir någon sorts självfermentering men jag ska ändå prova riktig fermentering i höst. Lästa att CarlsCorona rulla bladen hårt i en plastsäck. På vilket sätt hindrar det mögelbildning? Någon som vet?

Jag har också läst att några av er sätter påsar kring blomställningen för att hindra "rasblandning". Men det hindrar väl också insekterna? Klarar blommarna av pollineringen utan insekter?

Som sagt, underbart forum! Jag kommer att ta del av alla tips och erfarenheter under hösten.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Rabarbern

« Svar #553 skrivet: 06 aug-10 kl 16:48 »
Moder Natur har övertalat mig till att bli odlare av piptobak. Efter gårdagens hagelby är alla blad sönderslagna, både på Bondtobaken och Virginian. Torkar det upp imorgon så tar jag in eländet och sedan får jag se vad det blir av det hela.

Som förstagångssodlare är det lite surt, men plantorna trivdes och bladen blev stora och fina, så jag får försöka nästa år igen, under pansarglas.

Tännlappen

• -
« Svar #554 skrivet: 06 aug-10 kl 16:55 »
Tobaksplantan är självfertil så det behövs inga insekter  :) . Det där med Coronas fermentering,kanske packar så hårt att det nästan blir lufttomt eller så har dom tur och inte fuktat för mycket eller så luftar dom ofta.Dom fick ju som sagt mögel på en laddning. Övrigt:Försökte bygga ut min fermenteringskammare som är ett stående frysskåp,blev inte bra  :o. Bygger nytt av 70+600+1200 frigolit. ska bli höjd 120cm, innermått ca 60cm djupt och 67cm brett. borde gå att fermentera ca 2-3 kg per gång om man hänger in buntar.  (:) . Skoj med fermenteringskammare,tar hobbyn ett steg längre.  8)

Tännlappen

• -
« Svar #555 skrivet: 06 aug-10 kl 17:02 »
"Rabarbern" Otur,men varit värre om du skulle rulla cigarrer.Hoppas det blir skörd ändå som duger till piptobak.  :)

Rabarbern

« Svar #556 skrivet: 06 aug-10 kl 17:10 »
Jo, tanken var stora härliga cigarrer, men men.... Jag får trösta mig hos Mellgrens i stället  och puffa lite grann på en pipa.

Tännlappen

• -
« Svar #557 skrivet: 06 aug-10 kl 23:10 »
.....Får nog ha några plantor i växthus för att vara säker på fina blad till cigarrer  :P. Byggt på fermenteringskammaren använt fogskum som lim,häftar rätt bra på frigolit. Verkar vara ett bra mått jag fått till,ser bra ut  :-[ . Ska bygga träställning med ben så kammaren kommer upp i bra höjd så det är lätt att greja.  (:) . Sedan är det bara att tuta och köra när bladen torkat och fått fin färg. "No one can hear you scream when you run your fermentingbox,you is alone and cant blame anyone, only yourself if you make a mistake".  ;D

jolon

« Svar #558 skrivet: 08 aug-10 kl 04:21 »
Måste fråga litegranda nu, min odling resulterade i 4 plant!:) (tror att jag gjorde fel från dag ett och fortsatte, så jag är ganska nöjd)
Men hur gör ni med skörden? jag har hört att man ska ta bladen nerifrån på plantorna för att få en föryngring, inte skörda hela plantan på en gång mao, stämmer det? En annan fråga är om användning, till cigg och cigarr så använder man bara blad men vad kan man hitta på med reten,. om något? Är snus bara blad det med eller?

Lurkers

• Värmland
« Svar #559 skrivet: 08 aug-10 kl 09:28 »
Så har man startat skörden av dom nedersta bladen på mina plantor, 
jolon: man tar dom nedersta bladen först, dom mognar först, så efter någon dager tar man nästa runde, jag brukar ta 2-3 blad pr. planta, ta å böj spetsen av ett blad dubbelt, det skal knäcka med ett skarpt krispigt  ljud vis bladen er mogen.
cigg och cigarrer er bara blad, jag brukar också bara blad till min snus, men någon brukar också stammen på plantan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
motalamolle, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser