Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442759 gånger)

Frolle

• Uppland
SV: tobak
« Svar #460 skrivet: 20 mar-10 kl 16:10 »
Sådärja. Nu e dom små rackarna i jord, planteringslådor i plast prydligt placerade i ett ljust fönster. Hoppas bara kattf*n låter dem stå.

Jag hade inte riktigt tålamod att pilla med fröna utan de blev lite på en höft utplacerade. Håller tummarna på att det blir något.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #461 skrivet: 23 mar-10 kl 21:34 »
Håller du bara jorden fuktig så borde du se som små vita prickar, en på varje frö, när de börjar att gro.

Sådde själv härom dagen.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #462 skrivet: 23 mar-10 kl 22:07 »
Mina övervintrade plantor står i blom nu:-)
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

andtol

• Gäst
« Svar #463 skrivet: 24 mar-10 kl 07:56 »
Mina övervintrade plantor står i blom nu:-)

Har du haft dem i kruka hela tiden eller planterade du om dem i höstas?

Jag har räknat till 24 frön som grott nu, det blir pilligt att plantera om dem. :)

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #464 skrivet: 24 mar-10 kl 18:11 »
Har du haft dem i kruka hela tiden eller planterade du om dem i höstas?

Det var några plantor som jag räddade undan sniglarna. De som jag inte hade stora krukor hamnade i mjölkpaket och fick övervintra.
Spinkiga och rangliga, men men...
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #465 skrivet: 24 mar-10 kl 19:06 »
Jag brukar skola om när de små plantorna har fått 2 blad. Då väljer jag ut såmånga jag vill ha pluss några extra. De får nu en egen kruka att bo i. Jag sätter dem djupt, vilket jag gör vid varje omskolning.

Gör du så så blir det inte lika pilrigt.

Må väl

Erik

andtol

• Gäst
« Svar #466 skrivet: 25 mar-10 kl 08:02 »
2 blad? Du menar två par blad? Nu när de kommit upp och fått två blad är de ju bara några millimeter. Det är pilligt! ;)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #467 skrivet: 25 mar-10 kl 22:49 »
Nej, två blad,men låt dem bli så stora så att du kan flytta dem genom att hålla i ett av bladen. Här hemma brukar det betyda att de är någon/några cm långa, bladen är inte så stora. Så där fasligt bråttom att skola om har du inte.
Men det är bladet du ska hålla i "stjälken/stammen" går lätt av.

Alida har börjat gro så smått i sin låda.

Erik

Tännlappen

• -
« Svar #468 skrivet: 31 mar-10 kl 20:07 »
....En till som kört igång en odling  :o . I år odlar jag Alida,Virginia från Impecta och Virginia Gold från Cuthof. Alidan och Impectas Virginia har grott bra men Cuthofs Gold verkar segare,bara en har tittat upp,möjligtvis en till på gång. Står 7-28 dagars groningstid på fröpåsen så man får bida sin tid.  ;D . Ska ha Impectas och Cuthofs plantor till röktobak och Alidan till snus är det  tänkt.  :)

Rabarbern

« Svar #469 skrivet: 03 apr-10 kl 20:12 »
Jag har sått Bondtobak och Virginia och går och väntar på att min odling skall komma igång. Dom där små rackarna har inte visat några tecken på att börja gro, men så har det bara gått  en vecka, som förstagångsodlare är jag aningens otålig.

Om det mot förmodan inte skulle bli några rökverk får jag trösta mig med Mellgrens. :)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #470 skrivet: 10 apr-10 kl 21:01 »
Nu har samtliga sorter jag sått grott och så sakta tittat upp. Nästa helg lär det bli dags att skola om och välja ut plantor. Burly är den som är klenast/minst, medan rustica "dansk maryland" är störst. Bäst grobarhet har Alida.

andtol

• Gäst
« Svar #471 skrivet: 11 apr-10 kl 08:01 »
Jag har skolat om några Alida redan.

Eller nä, inte jag, min fru. ;)

Tännlappen

• -
« Svar #472 skrivet: 13 apr-10 kl 21:29 »
Som sagt segt med Virginia gold,fick beställa nytt+att jag beställde Burley också.  :o . Cuthof skickade med  en extra påse gold vilket kändes bra.  :) . Fröna har nu legat i jord i 4-5 dagar,tycker mig iakttaga genom förstoringsglas att en del frön blivit lite vita vilket nog betyder att dom börjar gro.  :D . Övrigt: Alidan och Impectas Virginia växer bra, ungefär likvärdigt. Många plantor blir det..........kanske lär det bli ett tobaksfält.  8)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #473 skrivet: 15 apr-10 kl 20:30 »
Så var Alida 60st och dansk Maryland 20st omskolade för första gången. Burly och dansk Langeland får vänta lite ytterligare.

I år ska jag prova och odla flera sorter men att välja ut några blomställningar och täcka dessa med påsar för att hindra korspolinering.(tror jag, kanske blir det fodervärdar i år också..)

Erik

Tännlappen

• -
« Svar #474 skrivet: 16 apr-10 kl 00:45 »
Ska själv försöka göra påsar av fiberduk för att förhindra korspollinering när det är dags. Borde funka tycker jag eftersom fiberduken andas och släpper igenom både luft och vatten men inte insekter vad jag vet.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #475 skrivet: 18 apr-10 kl 23:10 »
Nu börjar plantorna sätta fart efter omplanteringen(Alida och Imp Virginian).   :) . C-Hofs V-Gold och Burley tittar också upp fint.  :D . Har även satt ut en del plantor i växthuset under fiberduk,klarat sig än så länge trots någon frostnatt.   8)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #476 skrivet: 20 apr-10 kl 10:41 »
 Erik Röde  brukar du Cigarr press till dina cigarrer?
Jag köpte två antika på E-Bay från USA, en för 20 cigarrer och en för 10.
Jag betala ungefär 350 pr. styck med frakt till Sverige.
Dom kallas: Cigar molds på E-Bay!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #477 skrivet: 20 apr-10 kl 20:37 »
Jag har också sett dom, men nej jag har inte använt dom. De blir bra när man gör fler som man vill ska bli lika. Jag rullar in mina i ett tidningsblad och låter det sedan torka till. Ibland i ugnen annars i köket.

Jag har däremot sett en rundad kniv som de använder, den verkar spännande tycker jag.

lycka till
MVh
Erik

krego

• Skåne
« Svar #478 skrivet: 20 apr-10 kl 21:52 »
Jag har försökt få några Alida frön att gro, men jag lyckas inte. De få frön jag hade har legat på väl fuktad jord i ett fönster inne i ca 2v. De är 2-3 år gamla, kan det vara problemet? Eller är jag bara otålig?

andtol

• Gäst
« Svar #479 skrivet: 21 apr-10 kl 08:00 »
Det tar tid för dem att gro. Tog nog flera veckor för mig också...

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 3 användare
Tli, KJE, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser