Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443554 gånger)

Tonysson

• Värmland
SV: tobak
« Svar #360 skrivet: 31 okt-09 kl 17:51 »
Det har snurrat lite i huvudknoppen, och detta har skapat en undran.

Skulle man kunna odla tobak i ngn typ av kruka, för att sedan skatta denna som jag gjort, för att sedan
 a´la pelargon, låta den nedklippt vila svalt men frostfritt under vintern, för att sedan starta upp den till våren?
Bestämma sig för ett antal plantor, som man pysslar med varje år
Om detta skulle funka, skulle man ju slippa detta med fröer och att driva upp.

Sedan kan man säga: jo du, detta snus kommer från Alida planterad för fem år sedan, så det är kvalite. ;)

Vad tror ni? Jag skall kolla detta med den enda jag plockat in.

Toy

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #361 skrivet: 31 okt-09 kl 23:11 »
 Då var torken slutligen tilltittad och det ser ut som det ska. Dröjer ytterligare några veckor tills dess att rätt färg infunnit sig.  Har dock under dagen rullat tre små av testomgången. De ligger på tork.

Anående att spara plantor. det går att göra, men jag har inte testat. Vad beträffar kvalitet så är det nog bättre att göra snuset av fem år gammal fin tobak (sådan som har fått mojja till sig, men av så fin tobak gör man nog inte snus...) Jag sätter nytt från frö med ideen att få en sort som sakta men säkert blir lokalt anpassad. Jag väljer frö från plantor med stora fina blad och som blommar sent.

Erik

Tännlappen

• -
« Svar #362 skrivet: 01 nov-09 kl 17:33 »
Så då har man satt igång en snussats  :D . Kör efter recept: 1 liter vatten,120g koksalt, halvt kilo malen tobak,i slutet tillsätta ca 20 gr Natriumbikarbonat och lite glycerol och några droppar Bergamotte. Sedan är det bara att snusa.  :o . Blir ju nästan gratis snus.  ;D . Den enda lite joxiga grejen är att mala tobaken till snus,inte direkt lätt att mala. Om det är någon som kommit på en enkel metod eller har förslag på bra(plånboksvänlig) maskin till det så hojta till.Har själv använt en gammal köttkvarn till en Electrolux Assistent,tycker det borde finnas bättre grejor,men går att använda.  :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #363 skrivet: 02 nov-09 kl 20:44 »
lycka till med snuset! Jag letar också efter ett vettigt sätt att mala, just nu använder jag en handvevad kvarn, men den är just handvevad... Jag har skaffat en kvarntillsats till assistenten, men den är av plas och fixar inte mittnerven.  Den fixad däremot kaffet på ett bra sätt så det var inte ett helt hopplöst köp.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #364 skrivet: 03 nov-09 kl 13:41 »
Hei!

Jeg gjör så her: 1 kilo tobak i ungnen på 50-80 grader et dygn, da skal tobaken väre bra törr!

Knuser den törre tobaken med hendene til mindre stykker, kjörer den igjenom 2 ganger på  rivjärn på min kjökkenmaskin, först et grovt og så et finere rivjärn, har nå et rett så fint pulver.
Til slut kjörer jeg dette pulveret på min elektriske kaffekvarn på 3 forskjellige kornstorleker...da har jeg et perfekt utgangspunkt!
(Bare kjöttkvarn fungerer ikke,  få tak i rivjärn-insatser til elekriske kvarner istendenfor)

Lurkers

• Värmland
« Svar #365 skrivet: 03 nov-09 kl 13:53 »
Det viktigste av alt er at tobaken er helt Knusktorr för man starter og jobbe med den ;D

Tännlappen

• -
« Svar #366 skrivet: 04 nov-09 kl 10:59 »
"Erik Röde".
Ska bli gott snus  :) . Har jag räknat rätt kommer det att bli ca 25-50 öre dosan  :o,vilket är ett bra pris  ;D. Bra du skrev det där med kvarntillsatsen(sega mittnerver),hoppas du får ännu mer nytta av den nu om du kan köra "Lurkers" två eller trestegs metod  :) . "Lurkers"....Kul att du vill dela med dig av dina "fabrikshemligheter"  :D .Lyckades mala ett halvt kilo tobak med köttkvarnen men tungt för maskinen  :o . Har en insats till köksmaskinen som man kan mala nötter och blockchoklad med,ska prova det nästa gång och eventuellt investera i en elektrisk kaffekvarn,kostar väl mellan 500-1000kr. Finns ju även rivgrejor till billiga matberedare,kanske kan funka. Vore bra om det liksom gick lite smidigare att mala tobak,säkerligen många som har problem med det.  :-X

Lurkers

• Värmland
« Svar #367 skrivet: 04 nov-09 kl 11:11 »
Ja herregud jeg har vel testet alt som går og teste av kvarner,  mixere you name it!....men det jeg skrev ovenfor fungerer utmerkt!

Min kaffekvarn kostet ca. 600,- og jeg bruker den på andre året nu, det bra med kvarnen er at man kan stille den in på forskjelige kornstorleker slik at det blir perfekt og bake den.
Men man må som sagt bruke elektrisk rivjärn-insats og male snuset först.

Tännlappen

• -
« Svar #368 skrivet: 04 nov-09 kl 22:19 »
"Lurkers"
Torkade tobaken knastertorr så torr att man nästan kunde smula sönder mittnerven.Monterade rivjärnet på den gamla NX1-an,körde igång maskinen(ett härligt tungt ljud hördes  :o ),maskinen trivdes som fisken i vattnet,bara att mata på med smulad tobak, ut kom ett hyggligt brunt pulver  ;D. Hade tidigare varit iväg och köpt en elektrisk kaffekvarn av märket Krups för 495kr. Ställde in den på ett mittenläge,matade in pulver och nedanför i en plastskål kom det ut det finaste pulver man kan uppbringa.  ;D . 526gram blev det malet till slut. Din metod funkar alldeles utmärkt,bara att buga och tacka för ditt tips  :D:-X

Lurkers

• Värmland
« Svar #369 skrivet: 05 nov-09 kl 13:20 »
Bra!
Höres ut som du bruker samme kvarn som meg: Krups GVX2, hvis kvarnen skulle stoppe så skal du bare trykke ned plastbeholderen oppe, eller den nede og starte igjen, dette kan skje hvis kvarnen drar for tungt.

Tännlappen

• -
« Svar #370 skrivet: 05 nov-09 kl 17:44 »
"Lurkers"
Vi har samma maskin  :) . Första gången jag körde råkade jag ut för det du skrev om locket   :o  ,ett lätt tryck på locket löste problemet.Följer med en pensel som man kanske ska pensla med om det blir för dammigt. Ställde malningen(spaken på sidan) i mitten.Körde bara en gång i Assistenten med fin rivskiva sedan en gång i kaffekvarnen inställd på 12 koppar.Man fick fylla den ett antal gånger.  ;D  :-X

Lurkers

• Värmland
« Svar #371 skrivet: 05 nov-09 kl 18:53 »
Min seneste snus kjörte jeg med 5 forskjellige kornstorlekerdet ferdige resultatet blev som   Röda Läcket i konsistens ;D

Tännlappen

• -
« Svar #372 skrivet: 05 nov-09 kl 19:25 »
 ;D Jag är rätt van vid Grovsnus så det behöver inte vara riktigt så fint för min del  ;D:-X

Tännlappen

• -
« Svar #373 skrivet: 06 nov-09 kl 16:15 »
Hittade detta om bikarbonat i en kokbok:Bikarbonat=natriumbikarbonat.Dosering:En halv tesked bikarbonat=1 tesked bakpulver.Pottaska kan ersättas med bikarbonat.Dosering:En och en halv tesked 10gram pottaska=1tesked bikarbonat 6gram. Hittade detta i en bok som heter "Vår kokbok" i faktadelen. Läser man om bakpulver står det att det innehåller natriumbikarbonat,sura fosfater,och stärkelse,ska inte ge bismak. Läser man om bikarbonat står det att om hela mängden koldioxid ska frigöras måste en sur tillsats finnas annars kan det bli en lutaktig smak stanna kvar. Jag har använt bikarbonat och hoppas snusmassan är sur annars får man snusa snus med lutsmak  ;D:-X

Lurkers

• Värmland
« Svar #374 skrivet: 07 nov-09 kl 10:55 »
Hei igjen, jeg bruker natriumkarbonat E-500 (Målarsoda)  ca. 120 gram for 1 kilo tobak.
Bruker dere Gummi arabicum og Maltodextrin også? og hvilke aromaer bruker dere?

Lurkers

• Värmland
« Svar #375 skrivet: 07 nov-09 kl 11:09 »
Hvis det er av interesse så er dette min måte og lage snus på.

ca. 1 kilo snus-malt tobak, blandes med 1 liter vann og ca. 115 gram salt og 15 ml.rökarom.
1 vecka på ca.50-60 grader.

etter 1 vecka blander jeg i 120 gram natriumkarbonat , og 40 gram maltodextrin , 30 gram Gummi arabicum og 40 gram Glyserol  i ca. 1,5 dl vann. og på ca. 70-80 grader et dygn i ugnen.

Lar dette nå stå kyligt i 2-3 dager, så blander jeg i Aromaene som er:
4 dråper rosgeranimun , 19 dråper Rosenträolja,, 25 dråper Bergamotolja, 4 dråper Ros Otto ojla.

Jeg drypper oljene rett i tobakken som er under omröring  i min gamle Kenwood maskin.
Dette blir en snus som ligner på General/Grovsnus i smaken.

Nå setter jeg folie over snusen og lagrer kyligt.
(Beklager at jeg skriver på Norsk...Eller er det Svorsk ;))

Tännlappen

• -
« Svar #376 skrivet: 07 nov-09 kl 23:32 »
Bara säga att det var ett avancerat recept  :D. För egen del är jag nöjd om mitt snus kommer att smaka som snussatsen jag köpte på nätet,har ungefär samma ingredienser i som det. Det som skiljer är att jag använt bikarbonat och Alidatobak.  :). Alltid kul med olika recept,hoppas det dyker upp fler.  :-X

Lurkers

• Värmland
« Svar #377 skrivet: 09 nov-09 kl 08:08 »
Har ca 4 kilo Alida og Monte calme brun tobak til fermentering, ferdig i slutet an november....skal teste og rulle cigarer av noe resten Snus!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #378 skrivet: 09 nov-09 kl 20:34 »
Hoppas att du har de instruktioner du behöver till cigarrerna. Om inte så får du höra av dig så jag kan skicka över detta till dig.

Lurkers

• Värmland
« Svar #379 skrivet: 10 nov-09 kl 12:31 »
Takk du!
Jeg har et kompendium som heter Tobaksodling , Skörd , Använding, der står det hvordan man rullar cigarer, har du noen gode tips for en som aldrig har rullet cigarrer förut?

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 3 användare
norrbottn, Tli, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser